باهره دامغانی- گزارش کاهش اندک تولید کارخانه‌های آمریکا باعث رونق شاخص‌های وال‌استریت در روز سه‌شنبه شد.

به گزارش رویتر از نیویورک وزارت بازرگانی ایالات متحده روز سه شنبه گزارشی درباره میزان تقاضا برای تولیدات صنعتی در ماه ژوئن را منتشر کرد.

براساس این گزارش سفارش کارخانه‌ها در ماه ژوئن ۵/۰درصد تنزل یافته است، البته کارشناسان و اقتصاددانان پیش‌بینی تنزل یک درصدی را برای ماه ژوئن می‌کردند. بازار از اخبار معتدل استقبال می‌کند زیرا در عین حال که بر رشد اقتصادی آرام تاکید می‌کند، نگرانی هم از بابت تورم ایجاد نمی‌کند.

بازار همچنین اخبار مثبت دیگری درباره ادغام کمپانی‌ها دریافت کرد.

روز سه‌شنبه کمپانی مواد غذایی کرافت اعلام کرد که برای خرید شعبه بیسکوییت‌سازی کمپانی فرانسوی دانون ۲میلیارد دلار پیشنهاد کرده است. خبر ادغام دیگری در حوزه صنعت فولاد جریان بازار را تقویت کرد و انگیزه کافی به سرمایه‌گذاران برای خرید سهام داد، به اعتقاد تحلیلگران بازار دو روز پی در پی قبل از تعطیلات چهارم ژوئیه، برای بازار و کمپانی‌ها مثبت بود و البته احتمال دارد این رونق پس از چهارم ژوئیه هم ادامه یابد.

شاخص سهام داو جونز در روز سه‌شنبه ۴۲ واحد یا ۳۱/۰درصد افزایش یافت و به عدد ۱۳۵۷۷ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۶ واحد یا ۳۶/۰درصد به دست آمد و به رقم ۵۲۴/۱ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک با ۱۳ واحد یا ۴۸/۰درصد ترقی به واحد ۲۶۲۴ رسید.

در ژاپن بازار سهام توکیو، چهارمین روز هفته را هم با رونق سپری کرد. رونق وال استریت و این خبر که شرکت ‌آمریکایی سربروس قصد فروش سهام خود در هتل‌های ژاپنی را دارد، موجب ترقی شاخص سهام نیکی شد. با اینکه ترقی نیکی در روز چهارشنبه محدود بود اما تحلیلگران بازار معتقدند شاخص نیکی تا روز پنج‌شنبه به ۱۸۲۰۰۰ خواهد رسید، هر چند عده‌ای دیگر از تحلیلگران معتقدند بعید است در دو روز باقیمانده اتفاقی بیفتد که جهت بازار را تسریع کند و سود غیرمنتظره‌ای را برای بازار به ارمغان بیاورد، هرچند امیدواری خود مثبت است و می‌تواند حرکت مثبت ایجاد کند.

شاخص سهام نیکی در روز چهارشنبه صبح ۱۹ واحد یا ۱۰/۰درصد به دست آورد و به عدد ۱۸۱۷۸ رسید.

به این ترتیب، شاخص نیکی در چهارمین جلسه رونق، سودی معادل ۷۹/۱درصد به دست آورده است و شاخص سهام توپیکس کمتر از یک واحد یا ۰۳/۰درصد افزایش یافت و به واحد ۱۷۸۲ رسید. توپیکس دیروز ۰۸/۰درصد به دست آورده بود.

در اروپا رونق سهام هتل‌ها به ترقی شاخص‌ها در لندن کمک کرد. خبر خرید بلاک استون از هیلتون یکی از این اخبار بود و باعث کمرنگ شدن نگرانی احتمالی افزایش نرخ بهره در انگلیس شد. شاخص FTSE لندن در صبح روز چهارشنبه ۳/۰درصد یا ۱۸واحد ترقی پیدا کرد و به واحد ۶۶۵۸رسید. این در حالی است که روز سه‌شنبه شاخص FTSE لندن ۷۵/۰درصد به دست آورده بود.