آخرین تیر بوش و برنانکی برای خروج از بحران مسکن

گروه بین‌الملل - جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا پریروز در سخنرانی خود اعلام کرد اقدامات قانونی را برای حمایت از وام‌گیرندگان آمریکایی انجام خواهد داد. در همین حال بن‌برنانکی هم اطمینان داد که بانک مرکزی آمریکا هر اقدامی که برای جلوگیری از محدودیت حجم اعتبارات در بازارها لازم باشد را انجام می‌دهد. به گزارش بی‌بی‌سی از واشنگتن جورج بوش طرح جدید خود را که مجموعه‌ای از تدابیر قانونی برای کمک به کسانی‌است که برای خرید مسکن اقدام به گرفتن وام‌های subprime کرده‌اند را شرح داده است. بحران وام‌های sub-Prime طی ماه اخیر باعث آشفتگی بازارها شده است و افزایش هزینه آنها باعث شده است تا مردم از اخذ چنین وام‌هایی اجتناب‌کنند. وام‌های sub-prime وام‌هایی هستند که توسط موسسات اعتباری و بانک‌ها به کسانی که اعتبار مالی لازم را ندارند، با نرخ بهره بالاتر اعطا می‌شود. اما در هفته‌های اخیر به دلیل فروش و دست به دست شدن این وام‌ها، مردم را از اقدام به گرفتن وام باز داشته است.

به همین دلیل این موضوع بر بازار مسکن در ایالات‌متحده تاثیر گذاشته است که حدود یک سال است دچار کسادی است.

از همین رو مقامات دولت در ایالات‌متحده سعی دارند تا با اتخاذ اقدامات مناسب بتوانند از سرایت تبعات این مشکلات به سایر بخش‌های اقتصادی جلوگیری کنند. رییس‌جمهور آمریکا در تشریح طرح خود گفت، از کنگره خواسته است، قوانینی تصویب کند تا به اداره مسکن فدرال اجازه دهد به کسانی که وام sub-prime گرفته‌اند و از عهده بازپرداخت اقساط خود برنمی‌آید کمک کند. او همچنین قول داد تا کدهای مالیاتی را به منظور کمک به وام‌گیرندگان در تامین اعتبار مجدد وام‌ها اصلاح کند. وی گفت وظیفه دولت نیست تا به دلالان بازارها کمک کند بلکه قصد دولت کمک به مردمی است که آرزو دارند صاحب خانه شوند.

جورج بوش افزود، آشفتگی و ناآرامی اخیر در پرداخت وام‌های sub-prime نسبت به حجم اقتصاد ما، مشکل عادی و کوچکی است اما واقعیت این است که وقتی یکی از اعضای خانواده ما قرار است هر ماه قسط پرداخت کند، این مشکل بزرگ و جدی جلوه می‌کند.

در همین حال بن برنانکی رییس بانک مرکزی ایالات متحده ارزیابی خود را از وضعیت بازار مسکن ارائه داد. وی سخنان خود را با تاکید بر این موضوع آغاز کرد که دولت مسوول نیست سرمایه‌گذاران بازار سهام را در برابر پیامدها و تبعات تصمیمات اقتصادی‌شان حمایت کند، اما توسعه و گسترش بازارهای مالی می‌تواند تاثیرات اقتصادی مشکلات آنها را به خارج از بازارها منتقل کند، بنابراین وظیفه بانک‌مرکزی این است که تاثیرات مذکور را در زمان تصمیم‌گیری و سیاست‌سازی در نظر بگیرد.

وی با اشاره به وضعیت مسکن در ایالات متحده گفت، کاهش در ساخت‌و‌ساز باعث تضعیف رشد اقتصادی ایالات‌متحده در ۹ماه اخیر نسبت به سال گذشته شده است. بنابراین اگر شرایط فعلی در بازار وام‌ها و اعتبارات همچنان تداوم یابد می‌تواند بر جریان رشد اقتصادی کشور تاثیر بیشتری بگذارد.

برنانکی گفت: در چند هفته اخیر ما میزان و اندازه این تاثیرات را دقیقا زیر نظر داشتیم و از همین رو سعی کردیم تا با کاهش نرخ تنزیل و نیز تزریق پول به سیستم بانکی از دامنه و وسعت این بحران کم کنیم.

هر چند اقدامات زیربنایی دیگری مانند افزایش ودیعه و اعتبار لازم است که خیلی اندک است و این موضوع وام گیرندگان را با بحران بازپرداخت مواجه می‌کند.

بن برنانکی با این که صریحا درباره کاهش نرخ بهره سخنی نگفت اما با توجه به تشریح وخامت وضعیت مسکن به نظر می‌رسد آماده باشد تا در گام‌ نهایی نرخ بهره را کاهش دهد.

وی گفت: بانک مرکزی حاضر است تا هر کاری که لازم باشد برای افزایش میزان اعتبارات در بازار انجام دهد.

جلسه آتی بانک مرکزی قرار است در ۱۸ سپتامبر برگزار شود و بسیاری از صاحب‌نظران پیش‌بینی می‌کنند بانک در این جلسه نرخ بهره را قطعا کاهش خواهد داد.

این در حالی است که بازارها انتظار کاهش نرخ بهره را پیشتر از موعد مقرر جلسه بانک داشتند. اما بانک تاکنون از دست یازیدن به آخرین اقدام اجتناب کرده است.

با این همه برخی از کارشناسان اقتصادی طرح بوش را برای رفع بحران کنونی مناسب نمی‌دانند و معتقدند این طرح در جزئیات و در چشم‌انداز خود محدود است و کمکی به بحران بازار وام‌ها نمی‌کند. هرچند اقتصاددانان درباره طرح بوش خوش‌بین نیستند، اما معتقدند، سخنان بن برنانکی درباره اینکه هرکاری که لازم است را انجام خواهند داد، امیدبخش است و در نظر آنان این سخنان به معنای کاهش نرخ بهره در هجدهم سپتامبر است.

در اولین گام بازارها به سخنان بوش و برنانکی واکنش مثبت نشان دادند و روز جمعه را با افزایش سپری کردند، هرچند نگرانی‌ها تا ۱۸ سپتامبر سرجای خود باقی است. برای سرمایه‌گذاران ماه سپتامبر ماه تعیین‌کننده و مهمی است زیرا آغازی برای فصل زمستان محسوب می‌شود که فصل تلاش و جنب و جوش برای بازارها پس از تعطیلات تابستان است.