گروه بین‌الملل- در حالی که مقامات کره شمالی و ایالات‌متحده در سطح معاون وزیر خارجه گفت‌وگوهایی را به منظور عادی‌سازی روابط انجام داده‌اند، دیروز جورج بوش، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده موافقت خود را با کمک ۲۵میلیون دلاری به کره‌شمالی اعلام کرد. این کمک‌ها در بخش انرژی و در قالب مواد سوختی همچون بنزین و گازوئیل به پیونگ‌یانگ تحویل می‌شود. هدف کاخ‌سفید تشویق کره‌شمالی به تعطیل کردن هرچه سریع‌تر برنامه‌های هسته‌ای خود است. کمک ایالات‌متحده به کره‌شمالی جدای از کمک‌هایی است که تحت موافقتنامه ۱۳ فوریه به این کشور داده خواهد شد. براساس موافقتنامه ۱۳ فوریه که در جریان مذاکرات شش‌جانبه حاصل شد، دولت پیونگ‌یانگ در ازای تعطیل کردن راکتور یونگ بایون ۵۰هزار تن و در برابر تعطیلی کامل برنامه‌های هسته‌ای و کلیه راکتورهایش ۹۵۰هزار تن نفت‌خام دریافت خواهد کرد. فاز اول این قرارداد انجام شده و پیونگ‌یانگ راکتور یونگ بایون را که بزرگ‌ترین راکتور این کشور بود در ماه جولای تعطیل کرد. کشورهای عضو مذاکرات نیز ۵۰هزار تن نفت را از طریق کره‌جنوبی برای همسایه شمالی‌اش ارسال کردند. با این وجود هنوز کره‌شمالی برنامه‌های هسته‌ای خود را به طور کامل تعطیل نکرده است. پیش‌بینی کریستوفر هیل، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایالات‌متحده در امور هسته‌ای کره‌شمالی این است که پیونگ‌یانگ تا پایان ۲۰۰۷ برنامه‌های هسته‌ای خود به طور کامل تعطیل کند.

در همین حال مذاکرات دور دوم برای تعطیلی کامل برنامه‌های هسته‌ای و تعیین چگونگی و جدول زمان‌بندی از دیروز در پکن آغاز شد. در این مذاکره که تمامی طرف‌های درگیر حضور دارند، پیرامون ادامه کمک‌ها و سهم هریک از کشورها نیز بحث خواهد شد.

این مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که در حال رسیدن به سالگرد نخستین آزمایش هسته‌ای کره شمالی هستیم. در اکتبر سال ۲۰۰۶ بود که پیونگ‌یانگ اولین بمب هسته‌ای خود را منفجر کرد. پس از آن ایالات‌متحده به طور جدی تحریم‌های گسترده‌ای را علیه این کشور برقرار کرد، اما در ادامه کره‌شمالی با پذیرش شروط و مطرح کردن شروطی دیگر عملا در راهی که ایالات‌متحده می‌خواست گام نهاد. ایالات‌متحده نیز ۲۵میلیون دلار از دارایی‌های مصادره شده این کشور را آزاد کرد.