اسرائیل دارایی‌های فلسطین را آزاد کرد

خبرگزاری‌ها- اسراییل با رفع توقیف صدها میلیون دلار پول و تحویل آن به دولت جدید تشکیلات خودگردان فلسطینیان به رهبری محمود عباس موافقت کرد.

این پول درآمد مالیاتی فلسطینیان است که اسراییل که مسوول جمع‌آوری آن است از هنگامی که گروه حماس در اوایل پارسال میلادی روی کار آمد، تحویل آن به فلسطینیان را متوقف کرد. یک مقام رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: این پول در چند نوبت در اختیار فلسطینیان قرار خواهد گرفت تا از افتادن آن به دست گروه حماس در غزه جلوگیری شود.

اسماعیل هنیه‌ با تصمیم رژیم صهیونیستی برای رفع توقیف پول فلسطینیان مخالفت کرده و آنرا رشوه دادن به دولت اضطراری فلسطینیان و اخاذی سیاسی خوانده است.

رفع توقیف عواید مالیاتی فلسطینیان از جانب رژیم صهیونیستی به منظور تقویت موضع محمود عباس و دولت اضطراری‌اش است.

گروه حماس درحدود یک هفته قبل، کنترل نوار غزه را به دست گرفت.

به گزارش بی‌بی‌سی، تحلیلگران می‌گویند که هدف ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسراییل، این است که در حالی که به منزوی کردن حماس در نوار غزه ادامه می‌دهد موضع محمود عباس را در ساحل غربی تقویت کند.

پس از پیروزی حماس در انتخابات پارسال، علاوه بر اینکه رژیم صهیونیستی از پرداخت عواید مالی فلسطینیان خودداری کرد، کشورهایی که منابع مالی دولت فلسطینیان را تامین می‌کردند نیز هشدار دادند که اگر حماس از خشونت دست برندارد و رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناسد، کمک‌های مالی را از دست می‌دهد.

در همین حال دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین به رییس تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داد که در دام آمریکا و اسراییل گرفتار نشود.

رمضان شلح، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط، ضمن هشدار به محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان نسبت به گرفتار شدن در دام آمریکا و اسراییل از وی خواست تا با انجام مذاکرات با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، موافقت کند.

وی شراکت با اسراییلی‌ها را به منزله‌ شرط‌بندی بر روی اوهام دانست.

شلح که برای میانجی‌گری بین جنبش‌های فتح و حماس به قاهره سفر کرده، تاکید کرد که در دیدار با رهبران مصری به بررسی راه‌کارهای موجود جهت حل مشکلات فلسطین به ویژه پس از تسلط حماس بر نوار غزه پرداخته است.

وی عنوان داشت: نمی‌خواهم که نام میانجی بر من اطلاق شود، زیرا ما میانجی نیستیم، بلکه شریک در سرنوشت فلسطین هستیم، لذا از طرفین فتح و حماس می‌خواهیم برای ایجاد توافق انعطاف‌پذیری نشان دهند.

وی تاکید کرد: در خصوص این انعطاف‌پذیری‌ها باید بند مقاومت مستثنی شود و ما هرگز از حماس نمی‌خواهیم که از این بند مهم چشم‌پوشی کند بلکه چنانچه راه ایجاد توافق را هموار نمی‌بیند به طور کامل به کانون مقاومت باز گردد.

شلح در خصوص سفر اخیرش به قاهره گفت: بنا به دعوت دولت مصر برای بررسی تحولات اوضاع فلسطین با توجه به بحران حاکم و یافتن راهکاری مناسب جهت خروج از این بحران به قاهره آمده‌ایم و دریافتیم که برادران مصری ما نیز بسیار از شرایط موجود متاثر هستند و آمادگی ارایه کمک برای رهایی از این مشکل را دارند.

وی به مذاکرات و تماس‌های مداوم مصری‌ها با طرفین فتح و حماس و اعلام آمادگی حماس برای مذاکره اشاره کرده و عنوان داشت: طرف مصری مذاکراتی را با جنبش حماس انجام داده و از ما خواست که برای کمک به این امر با ابومازن صحبت کنیم، اما متاسفانه ایشان و برادران ما در جنبش فتح موضع سختی را اتخاذ کرده‌اند.

وی در خصوص دیدگاه جنبش جهاد برای خروج از این بحران گفت: ما در انتخابات پارلمانی اخیر در فلسطین شرکت نکردیم زیرا معتقدیم که نمی‌توان برنامه‌های مقاومت و دوستی را در سرزمینی تحت اشغال با یکدیگر جمع کرد، لذا از ابتدا تاکید کردیم که در چنین دولتی مشارکت نخواهیم کرد.

شلح افزود: اما برادران حماسی ما آمادگی‌شان را برای مشارکت در این دولت اعلام کرده و مردم فلسطین نیز با علم به این که حماس بر برنامه مقاومت پایبند بوده و اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسد این جنبش را انتخاب کردند و حماس توانست به پیروزی چشم‌گیری در انتخابات دست یابد اما متاسفانه این دولت منتخب آنقدر تحت فشار و تحریم قرار گرفت که اوضاع به این نقطه از بحران رسید.

از سوی دیگر تاکنون حماس دو بار درخواست مذاکره با فتح را مطرح کرده است که هر دو بار با مخالفت محمودعباس، رییس تشکیلات خودگردان روبه‌رو شده است.

حماس دیروز خواستار یک دوره مذاکره جدید در عربستان سعودی شد.

حماس هدف از این مذاکرات را فعال‌سازی دوباره توافق مکه عنوان کرد.

فتح هنوز واکنش خود را در برابر این درخواست اعلام نکرده است اما تحلیلگران عقیده دارند فتح به طور حتم با این درخواست مخالفت خواهد کرد.

حماس و فتح در ماه مارس طی یک گفت‌وگوی فشرده دو روزه در مکه توافق کردند که دولت وحدت ملی را با وزرای مستقل در پست‌های حساس تشکیل دهند.