باهره دامغانی- وال‌استریت یک هفته پرنوسان دیگر را با سخنان امیدبخش رییس‌جمهور بوش و نیز رییس بانک مرکزی با افزایش در شاخص‌ها به پایان رساند. به گزارش رویتر از نیویورک طرح جورج بوش رییس‌جمهوری ایالات متحده برای کمک به وام گیرندگان و سخنان برنانکی در مورد کسادی بازار مسکن و تاثیر آن بر جریان رشد اقتصاد ایالات متحده در سال‌جاری موجب امیدواری سرمایه‌گذاران وال‌استریت شده بازارها توجه خود را به عبارت «اتخاذ هر اقدامی که مانع صدمه بحران اعتبارات به اقتصاد کشور شود»، معطوف کردند. سرمایه‌گذارذان معتقدند توجه بانک مرکزی آمریکا و شخص بن‌برنانکی به آنچه در بازارها گذشته است می‌تواند به جریان تصحیح بازار کمک کند و به تصمیمات مناسب برای رفع این بحران بیانجامد.

سایر اخبار اقتصادی که در روز جمعه منتشر شد، نتوانست تاثیر زیادی بر جریان بازار بگذارد، هر چند اختبار روز جمعه تاثیری بر دیدگاه بن‌برنانکی و نیز تقاضای بازار بود. اداره کار ایالات متحده روز جمعه گزارش اشتغال را منتشر کرد. بر اساس این گزارش میزان درخواست بیمه بیکاری در هفته گذشت به بالاترین حد خود در از اول اوت تاکنون رسیده است.

همچنین وزارت بازرگانی در گزارش‌های جداگانه‌ای وضعیت درآمدهای افرد را در ماه اوت منتشر کرد. بر اساس این گزارش درآمد شخصی و هزینه آنها در ماه اوت افزایش چندانی نداشته است. این گزارش اهمیت زیادی دارد، به ویژه که بانک مرکزی همواره در افزایش و یا کاهش نرخ بهره، وضعیت تورم و درآمد افراد را در نظر دارد. درآمد و هزینه افراد به ترتیب فقط ۵/۰درصد و ۳/۰درصد افزایش یافته است.

روز جمعه در وال‌استریت شاخص سهام داوجونز ۱۱۹واحد یا ۹۰/۰درصد به دست آورد و به عدد ۱۳۳۵۷رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۶واحد یا ۱۲/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۴۷۳ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک با به دست آوردن ۳۱واحد یا ۲۱/۱درصد به واحد ۲۵۹۶ رسید. برای کل هفته شاخص داوجونز ۲۱واحد یا ۱۶/۰درصد از دست داد. استاندارد اندپورز ۵واحد یا ۳۶/۰درصد تنزل کرد اما شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲۰واحد یا ۷۶/۰درصد به دست آورد.

سایر بازارهای جهان که یک روز قبل از نیویورک، هفته را به پایان برده بودند، با امید به طرح احیای بوش و برنانکی، روز خوبی در روز جمعه داشتند. شاخص سهام نیکی به دلیل افزایش ارزش دلار در مقابل ین ۵۷/۲درصد به دست آورد. در هنگ‌کنگ شاخص هنگ‌سنگ ۱۳/۲درصد جهش پیدا کرد و شاخص اصلی شانگاهی ۹۹/۰درصد ترقی یافت. در اروپا شاخص FTSE لندن ۴۷/۱درصد افزایش یافت، داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه به ترتیب ۵۷/۱ و ۲۵/۱درصد به دست آوردند.

با وجود رونق روز جمعه، سرمایه‌گذاران و کارشناسان در آمریکا معتقدند، اضطراب بازارها تا ۱۸ سپتامبر ادامه خواهد داشت. ترقی روز جمعه بازارها، عادی نیست و خود نوسان و تنش در بازار را نشان می‌دهد. عده‌ای از سرمایه‌گذاران معتقدند، هنوز بانک مرکزی درباره آنچه در بازارها در حال رخ دادن است، اطمینان نداد و این ممکن است بر تصمیم بانک مرکزی تاثیر بگذارد.