گروه بین‌الملل- آصف علی زرداری دیروز و با پایان دوره ریاست جمهوری‌اش به طور رسمی کاخ ریاست جمهوری پاکستان موسوم به «ایوان صدر» را ترک کرد. زرداری اولین رییس‌جمهوری غیرنظامی در تاریخ پاکستان است که دوره ریاست جمهوری‌اش به طور کامل به پایان می‌رسد. او در ۶ سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادی به ریاست جمهوری پاکستان انتخاب شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، دوران ۵ ساله ریاست جمهوری زرداری با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بود و او در برخی از موارد متهم به سوءاستفاده از قدرتش به عنوان رییس حزب مردم پاکستان شد. به دنبال کشته شدن بی‌نظیر بوتو، همسر زرداری و رهبر حزب مردم در حمله‌ای در راولپندی در دسامبر سال ۲۰۰۷ میلادی زرداری به همراه پسرش بیلاول به طور مشترک رهبری حزب مردم پاکستان را بر عهده گرفتند.

اما بسیاری زرداری را رهبر اصلی حزب مردم می‌خواندند و بنابر این وی را متهم به سوء استفاده از قدرت حزبی‌اش می‌کردند. همین مساله در نهایت منجر به گشودن پرونده‌ای علیه او در دادگاه عالی پاکستان به اتهام داشتن دو شغل شد. اما حامیان زرداری این اتهامات را رد می‌کنند و در عین حال می‌گویند که در دروان وی قوانین مختلفی از جمله در خصوص رفع تبعیض علیه زنان به تصویب رسید.

اکنون و با پایان دوره ریاست جمهوری زرداری، ممنون حسین که در انتخابات ریاست جمهوری ۳۰ ژوئیه به ریاست جمهوری انتخاب شد ساکن «ایوان صدر» خواهد شد. حسین نامزد معرفی شده از سوی حزب مسلم لیگ (نواز) برای ریاست جمهوری بود. انتخابات ریاست جمهوری در پاکستان از طریق آرای مستقیم مردم صورت نمی‌گیرد. اعضای ۴ مجلس ایالتی و پارلمان فدرال به نامزد‌های این پست رای می‌دهند.

به گفته خبرگزاری فرانسه زرداری گفته است که تمایلی برای تصاحب پست نخست‌وزیری ندارد، بلکه در نظر دارد تا بر تقویت حزب مردم پاکستان تمرکز کند.