گروه بین‌الملل- کاهش ارزش دلار، افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند طلا و گندم و از طرفی سود قدرتمند شاخص‌های سهام در ماه سپتامبر باعث تنزل شاخص‌های سهام در ماه سپتامبر باعث تنزل شاخص‌های سهام و آخرین روز هفته شد. به گزارش از نیویورک، بازار در این روزها، روزهایی متناقضی را از سر می‌گذارند و این بد رغم رونق پس از کاهش نرخ بهره است. سرمایه‌گذاران وال استریت از اخبار بد استقبال می‌کنند چرا که معتقدند اخبار ضعیف اقتصادی، خطر کسادی را تقویت می‌کند و بانک مرکزی را بر می‌انگیزد تا برای جلوگیری از سقوط اقتصاد به ورطه رکود، نرخ بهره را باز هم کاهش دهد اما از طرفی کاهش نرخ بهره در هفته‌های اخیر سبب سقوط ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی شده است و به افزایش قیمت کالاهایی که معمولا برای مقابله با نوسانات ارزش دلار خریداری می‌شوند، انجامیده است. به همین دلیل وال استریت نمی‌تواند از سود عالی سپتامبر خوشحال باشد و از کنار افزایش قیمت گندم و طلا بی اعتنا بگذرد. سرمایه‌گذاران وال استریت یقینا علاقه‌مند نیستند ضرر بدهند اما این نتایج عالی می‌تواند اراده بانک مرکزی را برای افزایش نرخ بهره تضعیف کند و اما اگر بانک بخواهد بهره را بیش از این کاهش دهد بازار با خطر افزایش بیش از پیش قیمت کالاهای اساسی روبه‌رو شود به ویژه آنکه قیمت نفت هم در روزهای اخیر رکورد شکسته است و از مرز ۸۰دلار گذشته است.

شاخص سهام داوجونز در روز جمعه ۱۷ واحد یا ۱۲/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۸۹۵ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۵ واحد یا ۳۰/۰درصد کاهش یافت و به واحد ۱۵۲۶ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۳۰/۰درصد از دست داد و به واحد ۲۷۰۱ رسید. ضرر روز جمعه بازارها به لطف انتشار خبر هزینه مصرف‌کنندگان محدود بود. وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد هزینه مصرف‌کنندگان در ماه اوت ۶/۰درصد افزایش یافته است که خبر خوبی برای بازار سهام به شمار می‌رود. با این‌همه افزایش قیمت سوخت و غذا وال‌استریت را درباره افزایش تورم نگران ساخته است.

شاخص‌های وال‌استریت ماه هفته را با سود به پایان بردند. داوجونز ۶/۰درصد افزایش یافت. برای کل ماه داوجونز ۴درصد افزایش یافته است. استاندارد اندپورز ۶/۳درصد ونزدک ۱/۴ به دست آورد. استاندار اندپورز بهترین سپتامبر خود را از سال ۱۹۹۸ تاکنون تجربه کرده است. در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی باز هم تنزل یافت و بازار کالاهای اساسی را با بحران صعود مواجه ساخت. نرخ برابری دلار در برابر یورو روز جمعه به ۴۲۷۴/۱دلار رسید. انتشار خبر مربوط به افزایش درامدها در ماه سپتامبر این احتمال را تقویت کرده که بانک مرکزی به‌رغم افزایش هزینه مصرف‌کنندگان نرخ بهره را کاهش خواهد داد. این موضوع به تنزل ارزش دلار در بازارهای بین‌الملل انجامید. به این ترتیب برای اولین بازار در تاریخ دلار کانادا از دلار آمریکا پیشی گرفت و هر دلار کانادا به ازای ۰۰۹۱/۱ دلار آمریکا معامله شد، البته در پایان روز نرخ برابری دو دلار همسایه به ازای هر دلار کانادا ۸۷/۹۹ سنت آمریکا معامله شد. نرخ برابری ین در برابر دلار هم به ازای هر دلار ۷۴/۱۱۴ ین رسید.