باهره دامغانی - نگرانی ناشی از افزایش قیمت نفت و نیز انتظار برای جلسه بانک مرکزی نه تنها از ترقی شاخص‌های وال‌استریت جلوگیری کرد، بلکه موجب تنزل آنها در روز دوشنبه شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، اخباری که در روز دوشنبه منتشر شد، هیچیک برای سرمایه‌گذاران نوید امید یا حداقل اطمینان و آرامش در بر نداشت تا آنان را به تکاپو وادارد. اما از آن‌سو افزایش قیمت نفت به معنای تسریع جریان تورم بود که خود در آستانه جلسه بانک مرکزی حادثه‌ای ناخوشایند و نگران‌کننده است. به همین دلیل سرمایه‌گذاران ترجیح دادند، پول‌های خود را به جای اقدام به خرید، روی میز بگذارند و در انتظار اخبار و اتفاقاتی بنشینند که تعیین‌کننده روند بازار باشد. غیر از موضوع نرخ بهره، نگرانی اصلی بازار مشکلاتی است که احتمالا به دلیل اعطای وام به مردمی که سابقه اعتباری جدی و درخشانی ندارند، به وجود می‌آید. فعالان بازار علاقه‌ای به بی‌ثباتی و تزلزل ندارند. البته تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند، حتی اگر بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش ندهد و همه آمار و ارقام اقتصادی دلخواه و مطلوب بازار باشد باز هم نوسان بازار سهام در آستانه گزارش درآمد کمپانی‌ها در فصل تابستان، ادامه خواهد داشت. فقط سودهای کلان کمپانی‌ها می‌تواند ترقی دگرباره بازار سهام را حتی در صورت افزایش نرخ بهره رقم بزند.

شاخص سهام وال استریت در روز دوشنبه ۸ واحد یا ۰۶/۰درصد از دست داد و به عدد ۱۳۳۵۲ رسید. تنزل داوجونز نشان می‌دهد که وال‌استریت روز دوشنبه در نگرانی کامل بسر برده است.

شاخص سهام استاندارد اند پورز ۵ واحد یا ۳۲/۰درصد تنزل یافت و به رقم ۱۴۹۷ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۱۲ واحد یا ۴۶/۰درصد کاهش پیدا کرد و به واحد ۲۵۷۷ رسید.

تنزل روز دوشنبه وال‌استریت بر بازار سهام توکیو در روز سه‌شنبه تاثیر منفی گذاشت اما با اینهمه میزان ضرر توکیو در روز سه‌شنبه محدود بود. شاخص سهام نیکی در صبح روز سه‌شنبه ۳۹ واحد یا ۲۱/۰ درصد از دست داد و به رقم ۱۸۰۴۸ رسیده روز دوشنبه هم شاخص نیکی در انتظار شروع به کار وال‌استریت ۵۶/۰درصد از دست داده بود.

مهم‌ترین برندگان روز دوشنبه توکیو، صنایع ماهیگیری و نیز خودروسازان بودند. شاخص سهام توپیکس هم ۴ واحد یا ۲۳/۰درصد تنزل یافت. در چین، شاخص‌های سهام، بالاترین میزان تنزل خود را در سه هفته اخیر تجربه کردند. سخنان رییس بانک مرکزی چین درباره ترقی بی‌حساب و کتاب سهام از دلایل این تنزل بود. وی به خبرنگاران توضیح داد که درست نمی‌دانند آیا حباب روشن در بازار وجود دارد یا خیر اما به هر حال ما نگران هستیم زیرا سهام افزایش غیرمنطقی و بی‌رویه نسبت به درآمدها داشته است. به همین دلیل رییس بانک مرکزی چین گفت: اگر لازم باشد از افزایش نرخ بهره خودداری نخواهیم کرد. به این ترتیب شاخص اصلی شانگهای ۱۷۴ واحد یا ۳/۴درصد تنزل پیدا کرد و به واحد ۳۸۷۷ رسید که پایین‌ترین حد شاخص از هشتم ژوئن تاکنون است.

از اوایل ماه ژوئن تاکنون دو عامل، باعث توقف رشد سهام چین شده‌اند، یکی افزایش مالیات بر معاملات و دیگری احتمال افزایش نرخ بهره است.دولت چین این اقدامات و سیاست‌ها را برای تبدیل بازار سهام چین به یک بازار منطقی اتخاذ کرده است.

در اروپا شاخص سهام FTSE لندن، ۳۲/۰درصد ترقی یافت اما داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه به ترتیب ۲۴/۰درصد و ۳۴/۰درصد از دست دادند.