گروه بین‌الملل- نمایندگان سنای آمریکا با ۶۸ رای موافق در برابر ۳۱ رای مخالف لایحه کنترل فروش اسلحه را در دستور کار قرار دادند.

به گزارش یورو نیوز، به این ترتیب سناتورها از هفته آینده بحث درباره این لایحه را آغاز خواهند کرد، بحثی که به گفته رییس سنا هفته‌ها به طول می‌انجامد. این لایحه پس از آن ارئه شد که یک فرد مسلح در حمله به یک مدرسه ابتدایی بیست و شش نفر از جمله بیست کودک را به قتل رساند.

خواهر یکی از آموزگارانی که در این حادثه کشته شد با بیان اینکه سیاستمداران باید به این شرایط واکنش نشان دهند گفت: «نمی‌خواهیم طوری شود که بگوییم یکی از عزیزانمان را به خاطر هیچ از دست دادیم. آنها جان خود را از دست دادند تا از کودکان، که عاشقشان بودند، محافظت
کنند.» بر اساس این لایحه، فروش اسلحه‌های نیمه خودکار و خشاب‌های با ظرفیت بالا به طور کلی ممنوع می‌شود و فروشندگان ملزم به بررسی سوابق قضایی و روانی خریداران خواهند شد. باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا امیدوار است که تصویب این لایحه بتواند از تکرار حادثه‌های تلخی مانند حمله به مدرسه ابتدایی نیوتاون جلوگیری کند.

پدر یکی از کودکان کشته شده در این حادثه می‌گوید: «صدای نیوتاون، فریاد آن کودکان، فریاد کودکانم و کودکان بی‌شماری که مرگ در انتظار آنها است و مردمی که کشته خواهند شد، ما را به کاری فرا می‌خواند. اکنون زمان تغییر در کشورمان است.»

اگرچه رای مثبت سنا به بررسی این لایحه تنها نخستین گام در راه محدود کردن فروش سلاح است، اما همین گام هم پیروزی بزرگی برای دولت اوباما محسوب می‌شود.