نرجس‌خاتون براهویی - انتظار برای گزارش درآمد کمپانی‌ها در ربع دوم سال و نیز ترقی قیمت نفت موجب توقف شاخص‌های وال‌استریت در روز سه‌شنبه شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، در حالی‌که انتظار می‌رفت داستان رونق کمپانی‌ها در سه ماه اول سال مجددا تکرار شود و پیش‌بینی‌ها نیز این خوش‌بینی را تقویت می‌کردند، تنزل درآمد کمپانی خرده‌فروشی سیزر و نیز شرکت ساختمانی هورتون که خبر از تداوم کسادی بخش مسکن می‌دهد، سرمایه‌گذاران بازار سهام را ناامید کرد. سرمایه‌گذارن از تاثیر کسادی بازار مسکن بر هزینه مصرف‌کنندگان نگران هستند که می‌تواند تاثیر چشمگیری بر درآمد کمپانی‌ها بگذارد. گزارش کمپانی آلومینیوم اتوکا هم در مورد درآمد ربع دوم سال، بسیار دور از پیش‌بینی‌ها بود. تنزل درآمد کمپانی‌ها تنها عاملی نبود که موجب رکود و توقف بازار در روز سه‌شنبه شد.

افزایش قیمت نفت هم نگرانی ناشی از گران شدن قبوض انرژی مصرف کنندگان را شدت بخشید.

در این میان سخنان بن برنانک، رییس بانک مرکزی ایالات متحده در کمبریج هم نتوانست چشم‌انداز روشنی درباره تصمیم بانک مرکزی در مورد نرخ بهره در جلسه آینده بانک بدهد.

برنانک در این سخنرانی بیشتر درباره راه‌های مبارزه با تورم سخن گفت و این ظن را تقویت کرد که شاید بانک در مدت زمان باقیمانده از سال ۲۰۰۷ برای مهار تورم اقدام به افزایش نرخ بهره کند.

به این ترتیب در روز سه‌شنبه شاخص سهام داوجونز ۱۴۸ واحد یا ۰۹/۱درصد از دست داد و به عدد ۱۳۵۰۱ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۲۲ واحد یا ۴۲/۱درصد تنزل یافت و به رقم ۱۵۱۰ رسید در حالی که شاخص سهام استاندارد اندپورز ۳۱ واحد یا ۱۶/۱درصد از دست داد و به واحد ۲۶۳۹ رسید.

افزایش ارزش ین و تنزل وال استریت موجب کسادی بازار سهام توکیو در روز چهارشنبه شد. به نحوی که شاخص نیکی به پایین‌ترین حد خود در دو هفته اخیر رسید. شاخص سهام نیکی در صبح روز چهارشنبه ۱/۱درصد از دست داد و به عدد ۱۸۰۴۹ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۲/۱درصد از دست داد. شاخص سهام نیکی در روز سه‌شنبه هم ۵/۰درصد از دست داده بود. در سایر بازارهای آسیایی شاخص شانگهای ۸/۰درصد تنزل یافت اما شاخص هنگ‌سینگ در هنک‌کنگ ۳/۰درصد به دست آورد. این ششمین جلسه متوالی سود شاخص هنگ‌سنگ بود.

بازارهای اروپا هم روز چهارشنبه را با تنزل آغاز کردند. مجموعه‌ای از عوامل مانند تنزل روز سه شنبه، تنزل شاخص اعتماد سرمایه‌گذاران و کسادی وال استریت بازارهای اروپا را در روز چهارشنبه از رونق افتاد. شاخص FTSE لندن در روز چهارشنبه ۶۶/۰درصد از دست داد و به واحد ۶۵۸۹ رسید. داکس آلمان ۵۳/۰درصد و CAC-۴۰ فرانسه ۸۲/۰درصد تنزل یافت.در بازار معاملات ارزی ارزش ین و یورو در مقابل دلار ترقی یافتند. نگرانی درباره اقتصاد آمریکا باعث افزایش ارزش یورو در مقابل دلار شد و رکود جدیدی از خود برجای گذاشت. روز سه شنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۳۷۴۰/۱دلار معامله شد.