گروه بین‌الملل - در حالی که ایالات متحده واردات برخی کالاهای چینی را به این کشور ممنوع اعلام کرده‌ است، مقامات چینی نیز در اقدامی تلافی‌جویانه برخی محموله‌های وارداتی از آمریکا را به این کشور برگشت دادند. یک محموله سیب‌زمینی آمریکایی نخستین کشتی مرجوع شده از چین است. سازمان نظارت بر کیفیت چین اعلام کرده است که در این محموله سیب‌زمینی کرم‌های میکروسکوپی مشاهده شده‌اند که مصرف این نوع سیب‌زمینی را برای انسان خطرناک می‌کنند.

به عقیده برخی تحلیلگران این کرم‌ها به طور طبیعی در محموله‌های غذایی که به طور طولانی مدت حمل می‌شوند رشد می‌کنند و البته با شستن و ضدعفونی کردن از بین می‌روند اما چین در کوران جدال تجاری خود با ایالات متحده این کرم‌ها را دستاویزی برای به چالش کشیدن مقامات تجاری آمریکا قرار داده است.

جنگ جدید تجاری ایالات متحده و چین پس از آن آغاز شد که ایالات متحده واردات برخی کالاهای چینی به خصوص اسباب‌بازی، محصولات بهداشتی و غذای حیوانات خانگی را از چین به دلیل غیراستاندارد و خطرناک بودن ممنوع کرد.

چین بلافاصله با تشکیل شورایی به سرپرستی معاون نخست‌وزیر این کشور نسبت به افزایش کیفیت کالاهای صادراتی اقدام و نزدیک به ۴۵۰ شرکت تولیدکننده و صادرکننده در لیست سیاه قرار داد.

با این وجود ایالات متحده همچنان به ممنوعیت وارد کردن این کالاها ادامه داد. حال با توجه به تداوم این ممنوعیت و زیانی که این کار برای چین دارد، این کشور تصمیم گرفته است تا با اقدامی متقابل به تحریم ایالات متحده پاسخ دهد. برخی تحلیلگران عقیده دارند اگرچه در ابتدای امر چند محموله فاسد غذای حیوانات و کالاهای بهداشتی به آمریکا ارسال شد اما در ادامه این مقامات آمریکایی بودند که سعی کردند با بزرگ‌نمایی این مساله از حجم صادرات چین به آمریکا بکاهند. بر هم زدن امنیت روانی ناشی از مصرف کالاهای چینی در نزد مصرف‌کنندگان آمریکایی اصلی‌ترین هدفی بود که مقامات اقتصادی ایالات متحده از اتخاذ این سیاست دنبال می‌کردند.

ایالات متحده آمریکا از ۲سال پیش تاکنون با گسترش چشمگیر کسری تجاری خود با چین روبه‌رواست و به همین دلیل سعی می‌کند از هر فرصتی استفاده کند تا بتواند از حجم واردات کالاهای چین به آمریکا بکاهد. با این وجود کسری تجاری ایالات متحده در برابر چین همچنان رو به گسترش است.

اندرومینگ، کارشناس اقتصادی موسسه گلوبال ترید عقیده دارند که چین با این مقابله به مثل عملات ایالات متحده را در شرایط سختی قرار خواهد داد. در حقیقت این نبرد به سود چین خاتمه خواهد یافت و ایالات متحده مجبور خواهد شد که محدودیت واردات کالاهای چینی را بردارد. در صورتی که ایالات متحده بخواهد بر تصمیم خود پافشاری کند آنگاه چین احتمالا کالاهای بیشتری را مشمول ممنوعیت واردات از آمریکا می‌کند و این مساله با کاهش صادرات ایالات متحده به چین خواهد انجامید.