گروه بین‌الملل- وال استریت روز دوشنبه را با امیدواری به تصمیم بانک مرکزی برای تغییر ندادن نرخ بهره آغاز کرد و نتیجه آن شد که داوجونز بهترین روز خود را در ۵ سال اخیر سپری کرد.

به گزارش رویتر از نیویورک سرمایه‌گذاران در روز دوشنبه سعی کردند تا با ترکیب نگرانی خود درباره وام‌های subprime با امیدواری عدم افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی، تعادلی در وضعیت خود ایجاد کند. با اینکه در ساعات اولیه صبح سرمایه‌گذاران از معاملات بزرگ اجتناب می‌کردند اما به تدریج دل و جرات پیدا کردند و دو ساعت آخر درست قبل از اینکه زنگ‌های تعطیلی روز به صدا در بیایند، به بهترین ساعات وال استریت در روز دوشنبه تبدیل شد. با اینکه انتظار می‌رود با توجه به دو هفته عصبی و پرتنش برای بازار، بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر بگذارد. اما آنچه هنوز نگرانی و تشویش برای بازار به جا می‌گذارد، بیانیه بانک مرکزی است که تحلیل و تعبیر بانک از وضعیت اقتصادی را نشان می‌دهد. اگر بانک باز هم نرخ بهره را افزایش ندهد اما در بیانیه خود اعلام کند، فشارهای تورمی به مثابه تهدید برای اقتصاد به قوت خود باقی است، چیزی از تشویش بازارها حاکم کم نمی‌کند زیرا بازار قاطعانه به این نتیجه می‌رسد که بانک حتما در ادامه سال اقدام به افزایش نرخ بهره می‌کند و تنش‌های موجود وال استریت می‌افزاید.

شاخص سهام داوجونز در روز دوشنبه ۲۸۶ واحد یا ۱۸/۲درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۴۶۸ و تقریبا تمام ضرر روز جمعه را جبران کرد. از اکتبر ۲۰۰۲ تاکنون شاخص داو جونز چنین رقم افزایشی را تجربه نکرده است. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۳۵واحد یا ۴۲/۲درصد افزایش یافت و به واحد ۱۴۶۷ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک با ۳۶واحد یا ۴۴/۱درصد افزایش به واحد ۲۵۴۷ رسید.

به‌رغم این افزایش، تحلیل‌گران معتقدند وال استریت روزی عصبی و پرتنش را سپری کرد. در حالی که انتظار می‌رود سود و ترقی با آرامش بازار همراه باشد.

در توکیو ترقی رکود گونه وال استریت و نیز رونق سهام مرغوب باعث افزایش شاخص سهام نیکی در ژاپن شد. به نظر می‌رسد تاثیر خبر رونق در وال استریت چنان قدرتمند بود که بازارها توانستند بحران رسوایی مالی در کابینه را رد کنند. شاخص سهام نیکی ۷ واحد یا ۰۴/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۶۹۲۱ رسید. شاخص سهام توپیکس هم در روز سه‌شنبه ۸ واحد یا ۴۷/۰درصد افزایش یافت. در بازار چین هم شاخص اصلی سهم شانگهای ۵/۱درصد به دست آورد.

در بازارهای اروپا شاخص داکس آلمان ۱۲/۰درصد افزایش و CAC-۴۰ فرانسه ۱۶/۱درصد کاهش یافت. شاخص FTSE لندن که بیش از سایر بازارهای اروپایی به وال استریت نزدیک است و تاثیر می‌پذیرد روز دوشنبه را با کاهش ۵۷/۰درصدی به پایان برد.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار به پایین‌ترین حد خود در چهار ماه اخیر در برابر یورو رسید.

هر یورو روز دوشنبه به ازای ۳۸۳۹/۱دلار معامله شد و نرخ برابری دلار در برابر ین در بازارهای آسیایی به ازای هر دلار، ۱۸/۱۱۷ ین رسید.