حمله فرانسه به طرح تجاری پیتر ماندلسون

گروه بین‌الملل- یک روز پس از توافق اعضای موثر سازمان تجارت جهانی در داووس مبنی‌بر آغاز هرچه سریع‌تر مذاکرات تجارت آزاد برپایه طرح پیترماندلسون، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا، فرانسه با این طرح به مخالفت پرداخته و این طرح را موجب تضعیف کشاورزی اتحادیه اروپا دانست. براساس طرح پیترماندلسون، دو کشور ایالات‌متحده و فرانسه که بالاترین مبالغ یارانه‌های کشاورزی در جهان را پرداخت می‌کنند، هریک بیش از دوسوم این پرداخت‌ها را قطع خواهند کرد و در مقابل میزان تعرفه واردات محصولات کشاورزی نیز ۵۰درصد کاهش پیدا خواهد کرد. اما فرانسه در اقدامی ناگهانی اعلام کرد که این یک طرح ویران‌کننده برای کشاورزی اروپا است.

دومنیک بوسرو، وزیر کشاورزی فرانسه با بیان اینکه این طرح نیاز به بررسی بیشتر دارد، گفت: آنچه پیتر ماندلسون ارائه کرده است، یک طرح نامعقول است که به سقوط صنعت کشاورزی اروپا منجر خواهد شد. وزیر کشاورزی فرانسه که کشورش اکنون بزرگ‌ترین قدرت کشاورزی انگلستان به شمار می‌آید، گفت: ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم در زمان کوتاه با این طرح موافقت کنیم چرا که این امر به از بین رفتن محصولات کشاورزی ما منجر خواهد شد و نمی‌توانیم کشاورزان فرانسه را از این منظر تحت‌فشار قرار دهیم.

وزیر کشاورزی فرانسه در ادامه با اشاره به خواست کمیسیون تجاری اتحادیه اروپا برای کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی به این اتحادیه گفت: این تصمیم یک تصمیم اشتباه است. تا زمانی که ما نتوانیم راه‌حلی برای کاهش میزان هزینه تولید محصولات کشاورزی پیدا کنیم، نخواهیم توانست برای تعرفه‌ها فکری بکنیم. هم‌اکنون محصولات کشاورزی با بهای بالاتری نسبت به استرالیا و ایالات‌متحده در اروپا تولید می‌شوند. در صورتی که تعرفه واردات این محصولات به میزان ۵۰درصد کاهش پیدا کند،‌ یک بحران کشاورزی اروپا را فرا خواهد گرفت.

این نخستین‌بار نیست که کمیسیون تجاری و کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا تصمیم به کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی می‌گیرند. در اکتبر سال ۲۰۰۵ میلادی نیز اتحادیه اروپا تعرفه واردات کالا‌های کشاورزی را ۳۹درصد کاهش داد. در آن زمان نیز فرانسه مخالف صددرصد این کاهش تعرفه بود، اما سرانجام با آن موافقت کرده و تعرفه جدید را از یک ماه بعد به اجرا درآورد.

مخالفت فرانسه به عنوان بزرگ‌ترین قدرت کشاورزی اتحادیه اروپا و همچنین یکی از سه عضو تاثیرگذار این اتحادیه با طرح کاهش همزمان یارانه‌ها و تعرفه‌ها، اکنون پیتر ماندلسون و کمیسیون تجاری اتحادیه اروپا را با یک چالش جدید روبه‌رو کرده است. چالشی که در صورت برطرف نشدن ممکن است موجب ادامه بن‌بست مذاکرات دور دوحه شود.

پیتر ماندلسون، مسوول تجارت اتحادیه اروپا در موضع مقابل وزیر کشاورزی فرانسه گفت: ما نگرانی دولت فرانسه را از این بابت درک می‌کنیم و مطمئن هستیم که می‌توانیم این موضوع را با مذاکره حل کنیم. پیشبرد مذاکرات تجارت آزاد دوحه موضوعی است که برای همه ما اهمیت دارد و گرهی که در مسیر این مذاکرات وجود دارد تنها می‌تواند با حل شدن بحث یارانه‌های کشاورزی برطرف شود.

از طرف دیگر ماریان فیشربوئل کمیسر کشاورزی اتحادیه اروپا با حمایت از پیشنهاد پیتر ماندلسون آن را یک طرح کارآمد و موثر می‌داند. فیشر بوئل با اشاره به لزوم اجرای هرچه سریعتر آن به منظور آغاز مذاکرات تجارت آزاد گفت: من و پیتر ماندلسون درباره این طرح به طور کامل گفت‌وگو کرده‌ایم و به نظر من این یک طرح جامع است که می‌تواند این بران را برطرف کند.

تحلیلگران عقیده دارند فرانسه اکنون از لحاظ سیاست داخلی قادر به پذیرش این طرح نیست. این کشور در ماه آوریل انتخابات ریاست جمهوری را در پیش‌رو دارد که می‌تواند روزهای سرنوشت‌سازی برای حزب حاکم راست باشد. موافقت دولت با کاهش یارانه‌های کشاورزی و تعرفه واردات در شرایط کنونی یک ریسک بزرگ برای حزب است. بخش زیادی از راه‌دهندگان فرانسوی را کشاورزان و صنایع وابسته به آنها تشکیل می‌دهند که این مساله باعث می‌شود دولت تمایلی به ناراحت کردن آنها نداشته باشد. به عقیده این تحلیلگران پس از پایان انتخابات در فرانسه و مشخص شدن رییس‌جمهور جدید این کشور راحتتر می‌توان در این زمینه با فرانسه به گفت‌وگو نشست.