سیدعباس عاملی- مقامات عالی‌رتبه صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته هشدار دادند، ناآرامی‌های اخیر بازار‌های مالی رشد اقتصادی در سراسر دنیا را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

در نخستین اظهارنظر مقامات عالی‌رتبه صندوق بین‌المللی پول از زمان ایجاد ناآرامی در بازارهای جهان، لیپسکی، معاون این سازمان به روزنامه فایننشال تایمز گفت: وقایع اخیر بدون شک باعث کاهش رشد اقتصادی خواهند شد. وی افزود: بازارهای در حال پیدایش تاکنون به خوبی از پس آشفتگی بازار در هفته‌های اخیر برآمده‌اند. با این حال لیپسکی اظهار داشت تصور اینکه جریان‌های اخیر در بازارهای مالی رشد اقتصاد جهانی را تحت‌تاثیر قرار نخواهد داد بیش از اندازه خوش‌بینانه است.

علاوه بر تاثیرات خارجی بر میزان مبادلات بین‌المللی، وقایع اخیر اقتصادهای دیگر کشورها را به طور مستقیم تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. در دنیای جهانی شده امروز، انتظار می‌رود چنین رخدادی در بازارهای سهام آمریکا بدون عواقب بین‌المللی نباشد. تعداد قابل توجهی از موسسات و بانک‌هایی که متحمل بیشترین ضررها شده‌اند، در آمریکا مستقر نبوده‌اند.

هنوز وضعت تاثیرگذاری ناآرامی‌های اخیر مشخص نیست. اینکه ضربه وارد شده بر اقتصاد جهانی سبک است یا سنگین، موقت است یا طولانی مدت در آینده نزدیک معلوم خواهد شد. لیپسکی همچنین در اظهارات خود گفت اقتصاد جهانی در شرایط مناسب و برخوردار از رشد قدرتمند اقتصادی پا به عرصه ناآرامی‌های اخیر گذاشته است. وی افزود: عملکرد مناسب اقتصاد جهانی در سال‌های اخیر تاحدود زیادی مرهون کشورهای در حال توسعه بوده است. مشکلات کشورهای در حال توسعه به طور کلی به دنبال بی‌ثباتی در بازارهای توسعه‌یافته پیش آمده‌اند. با این حال تقریبا تمام اقتصادهای در حال توسعه برای مقابله با فشارهای ناشی از ناآرامی‌های اخیر آماده‌تر بودند. عملکرد اقتصادی آنها قدرتمند و نظام مالی و سیاست‌های پولی آنها از پیشرفت مناسبی برخوردار بوده است. اگرچه تصور اینکه این اقتصادها به طور جدی تحت‌تاثیر قرار نخواهند گرفت ساده‌لوحانه است، ولی توانایی کشورهای در حال توسعه برای مقابله با صدمات احتمالی از گذشته بهتر شده است.

منبع: فایننشال تایمز