گروه بین‌الملل - هفته قبل همه نگاه‌ها به ایالات متحده، جلسه بانک مرکزی درباره نرخ بهره و وضعیت مسکن در آمریکا بود. بر اساس گزارش وزارت بازرگانی وضع بازار مسکن در ماه گذشته همچنان رو به کاهش بود. فروش خانه‌های موجود در ایالات متحده در ماه می ۳/۰درصد تنزل یافت که نسبت به می سال ۲۰۰۶، ۳/۱۰درصد کمتر شده بود. همچنین قیمت مسکن نسبت به پارسال ۱/۲درصد تنزل یافته است. از طرفی فروش خانه‌های جدید هم در ماه می ۶/۱درصد تنزل پیدا کرده است که ۸/۱۵درصد کمتر از سطح فروش می ۲۰۰۶ است. به این ترتیب بخش مسکونی در ایالات متحده هنوز ناخوش است، شاید به همین دلیل بود که بانک مرکزی آمریکا در نرخ بهره تغییری نداد. کسادی بخش مسکن، مقامات بانک را متقاعد کرده است که برای جلوگیری از کسادی اقتصاد فعلا تغییری در نرخ بهره ایجاد نکنند. این در حالی بود که بانک همچنان تاکید داشت که نگرانی‌های تورمی از بین رفته است، احتمالا به این دلیل که سرمایه‌گذاران دل به کاهش نرخ بهره نبندند.

اما بازار سهام ایالات متحده در هفته‌های گذشته در انتظار خبر جلسه بانک مرکزی و تحلیل بانک از وضع تورم، بلاتکلیف و سرگردان بود و شاخص‌ها رو به کاهش داشتند. تحلیلگران معتقدند، وال استریت ماه سختی را پشت‌سر گذاشت. با وجود رونق هفته‌های اول ماه ژوئن، کل ماه را با سود اندکی سپری کرد و تنها احتیاط سرمایه‌گذاران باعث شد تا در این ماه ضرر نکنند. شاخص داوجونز فقط ۱/۰درصد برای کل ماه از دست داد، نزدک ۰۵/۰درصد و استاندارد اندپورز هم ۸/۱درصد تنزل یافتند.

در آلمان شاخص اعتماد سرمایه‌گذاران از ۶/۱۰۸ در ماه آوریل به ۱۰۷ در ماه مه تنزل یافت، این در حالی که شاخص اعتبار مصرف‌کنندگان در این کشور سیر صعودی طی کرده اما برعکس در فرانسه شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان از ۱۰۸در ماه آوریل به ۱۱۰در ماه ژوئن ترقی کرد. برنده شدن طرفداران خصوصی‌سازی و بازار آزاد در انتخابات ریاست‌جمهوری و سپس پارلمان یکی از دلایل خوش‌بینی سرمایه‌گذاران در فرانسه بود.

در ژاپن، خرده‌فروشی در ماه مه، یک درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. در این کشور در حال حاضر سرمایه‌گذاران منتظر افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی هستند که قصد دارد به منظور کنترل فشارهای تورمی نرخ بهره را در این کشور افزایش دهد. در هفته گذشته هم صادرکنندگان ژاپنی از کاهش ارزش ین سود فراوانی بروند. ارزش ین در طول هفته گذشته حدود ۳/۰درصد در مقابل دلار کاهش یافت.

هفته اخیر، هفته اصلاح سیاست‌های پولی و در راس آنان نرخ بهره بود. در نروژ هم بانک مرکزی نرخ بهره این کشور را ۲۵/۰درصد افزایش داد و به ۵/۴درصد رساند. رییس بانک مرکزی نروژ گفت احتمال افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده همچنان وجود دارد.

در لهستان هم بانک مرکزی نرخ بهره را ۲۵/۰درصد افزایش داد و به ۵/۴درصد رساند. بانک مرکزی این کشور در توضیح افزایش نرخ بهره گفت، این افزایش برای پیشگیری افزایش نرخ تورم ۵/۲درصدی این کشور است. در مجارستان هم نرخ بهره از ۸درصد به ۷۵/۷درصد افزایش یافت که اولین بار کاهش در نرخ بهره از سپتامبر ۲۰۰۵ تاکنون است. شورای پولی کشور اعلام کرد، خطر تورم رفع شده است اما بانک همچنان جانب احتیاط را حفظ کرده است و نرخ بهره را فقط ۲۵/۰درصد کاهش داده است.