خانه تکانی در صندوق بین‌المللی پول

گروه بین‌الملل - پس از بانک جهانی اکنون نوبت به خانه تکانی در صندوق بین‌المللی پول رسیده است. خبرگزاری فرانسه دیروز گزارش داد رودریگو راتو، رییس صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر امسال از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. البته کناره‌گیری راتو نه به دلیل رسوایی‌های اخلاقی یا مالی بلکه به دلایل شخصی صورت می‌گیرد. راتو در حالی از این پست کناره‌گیری می‌کند که به اعتقاد صاحب‌نظران صندوق بین‌المللی پول در دوران صدرات او توانسته گام‌های بلندی در راستای توسعه اقتصادی در کشورهای جهان بردارد.

یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای رودریگو راتو طی دوران حضورش در صندوق بین‌المللی پول توسعه بازارهای آزاد در کشورهای در حال توسعه بوده است.

ترکیه یکی از نمونه‌هایی است که با عمل به برنامه‌های صندوق بین‌المللی پول توانست از یک اقتصاد بحرانی به یک اقتصاد رو به رشد بر مبنای بازارهای آزاد دست پیدا کند.

رودریگو راتو که هم‌اکنون ۵۸ سال سن دارد در ماه ژوئن ۲۰۰۴ میلادی جانشین هورست کوهلر آلمانی شد. راتو پیش از آن پست وزارت دارایی اسپانیا را در اختیار داشت. صندوق بین‌المللی پول پس از جنگ جهانی دوم طی یک موافقتنامه بین متفقین به وجود آمد و هدف از تشکیل آن بازسازی سریع قاره اروپا بود که در طول جنگ ویران شده بود. این نهاد مالی بین‌المللی در‌حال‌حاضر ۱۸۵ عضو دارد.

خبر استعفای رودریگو راتو نگرانی‌هایی را در خصوص ادامه برنامه‌های این صندوق ایجاد کرده است. یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها در خصوص ادامه اصلاحات در صندوق بین‌المللی پول است.