کمک 10‌میلیارد دلاری آمریکا به افغانستان

گروه بین الملل - نانسی پلوسی، رییس کنگره آمریکا که به منطقه خاورمیانه سفر کرده است، پس از عراق و دیدار و گفت‌وگو با نوری المالکی، نخست وزیر عراق و همچنین جلال طالبانی رییس‌جمهور این کشور راهی پاکستان و افغانستان شد. در پاکستان پرویز مشرف و نانسی پلوسی در گفت‌و‌گویی به بررسی راه‌کارهای موجود در جنگ علیه تروریسم و تحکیم همکاری‌های بین واشنگتن و اسلام آباد پرداختند و در افغانستان پلوسی و کرزای افزایش تعداد نیروهای خارجی را در افغانستان بررسی کردند. به گزارش حبرگزاری آسوشیتد پرس نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا در اسلام آباد در دیدار با پرویز مشرف، رییس‌جمهور پاکستان در خصوص جنگ با تروریسم و مسایل سیاسی و امنیتی به بحث و تبادل‌نظر پرداخت.

دو طرف در این نشست یک ساعته در خصوص موضوع سیطره بر مرزهای پاکستان و افغانستان با توجه به اعمال فشارهای موجود علیه پاکستان مبنی بر کنترل بیشتر مرزهای مشترکش با افغانستان گفت‌و‌گو کردند.

منابع پاکستانی همچنین تاکید کردند که پلوسی در این نشست بر اهمیت برگزاری انتخابات پارلمانی آزاد و عادلانه در پاکستان که قرار است امسال برگزار شود و همچنین موضوع منع تولید و گسترش سلاح‌های هسته‌ای و موضوع فقر و فساد و همچنین بحران کشمیر تاکید کرد.

بر اساس این گزارش نشست طرفین پاکستانی و آمریکایی همچنین به موضوع راه‌های گسترش و تحکیم روابط دو جانبه و بررسی مهم‌ترین تحولات منطقه اختصاص داشت.

مشرف در این دیدار ضمن تاکید بر عزم کشورش مبنی‌بر مبارزه با افراط گرایی و تروریسم بر ضرورت گسترش روابط بین دو کشور و همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

وی همچنین گزارشی از استراتژی سیاسی، نظامی، اداری و اقتصادی پاکستان را به هیات کنگره آمریکا به ریاست پلوسی ارایه داد. هیات آمریکایی نیز ضمن تاکید بر اهمیت روابط آمریکا و پاکستان بار دیگر بر حمایت کشورش از تحکیم همکاری‌های دو جانبه تاکید کرده و نقش اسلام آباد را در هم پیمانی با آمریکا در امر جنگ علیه تروریسم موثر دانست.

رییس‌جمهور پاکستان نیز ثبات افغانستان را موضوعی حیاتی برای کشورش دانست و خاطر نشان کرد که پاکستان تمامی تدابیر لازم را جهت کنترل مرزهای دو کشور اتخاذ کرده است. وی همچنین بر تلاش کشورش جهت حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز موضوع مناطق جامو و کشمیر تاکید کرد. نانسی پلوسی از عراق وارد پاکستان شد.

همچنین یک مقام رسمی افغانستان اعلام کرد، حامد کرزای، رییس‌جمهور افغانستان به رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفت، نیروهای امنیتی کشورش باید قوی‌تر از حال حاضر شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حامد کرزای و نانسی پلوسی در حالی درباره افزایش احتمالی سربازان آمریکا گفت‌وگو کردند که پنتاگون تصمیم به تمدید ماموریت ‌‌سه‌هزار و ۲۰۰ سرباز در افغانستان گرفته است.

پلوسی و کرزای همچنین در خصوص طرح‌های اعلام شده از سوی دولت جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا و درخواست وی از کنگره برای تصویب ‌٦/١٠‌میلیارد دلار کمک به افغانستان به منظور بازسازی این کشور و تقویت نیروهای امنیتی دولتی که همچنان در جنگ با طالبان به سر می‌برند، گفت‌و‌گو کردند.

‌٦/٨‌میلیارد دلار از این مبلغ صرف آموزش و تجهیز سربازان و نیروهای پلیس افغانستان می‌شود و دو‌میلیارد دلار دیگر صرف بازسازی این کشور جنگ زده خواهد شد.

پلوسی رهبری یک هیات شش نفره از دموکرات‌های کنگره را در سفر به افغانستان برعهده داشت و با رهبران دولتی و نظامی این کشور نیز دیدار کرد. سفر پلوسی دو هفته پس از بازدید هیلاری کلینتون، سناتور آمریکایی از منطقه صورت گرفت. هیلاری کلینتون که یک هفته پیش آمادگی‌اش را برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری ‌‌٢٠٠٨ آمریکا اعلام کرد، اظهار داشت:‌ رهبران آمریکا باید به جای عراق تعداد سربازان را در افغانستان افزایش دهند.

پلوسی تلاشی را در کنگره علیه طرح بوش برای اعزام ۲۱‌هزار و ۵۰۰ سرباز اضافی به عراق به منظور برقراری امنیت در بغداد رهبری می‌کند.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا به کرزای گفت، افغانستان از حمایت دو حزبی در کنگره سود می‌جوید.

اعضای این هیات همچنین به کرزای گفتند، آنها امیدوارند هماهنگی و همکاری بیشتری میان افغانستان و پاکستان به وجود آید.

این هیات هفت نفره همچنین با رونالد نیومن، سفیر آمریکا در افغانستان و ژنرال دیوید ریچاردز، فرمانده در حال کناره‌گیری نیروهای ناتو در افغانستان دیدار کردند.