ثروتمندترین مرد جهان کیست؟ - ۱۴ تیر ۸۶

به دنبال گزارش یک موسسه حسابرسی مکزیکی به وجود آمد

اختلاف بر سر عنوان ثروتمندترین مرد جهان

گروه بین‌الملل- در حالی که امپراتوری دیجیتالی بیل گیتس، مدیر عامل و مالک شرکت مایکروسافت از سوی رقبای قدرتمندی همچون اپل تهدید می‌شود، جایگاه او به عنوان ثروتمندترین فرد جهان نیز همواره با تهدیدهایی روبه‌رو بوده است.

جدیدترین رده‌بندی ثروتمندترین افراد جهان نشان می‌دهد که بیل گیتس دیگر ثروتمندترین مرد جهان نیست و جای خود را به یک ثروتمند مکزیکی به نام کارلوس اسلیم داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس ثروت نقدی کارلوس اسلیم هم اکنون به ۶۷میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار آمریکا می‌رسد و این در حالی است که ثروت بیل گیتس در پایان ماه ژوئن رقم ۵۹میلیارد دلار بوده است. با این وجود هم اکنون هنوز ثروت این میلیاردر مکزیکی به تایید مراجع رسمی تعیین ثروتمندترین افراد نرسیده است. مجله فوربس یکی از این مراجع است که هر ساله فهرستی از ثروتمندترین افراد جهان را برای خوانندگان خود منتشر می‌کند. در آخرین فهرست رسمی که این مجله منتشر کرده و به سال ۲۰۰۶ باز می‌گردد ثروت کارلوس اسلیم ۴۹میلیارد دلار ذکر شده است که او را با این ثروت پس از بیل گیتس و وارن بافت در جایگاه سوم قرار می‌دهد.

دیروز برخی پایگاه‌های اینترنتی تغییر جایگاه کارلوس و رسیدن او به صدر فهرست ثروتمندان جهان را به نقل از پایگاه اینترنتی مجله فوربس گزارش کردند اما در این پایگاه هیچ نشانی از کارلوس اسلیم به عنوان ثروتمندترین فرد جهان یافت نشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که منبع این خبر به محاسبات یک موسسه حسابرسی مالی باز می‌گردد که ادواردو گارسیا، متخصص مالی مکزیکی ریاست آن را به عهده دارد. گارسیا که این خبر را در اختیار رسانه‌های مکزیکی قرار داده و پس از آن به رسانه‌های بین‌المللی نیز کشیده شده است،‌عقیده دارد محاسبات شرکت حسابرسی او نشان می‌دهد که ثروت کارلوس اسلیم در سه‌ماه دوم سال ۲۰۰۷ از ۶۷میلیارد دلار فراتر رفته است.

کارلوس اسلیم یک میلیاردر فعال درکسب و کار‌های گوناگون است اما مشاغل اصلی او به حوزه مخابرات باز می‌گردد. او مالک بزرگترین شرکت ارائه دهنده خدمات خطوط ثابت تلفن در مکزیک است. همچنین او چندین کارخانه تولید سیگار و سیگارت و همچنین کمپانی تولید و عرضه موسیقی را در اختیار دارد. کارلوس اسلیم همچنین کنترل چندین رستوران زنجیره‌ای را در مکزیک و چند کشور دیگر آمریکای لاتین بر عهده دارد.

ادواردو گارسیا تشریح دلایل خود برای اینکه کارلوس اکنون ثروتمندترین انسان جهان است گفت: ارزش سهام شرکت آمریکن موبایل SA که کارلوس اسلیم از سهامداران عمده آن است افزایش چشمگیری پیدا کرده است و باعث شده تا میزان ثروت اسلیم ۵/۲۶درصد افزایش پیدا کند. این تحلیل‌گرمالی پیش‌بینی کرد ثروت بیل گیتس طی سال ۲۰۰۷ میلادی تنها ۷/۵درصد رشد پیدا کرده باشد. گارسیا با بیان این ارقام و آمارها گفت: به این ترتیب کارلوس اسلیم به رتبه اول ثروتمندترین انسان‌های جهان صعود کرده است.اما آمارهایی که گارسیا ارائه می‌کند باعث تشکیک در جایگاه کارلوس اسلیم شده است و دیروز برخی وب‌سایت‌ها اعلام کردند که گیتس همچنان ثروتمندترین فرد جهان است. این افراد دلیل ادعای خود را کافی نبودن ثروت نقد کارلوس اسلیم می‌دانستند. به گفته هری بارینتون که یک روزنامه‌نگار آمریکایی است برای تعیین ثروتمندترین فرد جهان باید ثروت نقدی آنها مورد توجه قرار گیرد و نه سهام‌ها و املاک و چنین ثروت‌هایی! وی با اشاره به صحبت‌های گارسیا گفت: آنچه اکنون عنوان شده افزایش در ارزش سهام تحت مالکیت میلیاردر مکزیکی است که در ثروت نقد او محاسبه نمی‌شود. باید مشخص شود که آیا این ثروت که در قالب سهام بوده به پول نقد تبدیل شده است یا نه. در آن صورت بهتر می‌توان در مورد اینکه آیا بیل گیتس ثروتمندترین فرد جهان است یا کارلوس اسلیم سخن گفت.در طول سال‌های متمادی گذشته تنها برای یک سال یک ثروتمند سوئدی توانست جایگاه بیل گیتس را از او بگیرد که البته در محاسبه پایان آن سال نیز بار دیگر بیل گیتس ثروتمندترین فرد جهان شناخته شد.