رییس جدید صندوق بین‌المللی پول از فرانسه آمد

دنیای‌اقتصاد- هیات‌مدیره صندوق بین‌المللی پول سرانجام به انتظار دو ماهه کشورهای جهان برای انتخاب رییس جدید این نهاد بین‌المللی مالی پایان داد. با رای مثبت هر ۲۴ عضو هیات‌مدیره، دومنیک استراوس کان، اقتصاددان فرانسوی برای یک دوره پنج‌ساله سکان دومین نهاد مالی تاثیرگذار جهان را به دست گرفت.

استراوس کان که یک اقتصاددان سوسیالیست فرانسوی شناخته می‌شود، در زمان ژاک شیراک پست وزارت اقتصاد فرانسه را در اختیار داشت. او را معمار اصلاحات اقتصادی فرانسه در سال‌های پایانی قرن بیستم می‌دانند که توانست اقتصاد فرانسه را برای گذر از فرانک به یورو آماده کند. استراوس کان در حالی به ریاست صندوق بین‌المللی پول رسیده است که چالش‌های فراوانی را پیش رو دارد. بحران مشروعیت در نزد کشورهای جهان و اقتصادهای نوظهور که در حال قدرت گرفتن هستند و سهم خود را از اداره اقتصاد جهان می‌خواهند، مهم‌ترین چالش‌های فراروی دومنیک استراوس‌کان هستند. با شعار حمایت از اقتصادهای نوظهور

اقتصاددان فرانسوی رییس جدید IMF شد

گروه بین‌الملل- هیات‌مدیره صندوق بین‌المللی پول سرانجام به دو ماه گمانه‌زنی برای انتخاب رییس جدید این سازمان مالی جهانی پایان داد و رسما دومینک اشتراوس کان، اقتصاد فرانسوی را به عنوان رییس جدید صندوق بین‌المللی پول و جانشین رودریگو راتو برگزید.

اشتراوس کان در حالی به این سمت برگزیده شد که تنها یک رقیب را پیش روی خود داشت. رقیبی که چندان قدرت رقابت با او را نداشت. ژوزف توزوفسکی اقتصاددان و رییس سابق بانک مرکزی و نخست‌وزیر جمهوری چک رقیب اشتراوس کان در راه ریاست‌ صندوق بین‌المللی پول بود که از سوی روسیه برای این منظور نامزد شد.

این در حالی است که کان از سوی فرانسه و با حمایت مستقیم نیکولاسارکوزی نامزد شد و به سرعت مورد حمایت اتحادیه اروپا و ایالات متحده قرار گرفت. تقریبا از ابتدا مشخص بود که توزوفسکی در این نبرد را به جایی نخواهد برد و همه مراحل تحقیق و مصاحبه هیات‌مدیره با کاندیداها تنها انجام تشریفاتی است که به ریاست دومینک اشتراوس کان خواهد انجامید. براساس یک سنت دیرینه و قانون نانوشته همواره رییس صندوق بین‌المللی پول را قدرت‌های بزرگ اروپایی مشخص می‌کنند.

اشتراوس کان ۵۸ساله که با رای موافق هر ۲۴عضو هیات‌مدیره به ریاست صندوق بین‌المللی پول رسید برای یک دوره ۵ساله که از اواسط ماه اکتبر آغاز می‌شود ریاست این نهاد مالی بین‌المللی را به عهده خواهد گرفت.

اشتراوس کان در حالی وارد مبارزه انتخاباتی برای ریاست صندوق بین‌المللی پول شد که در ابتدا بسیاری از کشورهای در حال توسعه و به خصوص اقتصادهای نوظهور با ریاست او مخالف بودند.

اشتراوس کان با هزینه کشورهای اروپایی سفری را به دور دنیا آغاز کرد. آنگونه که خود او به خبرگزاری فرانسه گفته است بیش از یکصد هزار کیلومتر را درنوردید تا بتواند با مشروعیت وارد دفتر کار خود در صندوق بین‌المللی پول شود.

