کره‌شمالی را به عنوان قدرت هسته‌ای نمی‌پذیریم عکس:AFP
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، در سفری از پیش تعیین شده وارد سئول، پایتخت کره‌جنوبی شد و تاکید کرد که کشورش کره‌شمالی را به عنوان یک قدرت هسته‌ای نمی‌شناسد.

جان کری در سئول:
کره‌شمالی را به عنوان قدرت هسته‌ای نمی‌پذیریم
‌گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری ایالات متحده از کره شمالی خواسته‌است که از رویکرد خصمانه نسبت به آمریکا و متحدانش دست بردارد و وزارت دفاع ایالات‌متحده خبر دستیابی کره شمالی به توانایی پرتاب کلاهک اتمی را کم اهمیت جلوه داده‌است.
همزمان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، در سفری از پیش تعیین شده وارد سئول، پایتخت کره‌جنوبی شد و تاکید کرد که کشورش کره‌شمالی را به عنوان یک قدرت هسته‌ای نمی‌شناسد. کری ضمن غیرقابل پذیرش دانستن تهدیدهای اخیر کره شمالی تاکید کرد که واشنگتن در صورت نیاز از متحدانش دفاع خواهد کرد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، در دیدار پنج‌شنبه شب با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در کاخ سفید گفت که ایالات متحده در پی «نزاع با کره شمالی نیست» ولی تاکید کرد که ایالات متحده آماده است برای دفاع از خود و متحدانش به اقدامات لازم دست بزند.

اوباما گفت: «ما هر دو بر این باوریم که زمان آن فرا رسیده‌است که کره شمالی دست از این رویکرد خصمانه بردارد.»

بان کی مون نیز از آن چه «واکنش سنجیده آمریکا» به این بحران خواند، تمجید کرد.

آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی در ماه‌های دسامبر و فوریه و تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به وسیله شورای امنیت از عوامل تشدید‌کننده بحران در شبه جزیره کره بوده‌است.

همزمان مقام‌های آمریکایی تلاش کرده‌اند تا محتوای گزارش اطلاعاتی را کم اهمیت جلوه دهند، گزارشی که حاکی از توانایی موشک‌های کره شمالی به حمل کلاهک‌های هسته‌ای است.

یک نماینده جمهوری‌خواه کنگره روز پنج‌شنبه در یک نشست پرسش و پاسخ بخشی از یک گزارش سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا را قرائت کرد که بیانگر توانایی موشک‌های میان برد کره شمالی به حمل کلاهک هسته‌ای بود.

مقام‌های آمریکایی پیش از این گفته بودند که موشک‌های کره شمالی از توانایی مسلح شدن به چنین کلاهک‌هایی برخوردار نیستند.

در پی انتشار اظهارات نماینده کنگره در مورد توانایی موشکی و هسته‌ای کره شمالی، جورج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع ایالات‌متحده - پنتاگون- ارائه چنین ارزیابی از توانایی موشکی کره شمالی را غیردقیق توصیف کرد.

لیتل در همین‌باره گفت: «مطرح کردن این موضوع که کره‌شمالی چنین توانایی هسته‌ای را آزمایش کرده یا به نمایش گذاشته غیردقیق است.»

با وجود برخورداری کره شمالی از توانایی تولید سلاح هسته ای، کارشناسان بر این باورند که این کشور دانش تولید تسلیحات اتمی قابل نصب بر روی موشک‌های دوربرد را در اختیار ندارد.

در روزهای گذشته و در پی انتشار گزارش‌هایی درباره انتقال دو موشک میان برد کره شمالی به سواحل شرقی این کشور، ارتش‌های آمریکا و کره جنوبی سطح آماده‌باش خود را افزایش داده‌اند.

همزمان، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای یک سفر منطقه‌ای از پیش برنامه‌ریزی شده، راهی شرق آسیا شده‌است.

به گفته دیپلمات‌های همراه کری؛ وزیر امور خارجه آمریکا در این سفر از چین خواهد خواست از نفوذ خود برای کاستن از اقدام‌های «بی‌ثبات‌کننده» کره شمالی استفاده کند.

چین از معدود کشورهای دارای روابط نزدیک با حکومت کره شمالی و تامین‌کننده اصلی نیازهای اقتصادی آن کشور است.

او در نشست خبری مشترک با همتای کره‌ای خود تاکید کرد آنچه را که از دولت کره شمالی می‌شنویم نمی‌پذیریم.

کری همچنین خبر داد که باراک اوباما،‌ رییس‌جمهوری ایالات‌متحده دستور داده‌است که برخی تمرین‌ها و پروژه‌های نظامی برای جلوگیری از وخیم شدن اوضاع در شبه جزیره کره، متوقف شود.

از سوی دیگر وزرای خارجه 8 کشور صنعتی جهان موسوم به گروه ۸ در نشست پنج‌شنبه
۲۲ فروردین خود به شدت توسعه برنامه هسته‌ای و فن‌آوری موشک‌های بالستیک کره‌شمالی را محکوم کردند. به گزارش رویترز، وزرای خارجه گروه ۸ شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کانادا، بریتانیا و روسیه که در لندن تشکیل جلسه داده‌ بودند، «به شدیدترین وجه ممکن» کره‌شمالی را محکوم کردند و خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه شده‌اند.

برپایه این گزارش، تهدیدهای نظامی کره شمالی در اولویت مباحث وزرای خارجه گروه ۸ قرار گرفته‌است. در بیانیه‌ای که بعد از دیدار وزرای خارجه قدرت‌های برتر اقتصادی جهان منتشر شد، این گروه به کره شمالی پیام داد که «دست از اقدامات مخرب بردارد.»

کشورهای یاد شده در بیانیه خود با محکوم کردن «اظهارات خشونت‌طلبانه» پیونگ‌یانگ تاکید کرده‌اند که «این اقدامات تنها منجر به انزوای هرچه بیشتر کره شمالی خواهد شد.»

در تحولی دیگر مرتبط با کره‌شمالی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که از پیشنهاد سوئیس در مورد میزبانی نشستی با شرکت همه کشورهای درگیر در برنامه هسته‌ای کره شمالی استقبال می‌کند. وزیرخارجه سوئیس در جریان نشستی پیشنهاد داد تا نشستی در مورد برنامه هسته‌ای کره شمالی در ژنو برگزار شود که متعاقب آن لاوروف گفت اگر کره‌شمالی موافقت کند که با روسیه، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا و چین وارد مذاکره شود، این کشور هم از برگزاری چنین نشستی استقبال می‌کند.

کره‌شمالی را به عنوان قدرت هسته‌ای نمی‌پذیریم