گروه بین‌الملل- هزاران نفر از مردم گرجستان تظاهرات بزرگی را در تفلیس مرکز این کشور به راه انداختند. این تظاهرات در اعتراض به عملکرد رییس‌جمهور و دولت گرجستان برپا شده است. به گزارش بی‌بی‌سی این بزرگ‌ترین تظاهرات اعتراض‌آمیز از سال ۲۰۰۳ به این سو است. تظاهرکنندگان در حالی که شعارهایی علیه میخاییل ساخاشویلی رییس‌جمهور گرجستان سر داده بودند خواستار مبارزه بیشتر با فساد دولتی و رشوه‌خواری شدند. این تظاهرات پس از برملا شدن فساد و رشوه‌خواری ایراکلی اوکراشویلی شروع شد. او یکی از همپیمانان و دوستان نزدیک رییس‌جمهور به حساب می‌آید روز پنج‌شنبه دستگیر شد. اما این مساله خشم مردم را فرو ننشاند و آنها که عقیده دارند فساد دولتی در لایه‌های مختلف دولت نفوذ کرده است همچنان به تظاهرات خود ادامه دادند. در یکی از بزرگ‌ترین این تظاهرات‌ها بیش از ۵هزار نفر در بلوار راستاولی که به پارلمان گرجستان منتهی می‌شود اجتماع کرده و خواستار استعفای رییس‌جمهور و تغییر کابینه شدند. بنابرگزارش‌های بی‌بی‌سی نیروهای مسلح پلیس و ضد شورش به همراه ماشین‌های آبپاش اطراف معترضان را محاصره کرده و از حرکت آنها به سمت ساختمان پارلمان جلوگیری کردند.

منابع نزدیک به دولت گرجستان این تظاهرات را هدایت شده از سوی روسیه می‌دانند. روسیه و گرجستان بر سر بخش‌هایی از گرجستان در آبخازی و اوستیایی جنوبی اختلاف دارند. روسیه ساخاشویلی را دست نشانده آمریکا می‌داند.

او که درس خوانده دانشگاه‌های ایالات متحده است پس روی کار آمدن در گرجستان این کشور را به سوی غرب و ایالات متحده حرکت داد. همچنین روابط نظامی نزدیکی را با ناتو آغاز کرد. به عقیده روسیه حضور ناتو در همسایگی این کشور نمی‌تواند مطلوب باشد.