جمعه خشم در مصر

همزمان باراک اوباما رییس‌جمهوری ایالات‌متحده و شورای امنیت سازمان ملل متحد حوادث خونبار روز چهارشنبه را محکوم کردند دیروز در مصر برگزار شد

تظاهرات «جمعه خشم»

گروه بین‌الملل- در شرایطی که موافقان و مخالفان دولت مصر برای تظاهرات بعد از نماز جمعه -دیروز- به نام تظاهرات «جمعه خشم» آماده می‌شدند، دولت مصر انتقاد رییس‌جمهوری آمریکا از نحوه برخورد با مخالفان را رد کرده است. همزمان شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به این رخداد خونبار، در پایان یک جلسه اضطراری برای بررسی اوضاع مصر، هشدار داد که «روند حوادث خشونت‌آمیز» در آن کشور باید پایان گیرد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، دیروز، جمعه، دفتر عدلی منصور، رییس‌جمهوری انتقالی مصر، در بیانیه‌ای، سخنان باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در مورد تحولات اخیر مصر را مردود دانست و گفت که چنین سخنانی می‌تواند باعث تشدید خشونت شود.

اوباما در نخستین واکنش به عملیات روز چهارشنبه نیروهای امنیتی و ارتش مصر در پراکندن تجمع طرفداران محمد مرسی، رییس‌جمهوری برکنار شده این کشور، این نیروها را به کشتن غیرنظامیان در خیابان ها متهم کرد.

اوباما با لغو برنامه مانور مشترک ارتش‌های ایالات متحده و مصر، گفت که در چنین شرایطی روابط با مصر نمی‌تواند به شکل عادی ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه - خبرگزاری رسمی

مصر - دفتر رییس‌جمهوری مصر در بیانیه خود اظهارات اوباما را رد کرد و گفته است: «تاسف آور این است که اظهاراتی که بر واقعیات مبتنی نیست می‌تواند باعث تشویق گروه‌های مسلح خشونت‌گرا شود.»

در ادامه این بیانیه آمده است که «این دفتر، نگرانی ایالات متحده را در مورد تحولات اخیر مصر درک می‌کند اما امیدوار بود که آن کشور می‌توانست به روشن شدن شرایط کمک کند.»

دفتر رییس‌جمهوری مصر، با تکرار سخنان مخالفان گروه اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین و گزارش‌های منابع امنیتی آن کشور، گفته است: «مصر با خطر اقدامات تروریستی مواجه است که نهاد دولت و تاسیسات دولتی را هدف قرار داده است.»

نیروهای امنیتی مصر در توجیه برخورد خشونت‌آمیز با متحصنین، که چند صد کشته برجای گذاشت، گفته‌اند که افراد مسلح از میان متحصنین به سوی ماموران دولتی تیراندازی کردند و تعدادی از آنان را کشتند. برخی شبکه‌های تلویزیونی طرفدار دولت هم با نشان دادن تصاویری از افراد مسلح نقابدار در حال تیراندازی، گفته‌اند نیروهای امنیتی ناگزیر از مقابله با آنان بوده‌اند. وزارت بهداشت مصر به طور رسمی از کشته‌شدن ۵۲۵ نفر خبر دادند.

در مقابل، شبکه‌های تلویزیونی مخالف دولت نیز تصاویری را پخش کردند و گفته‌اند که نیروهای امنیتی به طور عمد، افراد غیرمسلح را هدف قرار می‌دادند و این نیروها را به «کشتار» مردم بی‌سلاح متهم کرده‌اند. روز پنجشنبه، اخوان‌المسلمین مراسم تدفین شماری از کشته شدگان حوادث روز چهارشنبه را برگزار کرد.

آمادگی برای تظاهرات بیشتر

اگرچه دولت مصر پیشتر هشدار داده ‌بود که درصدد پاک‌سازی مکان‌های تحصن طرفداران اخوان‌المسلمین است، اما چگونگی اجرای این عملیات و تلفات سنگینی که موجب شد، باعث انتقاد بسیاری از کشورها و سازمان های بین‌المللی شده است.

شامگاه پنج‌شنبه، شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به این رخداد خونبار، در پایان یک جلسه اضطراری برای بررسی اوضاع مصر، هشدار داد که «روند حوادث خشونت‌آمیز» در آن کشور باید پایان گیرد و از طرف‌های درگیر خواست تا اختلافات خود را از راه‌های سیاسی حل و فصل کنند. پیشتر، نخست‌وزیر اسلام‌گرای ترکیه، که از حامیان رییس‌جمهوری برکنار شده مصر به شمار می‌رود، از شورای امنیت خواسته بود تا دولت انتقالی مصر را به دلیل «کشتار مردم» محکوم کند.

رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز گفته است که باید «جنبه‌های مختلف» شرایط مصر از نظر انطباق با موازین حقوق بشر مورد بررسی قرار گیرد. گروه‌های طرفدار حقوق بشر مواردی از نقض حقوق اساسی مردم از جمله فشار بر رسانه‌ها توسط دولت و مخالفان را گزارش کرده‌اند

با وجود اینکه نیروهای امنیتی مصر توانسته‌اند به تحصن شش هفته‌ای حامیان محمد مرسی پایان دهند، گروه اخوان المسلمین تاکید کرده است که همچنان به «مبارزه مسالمت‌آمیز» برای سرنگونی دولت انتقالی تحت حمایت ارتش ادامه می‌دهد.

محمد مرسی در روز ٣ ژوئیه و در شرایطی که چند صد هزار نفر از مخالفان دولت او از چند روز پیش در میدان تحریر قاهره تجمع کردند و خواستار استعفای او بودند، توسط ارتش برکنار شد و از آن زمان در محل اعلام نشده‌ای در بازداشت به سر می‌برد. اخوان المسلمین اقدام ارتش در برکناری محمد مرسی را «کودتا» و دولت انتقالی را «رژیم کودتایی» می‌خواند و همچنان خواستار بازگشت مرسی به عنوان رییس‌جمهوری قانونی مصر است.

همزمان، مخالفان اخوان المسلمین، به خصوص گروه موسوم به «جنبش نافرمانی» که سازمان‌دهنده اصلی تجمع اعتراضی علیه رییس‌جمهوری سابق بود، از مردم دعوت کرده است برای دفاع از دولت موقت و دستاوردهای «انقلاب مصر» روز جمعه دست به تظاهرات بزنند.

این گروه، که اسلام‌گرایان مخالف دولت را «تروریست» می‌خواند، همچنین از مردم مصر، به خصوص جوانان، خواسته است تا با تشکیل گروه‌های مردمی، حفاظت از محله‌ها، تاسیسات شهری و اماکن دولتی را در برابر «حملات تروریستی» برعهده بگیرند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که پیشاپیش، گروه‌های نگهبان در برخی محله‌های پایتخت و سایر شهرها تشکیل شده‌اند.

در روزهای اخیر، وزارت کشور مصر اعضا و طرفداران اخوان‌المسلمین را به حمله و به آتش کشیدن برخی از ساختمان‌های دولتی متهم کردند و هشدار داده‌اند که از این پس، محافظان اماکن دولتی دستور دارند برای دفاع از این محل‌ها، به سوی مهاجمان تیراندازی کنند.

جمعه خشم در مصر