گروه بین‌الملل - با گذشت چند ماه از پروژه‌ دولتی کردن صنایع نفت و گاز ونزوئلا اکنون زمان آن رسیده است تا تمامی شش شرکت بین‌المللی نفتی که در میادین نفت ونزوئلا مشغول به کار هستند قراردادهای جدید را با شرایطی که دولت هوگو چاوز مشخص کرده است امضا کنند.

هوگو چاوز از همان ابتدای کار و در زمان برپایی جشن ملی سازی صنعت نفت این کشور گفت که تمامی شرکت‌های خارجی موظف هستند شرایط جدید شرکت ملی نفت ونزوئلا بدون هیچ قید و شرطی قبول کنند. با این وجود اکنون تنها چهار شرکت نفتی خارجی شرایط جدید را قبول کرده‌اند و دو شرکت که از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی حاضر در میادین نفتی ونزوئلا هستند زیر بار شرایط جدید نرفته‌اند و قصد دارند که در صورت ملزم شدن به این کار از سوی دولت هوگو چاوز خاک ونزوئلا را ترک کنند.

اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس دو شرکت بزرگ آمریکایی هستند که سالیان متمادی در میدان نفتی حاشیه رودخانه اورنیوکو فعالیت می‌کردند.

شرایط جدید از کاهش سود این شرکت‌ها به میزان قابل توجهی حکایت می‌کند و همین مساله آنها را به سمت ترک ونزوئلا سوق داده است.

میدان نفتی اورنیوکو که به کمربند اورنیوکو شهرت دارد نزدیک به ۸۰میلیارد بشکه نفت در خود ذخیره کرده است و یکی از بزرگ‌ترین منابع زیرزمینی نفت خام به حساب می‌آید.

دیروز مهلت زمانی که هوگو چاوز برای شرکت‌های نفتی مشخص کرده بود به پایان رسید. مدیر یکی از دفار اکسون موبیل در کاراکاس در گفت‌وگوی تلفنی با سی‌ان‌ان با اشاره به پایان مقرر برای امضای قراردادهای جدید گفت: شرایط جدیدی که از سوی دولت ونزوئلا ارائه شده است ناعادلانه است و زیان زیادی را متوجه شرکت‌های نفتی می‌کند. وی در ادامه با اشاره به مذاکرات شرکت با دولت ونزوئلا گفت: مذاکراتی تاکنون انجام شده است که نتیجه‌ای در بر نداشته‌اند اما ما همچنان به مذاکرات خود در این چارچوب ادامه خواهیم داد.

تحلیلگران پایگاه وود مکنزی نیز در این خصوص اشاره کرد که آنچه دولت ونزوئلا از شرکت‌های خصوصی درخواست کرده امری مشکل و دور از ذهن است.

نباید انتظار داشت که این شرکت به بخشی از بدنه دولت تبدیل شوند. شرکت‌های خصوصی نفتی در صورتی که سود قابل توجهی به دست نیاورند از کشور ونزوئلا خارج خواهند شد.

وی با اشاره به چهار شرکت دیگری که این قراردادهای جدید را پذیرفته‌اند گفت: به نظر می‌رسد ادامه شاهد تغییر این رویه باشیم. قراردادهای جدید به این شرکت‌ها در ادامه آسیب می‌زنند و آنها نمی‌توانند در بلندمدت با این شرایط کار کنند. به خصوص اگر شرایطی به وجود آید که قیمت‌های نفت خام کاهش پیدا کند آنگاه دیگر حضور این شرکت‌ها در میادین نفتی ونزوئلا توجیه اقتصادی نخواهد داشت. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که خروج شرکت‌های اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس از ونزوئلا برای آنها هزینه‌های سنگینی را به همراه خواهد داشت. شرکت کونوکو فیلیپس اعلام کرده است که از خروج از میادین نفتی ونزوئلا ۵/۲میلیارد دلار زیان خواهد دید.