تظاهرات مخالفان حمله به سوریه در واشنگتن

گروه بین‌الملل- جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، روز شنبه، ۱۶ شهریور، پس از دیدار با همتای فرانسوی خود در پاریس، اعلام کرد که شمار کشورهایی که می‌خواهند علیه حکومت سوریه اقدامی نظامی انجام دهند، رو به افزایش است. همزمان روزنامه دیلی‌میل از احتمال تعویق رای‌گیری کنگره برای حمله به سوریه خبر داد. به گزارش منابع خبری، وزیر خارجه ایالات‌متحده گفته است که این تعداد در حال حاضر «دو رقمی» شده است.

کری همچنین مدعی شده است که این رقم بیش از آن چیزی ا‌ست که برای اقدام نظامی طراحی شده [در سوریه]، لازم است. کری در نشستی خبری همراه با همتای فرانسوی خود لوران فابیوس، این موضوع را اعلام کرد.

دولت فرانسه پیش‌تر اعلام کرده بود که به ائتلافی نظامی علیه حکومت سوریه می‌پیوندد. فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری آن کشور، از طریق نخست‌وزیر خود این موضوع را در پارلمان به بحث گذاشت، اما در این مورد رای‌گیری انجام نشده است.

کری همچنین نامی از کشورهایی که خواسته‌اند اقدامی نظامی علیه بشار اسد انجام گیرد، نبرده است؛ اما در اروپا علاوه بر فرانسه، دانمارک نیز اعلام کرده است به ائتلاف احتمالی می‌پیوندد. کری که در سفری ۴ روزه در اروپا به سر می‌برد، با مقام‌های این قاره دیدار کرده است و در مورد مسائلی که مهم‌ترین آنها سوریه عنوان شده است، گفت‌وگو می‌کند.

کری پس از دیدار با وزیر خارجه فرانسه گفت: «ما و هم‌پیمانان فرانسویمان می‌دانیم اکنون وقت آن نیست که تماشاگر ساکت قتل‌عام باشیم.»

پاریس با وجود حمایتی که از واشنگتن کرده است، اخیرا تاکید کرده است که تا اعلام نتیجه نهایی بازرسان سازمان ملل از تحقیقات در محل حمله شیمیایی سی‌ام مرداد ماه منتظر خواهد ماند. پیش از دیدار در پاریس، جان کری با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در لیتوانی گفت‌وگو کرده بود.

خانم اشتون روز شنبه پس از نشست

وزیران خارجه ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، گفت که اعضای این اتحادیه موافقند که اسناد و شواهد موجود نشان‌دهنده استفاده حکومت سوریه از سلاح شیمیایی است. این موضوع با استقبال جان کری روبه‌رو شده است. ایالات متحده، حکومت سوریه را مسوول حمله شیمیایی روز سی‌ام مرداد در حومه دمشق می‌داند. بنابر ادعای واشنگتن، این حمله بیش از ۱۴۰۰ قربانی بر‌جای گذاشته است.

کاخ سفید اخیرا مدعی شده است که می‌خواهد برای جلوگیری از تکرار چنین حملاتی، دست به اقدام نظامی محدودی در سوریه بزند؛ با این همه، باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، از کنگره آن کشور خواسته است تا در این مورد توافق نهایی خود را اعلام کند. کنگره قرار است در این هفته، در این مورد رایزنی و تصمیم‌گیری کند. همزمان، جان کری، موضوع سوریه را برای بحث به قاره اروپا که مهم‌ترین هم‌پیمانان آمریکا در آن هستند، برده است. مقصد بعدی او پس از پاریس، لندن است.

احتمال تعویق رای‌گیری کنگره درباره سوریه

همزمان و بر اساس یادداشتی از رهبر جمهوری‌خواه سنای آمریکا، رای مجلس نمایندگان این کشور درباره حمله نظامی آمریکا به سوریه احتمالا یک هفته به تاخیر خواهد افتاد.

به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه دیلی میل، اریک کانتور، یکی از سناتور‌های بلند‌پایه حزب جمهوری‌خواه در سنای آمریکا در یادداشتی نوشت: «‌اعضای سنا باید به مناظره بپردازند و در مورد استفاده از نیروی نظامی علیه سوریه ظرف دوهفته رای بدهند.» در بیانیه‌ مشترک سناتورهای جمهوری‌خواه آمده است که آنها ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) به مناظره می‌پردازند. در شرایطی که اریک کانتور و جان بوئنر، دو جمهوری‌خواه آمریکایی از حمله نظامی علیه سوریه حمایت می‌کنند، احتمالا مجلس نمایندگان آمریکا تا زمان رای سنا در روز چهارشنبه، پیش از اتخاذ هر تصمیمی صبر می‌کند. بسیاری بر این باورند که گرچه اوباما می‌تواند بدون حمایت کنگره اقدام کند، با این همه ترجیح می‌دهد این کار با حمایت کنگره باشد.

اولین رای‌گیری سنای آمریکا درباره حمله محدود و مشخص به سوریه، احتمالا روز چهارشنبه انجام خواهد شد. این قطعنامه، حمله علیه سوریه را به ۹۰ روز محدود و از حضور و استقرار نیروهای آمریکایی در سوریه جلوگیری می‌کند.

رای‌گیری نهایی احتمالا روزهای شنبه یا یکشنبه هفته آینده انجام خواهد شد.

خبر به تاخیر افتادن این رای‌گیری در شرایطی منتشر می‌شود که اوباما و معاونان او خود را برای مصاحبه‌های تلویزیونی با هدف جلب حمایت اکثریت مردم آمریکا برای حمله نظامی علیه سوریه آماده می‌کنند. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا قرار است امروز(دوشنبه) در بنیاد آمریکای‌نوین سخنرانی کند.

دنیس مک دونو، یکی دیگر از مقام‌های آمریکایی‌ نیز قرار بود دیروز (یکشنبه) در پنج سخنرانی حضور یابد و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و جو بایدن، معاون اوباما از قانونگذاران خواسته‌اند که به مداخله نظامی آمریکا در سوریه رای مثبت بدهند.

این همه در شرایطی است که براساس نظرسنجی موسسه پیو، تنها ۲۸ درصد مردم آمریکا موافق و حامی حمله به سوریه و ۴۸ درصد مخالف آن هستند.

تظاهرات علیه حمله احتمالی به سوریه

در واکنش به این تحولات، شمار زیادی از آمریکایی‌ها با تجمع در خیابان‌های شهر واشنگتن، پایتخت ایالات‌متحده، از کنگره این کشور خواستند که با تصمیم باراک اوباما برای مداخله نظامی در سوریه مخالفت کند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری شینهوا،‌ تظاهرات‌کنندگان با تجمع در مقابل کاخ سفید شعارهایی نظیر «شما می‌گویید جنگ بیشتر، ما می‌گوییم جنگ نباشد»، «اوباما دست از سوریه بردار» و «کنگره دست از سوریه بردار» سر دادند. تظاهرات‌کنندگان در قالب حلقه‌هایی در اطراف کاخ سفید به تجمع پرداختند. آنها همچنین پلاکاردهایی با شعار «بمباران سوریه جان سوری‌ها را حفظ نمی‌کند بلکه آنها را می‌کشد» در دست داشتند.

تعدادی از تظاهرات‌کنندگان در اقدامی نمادین در مقابل کاخ سفید فوتبال بازی کردند و شعار دادند «بیایید فوتبال بازی کنیم، جنگ نکنیم.» یک فعال حاضر در این تظاهرات اعلام کرد: «ما با هر گونه جنگی مخالفیم، زیرا ما را به انزوا می‌کشاند.»