هرچند او نیازی به متقاعد کردن این کشورها نداشت اما اشتراوس کان نمی‌خواست رییسی بدون مشروعیت باشد و دغدغه اصلی خود را نیز بازگرداندن مشروعیت به صندوق بین‌المللی پول عنوان کرده است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بسیاری از اعضا اعتماد خود را از دست داده‌اند گفت: ما زمانی می‌توانیم به درستی به ماموریت‌های خود عمل کنیم که تمامی اعضای صندوق، خود را ملزم به انجام تعهداتشان بدانند و برای این منظور نیازمند مشروعیت بیشتری هستیم.

روز پنج‌شنبه هفته گذشته کشورهای برزیل، آرژانتین و شیلی که در ابتدا مخالف انتخاب اشتراوس کان بودند، موافقت خود را اعلام کردند.

این سه کشور بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی آمریکای لایتین به حساب می‌آیند که از نفوذ خوبی در میان کشورهای در حال توسعه برخوردارند.

در همین حال دومنیک اشتراوس کان وظیفه اصلی خود را حمایت از کشورهای نوظهور عنوان کرده است.

به عقیده این اقتصاددان فرانسوی اقتصادهای نوظهور بازوهای جدید اقتصاد جهانی هستند که باید آنها را تقویت کرد تا آنها نیز بتوانند اقتصاد جهانی را به جلو برانند. رییس جدید صندوق بین‌المللی پول با ذکر این مساله که تقویت نقش اقتصادهای نوظهور در اداره صندوق از برنامه‌های دارای اولویت او است، گفت: روندی که از سال گذشته آغاز شده همچنان ادامه خواهد یافت و اقتصادهای نوظهور فرصت‌های بیشتری در صندوق بین‌المللی پول خواهند داشت.

وی همچنین با حمایت از اصلاحات درونی صندوق بین‌المللی پول در زمان رودریگوراتو متعهد شد که این اصلاحات را که شامل افزایش حق رای اعضا و همچنین تغییر ساختار پرداخت وام‌ها می‌شود ادامه دهد.

هفته‌نامه اقتصاد اکونومیست در مقاله‌ای به بررسی اشتراوس‌کان پرداخته و او را فردی پرانرژی برای این پست عنوان کرده است.

سفر ۶۰هزار مایلی او به دور دنیا نشانگر این است که او انگیزه‌های لازم را برای این شغل دارد. با این وصف او با مشکلاتی دست به گریبان است که بخش زیادی از آنها مشکلات بنیان صندوق بین‌المللی پول هستند. مشروعیت سازمانی صندوق بین‌المللی پول زیرحمله فزاینده‌ای قرار گرفته است. از سوی دیگر، اقتصادهای نوظهور سهم خود را از اقتصاد جهانی و نهادهای مالی آن می‌خواهند. اتفاقی که ۱۰سال قبل و در زمان بحران مالی اقتصادهای نوظهور وجود نداشت. با این وجود دومنیک اشتراوس کان باید سازمان خود را به گونه‌ای اداره کند که تعادلی بین کشورهای در حال ظهور و کشورهای ثروتمند برقرار باشد.

دومنیک اشتراوس کان یک اقتصاددان سوسیالیست به حساب می‌آید، هرچند او چندی است که از اردوگاه سوسیالیست‌های دوآتشه فرانسوی خارج شده است. اشتراوس کان در زمان دولت ژاک شیراک وزارت اقتصاد فرانسه را در اختیار داشت.

او را یکی از بانیان اصلاحات اقتصادی فرانسه می‌دانند. همچنین یکی از اقتصاددان‌هایی است که تلاش زیادی برای به جریان افتادن پول واحد اروپایی، یورو، به خرج داد. مهار کسری بودجه فرانسه در سال ۹۸ و ۹۹ هم از دستاوردهای او است.