گروه بین‌الملل- باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات‌متحده، مجوز اعطای ۱۰ میلیون دلار کمک مالی به مخالفان نظام بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه را صادر کرد. این کمک‌ها شامل تجهیزات نظامی غیرکشنده و نیز مواد غذایی و دارویی خواهد بود. به گزارش منابع خبری، باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به وزارتخانه‌های خارجه و دفاع این کشور نوشت که این کمک ۱۰ میلیون دلاری برای شورای عالی نظامی ارتش آزاد سوریه در نظر گرفته شده است و فقط باید صرف امور غیر نظامی شود.

سه‌شنبه گذشته هم جای کری وزیر امور خارجه ایالات متحده در پایان سفر به فلسطین اشغالی اعلام کرد که کشورش در صدد کمک به مخالفان رژیم بشار اسد است. او مدعی شد: «‌جز این راه‌ و چاره دیگری باقی نمانده تا بشار اسد را به تفکری متفاوت درباره آینده سوریه وادار کنیم.»

اختلاف کشورهای گروه ۸

پیرامون بحران سوریه

جنگ داخلی سوریه یکی از موضوعات اصلی بحث در نشست گروه ۸ در لندن بود. مساله مسلح کردن اپوزیسیون سوریه مورد اختلاف اعضای این گروه قرار گرفت. دیدار دیگری نیز برای روزهای آینده در استانبول ترتیب داده شده‌است. جان کری همچنین خبر داد که تلاش‌های جامع و گسترده‌ای برای حمایت از مخالفان بشار اسد در دستور کار دولت اوباما قرار دارد.

اکنون باراک اوباما نخستین گام آشکار خود در کمک به مخالفان را برداشته است. دولت آمریکا می‌خواهد با ارائه کمک‌های دارویی و غدایی از مخالفان بشار اسد حمایت کند.

در ماه فوریه گذشته در نشست «دوستان سوریه» در رم، پایتخت ایتالیا، ایالات‌متحده اعلام کرده بود که در نظر دارد به مخالفان سوری کمک مالی ارائه دهد. «کیتلین هایدن»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم در این‌باره گفت که مخالفان سوری تاکنون ۱۱۷ میلیون دلار از واشنگتن کمک مالی دریافت کرده‌اند. علاوه‌بر این به گفته او، دولت آمریکا تاکنون ۳۸۵ میلیون دلار برای کمک به آوارگان در داخل و خارج از سوریه هزینه کرده‌اند.

با وجود این، دولت ایالات‌متحده ادعا می‌کند که هنوز حاضر نیست کمک‌های تسلیحاتی در اختیار مخالفان بشار اسد قرار دهد.

باراک اوباما روز پنج‌شنبه در ملاقات با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل گفت که جنگ داخلی سوریه به «نقطه بحرانی» رسیده است. دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن تایید نظر اوباما گفت که سوریه در یک وضعیت نگران‌کننده‌ برای جامعه‌ جهانی قرار

دارد.

سوریه و گروه ۸

بحران سوریه همچنین یکی از موضوع‌‌های نشست وزیران خارجه گروه ۸ در لندن، پایتخت بریتانیا بود. با این همه، این گروه نتوانست به اتفاق نظر در مورد سوریه دست یابد. در شرایطی که مسکو همچنان در کنار دولت سوریه ایستاده و تامین‌کننده مهم سلاح برای بشار اسد است، کشورهای غربی در حمایت نظامی از مخالفان اسد دچار دو دستگی هستند. بریتانیا و فرانسه در فکر ارسال کمک نظامی به مخالفان سوری هستند اما دیگر کشورهای اروپایی از جمله آلمان با چنین اقدامی مخالفند.

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان می‌گوید ما هنوز قانع نشده‌ایم که در صورت ارسال کمک‌های نظامی به سوریه، این کمک‌ها به دست گروه‌ها و افراد مسوول خواهد رسید. به گفته وستروله، آلمان مدعی شد که نگران آن است که این سلاح‌ها علیه نیروهایی به‌کار رود که در صدد ساختن سوریه‌ای نو، معتدل و مداراگر هستند.

از سوی دیگر اما بریتانیا و فرانسه اعلام کرده‌اند بدون موافقت اتحادیه اروپا نیز ارسال اسلحه برای مخالفان رژیم اسد را آغاز خواهند کرد. رییس‌جمهوری فرانسه در همین‌باره گفته است که پاریس اجازه نخواهد داد «رژیمی که مانع گذار سیاسی در کشور است، دست به کشتار مردم خود زند.» قرار است در آخر ماه مه کشورهای اتحادیه اروپا در‌باره لغو یا تمدید تحریم تسلیحاتی مخالفان حکومت اسد تصمیم‌گیری کنند. عملی‌شدن تهدید بریتانیا و فرانسه ظاهرا تابعی از این تصمیم‌گیری خواهد بود.