خبرگزاری فارس - ملاقات سران روسیه و آمریکا در کنبانکپورت نشان داد پوتین و بوش درباره هیچ یک از مسائل کلیدی بین‌المللی، از جمله مسائل مربوط به سیستم دفاع ضد موشکی، ایران و کوزوو، نتوانستند به توافقی واقعی دست یابند.

به گزارش روزنامه «کامرسانت»، در ملاقات سران روسیه و آمریکا در کنبانکپورت، ولادیمیر پوتین و جورج بوش به توافق واقعی در خصوص هیچ یک از مسائل کلیدی دست پیدا نکردند، البته روسای جمهور دو کشور به خوبی به وظیفه خود عمل کردند: البته آنها آشکارا نشان دادند که روابط بین روسیه و آمریکا هنوز تا سطح دوران جنگ سرد سقوط نکرده است. آنها هنوز می‌توانند چند روز را با یکدیگر سپری کنند، با هم گفت‌وگو کنند، هر چند توافقی در پی نداشته باشد.استیفن هادلی، مشاور رییس جمهور آمریکا در مسائل امنیت ملی در تفسیر نتایج حاصله از ملاقات سران روسیه و ‌آمریکا ادعا کرد چند توافق مهم بین روسای جمهور صورت گرفته که گویای پرمایه بودن روابط روسیه و آمریکا است. وی به عنوان نمونه به توافق دو کشور در زمینه نحوه همکاری روسیه و آمریکا پس از پایان مدت اعتبار پیمان «استارت-۱» اشاره کرد.

این در حالی است که این توافقات به پیش از برگزاری نشست سران باز می‌گردد. در واقع، ولادیمیر پوتین و جورج بوش در ملاقات خود در هیچ کدام از موضوعات مهم مورد بررسی که به شدت اختلاف نظر داشتند، یعنی مسائل مربوط به سیستم دفاع ضد موشکی، ایران و کوزوو، نتوانستند به توافقی واقعی دست یابند. به نوشته این روزنامه، به نظر می‌رسد که تنها در خصوص مساله هسته‌ای ایران، مواضع روسیه و آمریکا کمی ‌به یکدیگر نزدیک شده است. این مساله را می‌توان از اظهارات جورج بوش نتیجه‌گیری کرد. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پوتین گفته بود که مسکو و واشنگتن به کار بر روی برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهند و در این مساله هم عقیده‌اند که باید «علائم مشترک آشکاری» به تهران ارسال کرد. ضمن اینکه پوتین نیز به نوبه خود متذکر شد که روسیه و آمریکا تاکنون همکاری خوبی در این زمینه در شورای امنیت داشته‌اند و این همکاری ادامه خواهد داشت. البته وی تصریح کرد که ایران در این اواخر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ همکاری بیشتری داشته است.

این در حالی است که بنا به گفته منابع خبری غربی، روسیه هنوز هم حاضر نیست با درخواست آمریکا مبنی بر اجرای تحریم‌های جدید علیه تهران موافقت کند.

در این گزارش آمده است، دو طرف در خصوص تعیین سرنوشت کوزوو نیز نتوانستند توافقی حاصل کرده و همچنان بر مواضع قبلی خویش پافشاری می‌کنند. هرچند تنها این مساله مشخص شده است که گفت‌وگوها در این زمینه بین دو کشور ادامه پیدا خواهد کرد.