آینده بازار از نگاه «بیزینس‌ویک»

دنیای اقتصاد- نفت‌خام، بزرگ‌ترین سقوط یک روزه قیمت را در ۳سال گذشته تجربه کرد. نفت وست‌تگزاس اینترمدیت در بورس نفت نیویورک ۴۲/۳دلار به ازای هر بشکه کاهش قیمت پیدا کرد تا بزرگ‌ترین سقوط بازارهای نفت از دسامبر ۲۰۰۴ تاکنون باشد. به این ترتیب نفت وست‌تگزاس اینترمدیت در آخرین ساعات معاملاتی ۵/۴درصد ارزش خود را از دست داد تا به قیمت ۰۶/۷۲دلار برسد. قیمت نفت وست‌تگزاس ۴۲/۳دلار کاهش یافت

سقوط آزاد بورس‌های نفت

گروه بین‌الملل- نفت‌خام بزرگ‌ترین سقوط یک روز قیمت را در ۳سال گذشته تجربه کرد. نفت وست‌تگزاس اینترمدیت در بورس نفت نیویورک ۴۲/۳دلار به ازای هر بشکه کاهش قیمت پیدا کرد تا بزرگ‌ترین سقوط بازارهای نفت از دسامبر ۲۰۰۴ تاکنون باشد.

به این ترتیب نفت وست‌تگزاس اینترمدیت در آخرین ساعات معاملاتی ۵/۴درصد ارزش خود را از دست داد تا به قیمت ۰۶/۷۲دلار برسد.

از سوی دیگر در پی سقوط در بورس نفت نیویورک، بورس نفت لندن نیز با سقوط آزاد قیمت‌ها مواجه شد. بورس لندن که در دو هفته اخیر نوسان قیمت پیوسته‌ای را تجربه کرد در دومین روز معاملاتی این هفته به دنبال کاهش سطح تقاضا ۵۸/۳دلار کاهش قیمت را تجربه کرد. به گزارش رویتر هر بشکه نفت برنت دریای شمال در لندن دیروز به قیمت ۱۷/۷۱دلار معامله شد. سقوط قیمت‌ها در بورس لندن شوک شدیدی را به معامله‌گران وارد کرد به گونه‌ای که برای دقایقی خریداران دست از ثبت تقاضا کشیدند اما با تثبیت قیمت‌ها در ۷۱دلار بار دیگر معاملات از سر گرفته شد. کاهش قیمت‌ها در شرایطی در دو بورس اصلی نفت جهان رخ داده است که هفته گذشته در هر دو بورس لندن و نیویورک قیمت‌ها به رکوردهای بی‌سابقه دست پیدا کردند.

در اواسط هفته معاملاتی گذشته قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس به ۷۷/۷۸دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رکورد این نفت در تمام دوران اکتشاف و فروش نفت است.

بی‌بی‌سی عامل اصلی سقوط آزاد قیمت نفت خام را اخبار مربوط به کاهش رشد اقتصادی ایالات‌متحده داشت و نوشت: سقوط بورس اوراق‌بهادار نیویورک در روز جمعه و انتشار اخباری که نشان می‌داد ایالات متحده پایین‌تر از چشم‌اندازهای قبلی رشد اقتصادی خواهد داشت موجب کاهش قیمت نفت خام شد. در واقع ایالات‌متحده به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده و مصرف‌کننده نفت خام جهان بیشترین آسیب را از قیمت‌های گران نفت خام می‌بینید. افزایش قیمت نفت خام در جهان به طور مستقیم بر صنایع بزرگ ایالات‌متحده خودروسازی، کشتی‌سازی و فولادسازی‌ها تاثیر منفی گذاشته و سبب افزایش هزینه آنها می‌شود. از سوی دیگر افزایش قیمت نفت باعث بالا رفتن قیمت انواع حامل‌های انرژی و سوخت در آمریکا می‌شود که به جای خود در افزایش هزینه مصرف‌کنندگان و بالا رفتن تورم تاثیر دارد.

روند کاهش قیمت نفت خام از نخستین روز معاملاتی این هفته در بورس‌های نفت جهان آغاز شد. دلیل آن نیز انتشار گزارش نظارتی اوپک بود که نشان می‌داد طی ماه ژوئیه میزان تولید اوپک بیشتر از سقف تولید مصوب اجلاس مارس ۲۰۰۷ بوده است. از سوی دیگر دیروز اخباری از افزایش تولید شرکت نفت متعلق به دولت روسیه منتشر شد. این شرکت قصد دارد فعالیت‌های خود را در میادین نفتی نزدیک به قطب شمال افزایش دهد. در واقع این تحرک می‌تواند باعث افزایش تولید کشورهای غیراوپک شود. کشورهای غیراوپک که هم‌اکنون ۶۰درصد بازار نفت را تامین می‌کنند همواره نقطه اتکای مطمئنی برای کشورهای مصرف‌کننده نفت‌خام بوده‌اند چرا که آنها بدون داشتن سقف تولید می‌توانند پیوسته تولید خود را افزایش دهند.

در همین حال دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت نیز از کاهش چشمگیری قیمت سبد نفتی این سازمان خبر داد، بهای نفت اوپک که هفته گذشته با عبور از مرز ۷۳دلار به بالاترین رقم در تاریخ این سازمان رسیده بود، بنابر آخرین اعلام اوپک، به میزان ۷۷/۱دلار در هر بشکه کاهش قیمت داشته است. هر بشکه نفت اوپک به قیمت ۲۴/۷۰دلار خرید و فروش شد.

نوال الفضیح، نماینده کویت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت تداوم رشد اقتصادی جهان و ناآرامی اوضاع سیاسی در برخی کشورهای تولید‌کننده نفت را علت عمده بالا رفتن پیوسته قیمت نفت در هفته‌های اخیر در بازار بین‌المللی اعلام کرد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کویت گفت: در یک جهت احتیاج آمریکا و بعضی کشورهایی که تازه وارد بازار شدند به محصولات نفتی در حال افزایش است و از سوی دیگر اوضاع سیاسی خاور‌میانه ناآرام شده و برخی از مسائل کماکان حل نشده است. این دو عامل عمده باعث بالا رفتن قیمت نفت در روزهای اخیر است.

وی افزود: اوپک برای تضمین تعادل در عرضه و تقاضای بازار بین‌المللی نفت خام تلاش می‌کند.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که بررسی‌های صورت گرفته از افزایش ۴۴۵‌هزار بشکه‌ای تولید نفت‌خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت خبر می‌دهد.

پایگاه خبری بلومبرگ اعلام کرد که تولید نفت کشورهای عضو اوپک در ماه ژوئیه با افزایش روزانه ۴۴۵ هزار بشکه‌ مواجه بوده که مهم‌ترین دلیل آن افزایش تولید نفت کشورهای عراق و نیجریه بوده است.