باهره دامغانی - اوج‌گیری مجدد ارزش اوراق بهادار،‌ هیجان وال‌استریت را که به دلیل اخبار ادغام کمپانی‌ها و نیز تقویت بخش خدمات ایجاد شده بود، خواباند و روزی بی‌نوسان را برای شاخص‌ها رقم زد.

به گزارش رویتر از نیویورک، براساس گزارش موسسه مدیریت عرضه، شاخص بخش خدمات در ماه ژوئن به ۷/۶۰ واحد افزایش یافت که فراتر از انتظار بود و ترقی‌ ۴ واحدی در شاخص را نشان می‌دهد. این افزایش حاکی از رشد سریعتر در بخش‌های غیرکشاورزی در اقتصاد آمریکاست و اینکه اقتصاد همچنان با آهنگ متعادلی در حال رشد است. علاوه بر این خبر توافق میان هتل‌ها باعث ترقی ارزش سهام هتل‌ها و به‌ویژه هتل هیلتون شد اما با اینهمه این شادی در سایه ترقی مجدد اوراق قرضه محو شد. به هر حال به اعتقاد سرمایه‌گذاران رونق و افزایش زیاده از حد اوراق قرضه به بازار سهام آسیب می‌رساند، زیرا سود آن سریع است و بسیاری از پول‌ها را جذب می‌کند و در نتیجه بازار سهام را بی‌رونق می‌سازد. اقتصاددانان معتقدند در شرایط عادی رشد اقتصادی، افزایش سود اوراق قرضه باید متعادل و در واقع اندک باشد.

به این ترتیب در روز پنجشنبه شاخص سهام داوجونز ۱۲ واحد یا ۰۸/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۵۶۵ رسید، تنزل ارزش سهام جنرال‌موتورز موجب افت شاخص داوجونز شد. در ماه ژوئن کمپانی خودروسازی جنرال‌موتورز حدود ۳/۲۱درصد کاهش یافته است. شاخص سهام استاندارد اندپورز اما ۵۳/۰درصد یا ۰۳/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۵۲۵ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۱۲ واحد یا ۴۴/۰درصد افزایش یافت و به واحد ۲۶۵۶ رسید. ترقی روز پنجشنبه نزدک مرهون رونق سهام کمپانی اپل و محصول جدید آن آی‌فون بود.

در توکیو، بازار سهام به‌رغم ترقی ارزش دلار در برابر ین آخرین روز هفته را با تنزل سپری کرد. این اولین روز ضرر پس از شش جلسه پی در پی سود بازار سهام بود. شاخص سهام نیکی ۸۱ واحد یا ۴۴/۰درصد تنزل یافت و به واحد ۱۸۱۴۰ رسید، این در حالی است که شاخص نیکی در مجموع شش جلسه گذشته حدود ۰۹/۲درصد سود به دست آورده بود. شاخص سهام توپیکس هم در روز جمعه ۸واحد یا ۴۷/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۷۷۹ رسید. بزرگ‌ترین بازندگان روز جمعه توکیو خودروسازها، کمپانی‌های الکترونیک و نیز انرژی بودند.

اما در چین بازار سهام این کشور پس از یک دوره نوسان و کسادی روز جمعه بار دیگر اوج گرفت و شاخص اصلی شانگهای در ۶/۴درصد ترقی یافت و به واحد ۳۷۸۱ رسید، این در حالی است که روز پنج‌شنبه شاخص شانگهای بیش از ۵درصد تنزل کرده بود و به پایین‌ترین حد در ۱۰هفته اخیر رسیده بود. البته تحلیلگران این نوسان بازار سهام چین را طبیعی فرض می‌کنند و این شرایط را ایده‌آل‌تر از رونق پیاپی می‌دانند که شکل‌گیری حباب در بازار را تقویت می‌کند.

در بریتانیا، بازار سهام این کشور روز جمعه را با ترقی آغاز کرد، شاخص سهام FTSE لندن در صبح روز جمعه ۳/۰درصد به دست آورد و به واحد ۶۶۵۶رسید، ترقی سهام شرکت‌های نفتی و نیز آژانس‌های مسکن یکی از دلایل رونق بازار سهام لندن در روز جمعه بود، این در حالی است که در روز پنج‌شنبه شاخص سهام FTSE لندن ۵۷/۰درصد از دست داد. به نظر می‌رسد افزایش نرخ بهره در این کشور موجب ضرر بازار سهام لندن شد. بانک مرکزی انگلیس روز پنج‌شنبه نرخ بهره در این کشور را به ۷۵/۵درصد افزایش داد. رییس بانک مرکزی اعلام کرد، تورم ۵/۲درصد وضعیت اطمینان‌بخشی برای ما ایجاد کرده است، اما افزایش نرخ بهره برای حفظ این میزان تورم و جلوگیری از افزایش آن است.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب افزایش یافت. روز جمعه در توکیو هر دلار به ازای ۱۹/۱۲۳ین معامله شد و نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۳۵۸۴/۱دلار بود که نسبت به آخرین ساعات روز پنج‌شنبه که هر یورو به ازای ۳۵۹۸/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار اندکی افزایش نشان می‌داد.