سنگاپور، سرزمین کسب و کار

باهره دامغانی- راه‌اندازی کار و کسب و یا بنگاه اقتصادی که خود موجب کارآفرینی و تشویق سرمایه برای پیوستن به جریان تولید اعم از تولید کالا، سرمایه و اشتغال است برای اقتصاد اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل در بسیاری از کشورها برای تشویق چنین جریانی، تسهیلات قانونی در نظر می‌گیرند تا مردم را به جای پس‌انداز به سرمایه‌گذاری و به جریان انداختن سرمایه با راه‌اندازی بنگاه تشویق کنند. طبق آخرین بررسی بانک جهانی که در سال ۲۰۰۸ انجام شده است، سنگاپور رتبه اول را در میزان فعالیت بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی دارد و مناسب‌ترین کشور در این زمینه است.این نمودار که براساس معیارهایی، از قبیل انعطاف نیروی کار، پیچیدگی تجارت با آن سوی مرزها و میزان دسترسی به اعتبارات تنظیم شده است، وضعیت این شاخص‌ها را در ۱۷۸ کشور ارزیابی کرده است.

یکی از مهم‌ترین معیار هم‌ طول مدت زمانی است که افراد برای افتتاح و یا راه‌اندازی کسب و کار خود باید منتظر بمانند.

به این ترتیب در کنگو، یک سرمایه‌گذار و موسس شرکت باید ۱۵۵ روز منتظر بماند و ۵ برابر درآمد سالانه خود را قبل از راه‌اندازی صرف امور اداری و دوندگی برای کسب مجوز راه‌اندازی یک بنگاه کند.

بسیاری از کشورها سعی کرده‌اند قوانین را ساده کنند، برای مثال عربستان سعودی مدت زمان راه‌اندازی یک بنگاه را از ۳۹ روز به ۱۵ روز تقلیل داده است و نتیجه آن افزایش ۸۱درصدی در تاسیس بنگاه اقتصادی بوده است.

غیر از سنگاپور و عربستان سعودی، کرواسی، مصر و گرجستان هم کشورهای مناسبی برای فعالیت بنگاه‌های کسب و کار هستند.

ونزوئلا هم پس از کنگو از جمله کشورهایی است که راه‌اندازی بنگاه اقتصادی مقرون به صرفه نیست و مشتری ندارد. راه‌اندازی یک بنگاه اقتصادی در ونزوئلا ۱۴۲ روز طول می‌کشد.