خبرنگار ربوده شده بی‌بی‌سی آزاد شد

گروه بین‌الملل‌- آلن جانستون، خبرنگار بی‌بی‌سی که در نوار غزه ربوده شده بود، پس از حدود چهار ماه اسارت آزاد شد.

آلن جانستون، که ۴۵ سال سن دارد و به عنوان تنها خبرنگار خارجی در غزه اقامت و فعالیت داشت، در روز ۱۲ مارس امسال میلادی و هنگامی که از دفتر کار به منزل خود در غزه باز می‌گشت به وسیله افراد ناشناس ربوده شد و تا زمان آزادی در روز چهارم جولای در اسارت بود. تصاویر تلویزیونی جانستون پس از آزادی او را نشان می‌داد که همراه با مردان مسلح از یک ساختمان خارج می‌شود.

ساعاتی بعد، آلن جانستون کنار اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر فلسطین در یک نشست خبری در غزه شرکت کرد و از کسانی که برای آزادی او تلاش کرده بودند تشکر کرد.

در هفته‌های بعد از مفقود شدن جانستون، گروهی به نام جیش‌الاسلام با انتشار نوارهای ویدیویی شامل تصاویر این خبرنگار بی‌بی‌سی اعلام داشت که او را ربوده است و در اسارت دارد و هشدار داد که در صورتی که دولت بریتانیا زندانیان مسلمان را آزاد نکند، خبرنگار بی‌بی‌سی را به قتل خواهند رساند.سرانجام ربایندگان خبرنگار بی‌بی‌سی در ساعات اولیه بامداد دیروز او را به مقامات دولت حماس در غزه تحویل دادند.

خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که در زمان اسارت از تغذیه مناسب برخوردار بود و از نظر جسمی سالم است، اما از لحاظ روانی تحت فشار قرار داشت و رفتار ربایندگان را گاه بی‌ادبانه توصیف کرد.

آلن جانستون در نشست خبری روز چهارشنبه گفت که تسلط حماس بر غزه و تعهد این گروه به بهبود شرایط امنیتی در آزادی او موثر بوده است.وی افزود تا چند هفته پیش که حماس حفظ امنیت در غزه را بر عهده گرفت، ربایندگان نسبت به ادامه فعالیت خود احساس اطمینان می‌کردند. ماه گذشته، شبه نظامیان حماس پس از درگیری سنگین مسلحانه و غلبه بر نیروهای وفادار به جناح فتح توانستند بر غزه مسلط شوند. اسماعیل هنیه نیز در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با آلن جانستون از شادی مردم فلسطین از آزادی خبرنگار بی‌بی‌سی سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که شرایط مناسب برای آزادی یک نظامی اسرائیلی نیز که در دست حماس است فراهم آید.

محمود زهار، وزیر خارجه دولت حماس هم که در این جلسه حاضر بود به خبرنگاران گفت هیچ باجی برای آزادی آلن جانستون به ربایندگان وی داده نشده است.