دنیای اقتصاد- افزایش قیمت نفت در بازارهای اصلی جهان سبب شد که سرانجام رویای اعضای اوپک تحقق پیدا کند و آنها بار دیگر نفت خود را به قیمت‌های بالاتر از ۷۰دلار به فروش برسانند. قیمت نفت‌خام برنت دریای شمال در آخرین روز کاری این هفته بورس لندن به ۷۶ دلار در هر بشکه رسید. نفت اوپک از ۷۰ دلار گذشت

گروه بین‌الملل - قیمت نفت‌خام برنت دریای شمال در آخرین روز کاری این هفته بورس لندن به ۰۱/۷۶ دلار در هر بشکه رسید. به گزارش بی‌بی‌سی افزایش ریسک آدم‌ربایی در میادین نفتی نیجریه اصلی‌ترین عاملی بود که در کنار بقیه عوامل درونی بازار باعث تسریع روند افزایش قیمت نفت‌خام شد. شورشیان مخالف دولت یک دختر سه ساله انگلیسی را که پدرش در شرکت شل در منطقه دلتای رود نیجر مشغول به کار بود ربودند. با ربودن این کودک تعداد خارجیانی که امسال در میادین نفتی نیجریه ربوده شده‌اند از یکصد نفر عبور کرد. افزایش ریسک کار در این میادین باعث شده تا شرکت‌های خارجی از توسعه فعالیت خود در نیجریه خودداری کنند که در نهایت این امر می‌تواند کاهش عرضه نفت از سوی بزرگترین تولیدکننده نفت در آفریقا را به همراه داشته باشد. میانگین قیمت نفت در بورس لندن در آخرین روز کاری این هفته ۶۲/۷۵ دلار بود. به دنبال افزایش قیمت نفت در بورس لندن، بورس نیویورک نیز با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو شد. به گزارش بلومبرگ قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت در بورس نفت نایمکس به بشکه‌ای ۸۱/۷۲ دلار رسید و معامله‌گران با این قیمت به استقبال تعطیلات آخر هفته رفتند.

مجموعه افزایش قیمت نفت در بازارهای اصلی جهان سبب شد که سرانجام رویای اعضای اوپک تحقق پیدا کند و آنها بار دیگر نفت خود را به قیمت‌های بالاتر از ۷۰دلار به فروش برسانند. به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، هر بشکه از نفت سبد این سازمان در آخرین روز کاری هفته به قیمت ۲۲/۷۰دلار به فروش رسید.

به گزارش بی‌بی‌سی و دیگر پایگاه‌های خبری اکنون تحلیلگران زنگ خطر را برای مصرف‌کنندگان نفت‌خام به صدا درآورده‌اند. آنها هشدار داده‌اند که افزایش قیمت نفت خام افزایش بهای تمام شده کالا را در کشورهای صنعتی و همین‌طور افزایش تورم را به دنبال خواهد داشت. در هفته گذشته بسیاری از کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا، ژاپن، چین و انگلستان نرخ بهره را به منظور مهار تورم افزایش دادند. این مساله می‌تواند کاهش سرمایه‌گذاری را در آنها به دنبال داشته باشد. در صورتی که روند افزایش قیمت نفت ادامه پیدا کند باز هم احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی وجود دارد.

آنتونی نونان، تحلیلگر ارشد بازار نفت در این زمینه گفت:‌ همواره با رسیدن به پایان هفته در آخرین روز کاری بازار نفت شدت تقاضا کم شده و قیمت‌ها پایین آمد اما این هفته و هفته قبل تا آخرین لحظه قیمت‌ها اوج پیدا کردند.

این می‌تواند نشانه خوبی نباشد چرا که این روند با شروع هفته کاری بعد می‌تواند ادامه پیدا کند.

با رسیدن نفت به قیمت۰۱/‌۷۶دلار در هر بشکه اکنون یک بار دیگر گمانه‌زنی‌ها آغاز شده و بسیاری انتظار رکوردشکنی قیمت‌ها را دارند. بالاترین رقمی که نفت به خود دیده است. ۴۰/۷۸دلار در هر بشکه است که جولای پارسال اتفاق افتاد.