گروه بین‌الملل- در شرایطی که بازرسان شیمیایی سازمان ملل در سوریه حضور دارند منابعی از مخالفان سوری مدعی حمله شیمیایی به حومه دمشق و کشته شدن دست‌کم ۸۵۰ تن ظرف ۲۴ ساعت از سه‌شنبه تا چهارشنبه هستند. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، گرچه این ادعای مخالفان سوری ثابت نشده است اما احتمال دارد که گروه‌هایی برای بهره‌برداری سیاسی دست به جنایاتی در اطراف دمشق پایتخت سوریه زده باشند. بنا بر ادعای مخالفان سوریه چند منطقه در حومه دمشق به ویژه «غوطه» شرقی و غربی هدف حملات موشکی قرار گرفته که برخلاف گذشته این حملات خرابی زیادی به جای نگذاشته است اما پس از لحظاتی تعداد زیادی از ساکنان این مناطق دچار حالت خفگی شده‌اند و پس از مدتی جان خود را به این دلیل از دست داده‌اند.

بنابر این گزارش تاکنون دست‌کم ۸۵۰ جسد از مناطق مختلف اطراف دمشق جمع آوری شده که بیشتر آنها نشانه‌ای از خونریزی خارجی ندارند و به دلیل مشکلات ریوی کشته شده‌اند.

بنا براین گزارش بسیاری از کشته شدگان زن و کودک هستند و کار جمع آوری و شمارش اجساد در اطراف دمشق هنوز ادامه دارد.

هنوز نوع ماده شیمیایی به کار رفته در این حملات که مخالفان مدعی آن هستند مشخص نشده است اما برخی منابع از استفاده گاز سارین در این حملات خبر داده‌اند.

بنابر این گزارش مناطق مختلفی در اطراف دمشق از جمله منطقه «جوبر»، شهرک «زملکا» و شهرک «عین ترما» در نزدیکی پایتخت سوریه هدف حملات شیمیایی قرار گرفته است.

در همین شرایط منابع مخالفان از حرکت یگان‌های نظامی سوریه به سوی منطقه جوبر خبر داده‌اند و اعلام کردند که ارتش سوریه عملیات گسترده‌ای را آغاز کرده است تا اطراف دمشق را از وجود مخالفان پاکسازی کند.

مخالفان سوری در حالی ارتش این کشور را متهم به انجام این کار می‌کنند که کارشناسان شیمیایی سازمان ملل هم اکنون در سوریه حضور دارند و بیم آن می‌رود که شبه نظامیان مخالف سوری برای بهره برداری از این موقعیت دست به جنایتی هولناک در اطراف دمشق زده باشند.

هشدار پادشاه اردن درباره آشوب‌های طایفه‌ای در سوریه

در چنین شرایطی پادشاه اردن مقابله با فتنه‌های طایفه‌ای در سوریه و رویارویی با سرایت این فتنه‌ها به جهان عرب و اسلام را خواستار شد.

به گزارش سایت شبکه اسکای نیوز عربی، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در سخنرانی خود در شانزدهمین کنفرانس «موسسه اندیشه اسلامی آل بیت» در امان نسبت به خطر سوء استفاده از دین برای اهداف سیاسی و پاشیدن بذر تفرقه و طایفه‌گرایی هشدار داد.

وی خطاب به حاضران در این کنفرانس اعلام کرد: شما علمای امت هستید و نسبت به مقابله با فتنه‌های طایفه‌ای در سوریه و ممانعت از شیوع آن به جهان عرب و اسلام مسوولید تا از این طریق خونریزی‌ها در سوریه پایان یابد و وحدت این کشور و وحدت تمام کشورهای عربی و اسلامی حفظ شود.

پادشاه اردن عنوان کرد: این کنفرانس با درخواست‌های ما جهت مقابله با خشونت‌های طایفه‌ای و مذهبی همراه شد چونکه با این فتنه‌ها امت ویران می‌شود.

ملک عبدالله دوم در خصوص کشورهای شاهد بهار عربی اعلام کرد: باید به دموکراسی به عنوان یک هدف نگریسته شود و نباید به آن به عنوان ارقامی که اکثریت علیه اقلیت از آن استفاده می‌کنند، نگاه شود.

غلبه داشتن نشات گرفته از دموکراسی نیست بلکه عبارت از این است که همگان احساس کنند که نماینده مردم هستند و این امر معنای توافق سیاسی در اسلام است.

پادشاه اردن اظهار کرد: علمای تسنن و تشیع از جمله علوی‌ها، سلفی‌ها و صوفی‌ها باید در راستای مقابله با فتواها جهت شوراندن مسلمانی علیه مسلمان دیگر عمل کنند.

ملک عبدالله دوم نسبت به افزایش گروه‌های تندرو در سوریه پس از گذشت دو سال از آغاز درگیری‌ها در این کشور هشدار داد.