گروه بین‌الملل- بخش تولیدی چین در ماه ژوئیه تضعیف شد. این مساله تردیدهایی را درمورد توانایی دولت برای رسیدن به هدف رشد اقتصادی به وجود می‌آورد.

به گزارش بلومبرگ، مرکز اچ‌اس‌بی‌سی و مارکیت اکونومیکس اعلام کرد برآورد اولیه از شاخص خرید مدیران در ماه ژوئیه به ۷/۴۷ واحد رسیده است که کمترین سطح طی یازده ماه گذشته به شمار می‌رود. سطح کمتر از ۵۰ واحد نشان‌دهنده رکود است.

پس از آنکه بانک‌های چینی با کاهش نقدینگی روبه‌رو شدند، رهبران این کشور روزسه‌شنبه یک ممنوعیت ۵ ساله را بر ساخت و ساز بناهای دولتی اعمال کردند. دولت اعلام کرد: منع ساخت بناهای جدید دولتی برای یک دولت عاری از فساد، تقویت روابط حزب کمونیست با مردم و نیز برای حفظ وجهه حزب و دولت، ضرورت دارد.

این در شرایطی است که تلاش لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین، برای مهار اعتبارات،قیمت دارایی‌ها و هزینه گزاف مقامات، خطر کندی بیشتر رشد اقتصادی این کشور را به همراه دارد. با این وجود خبرگزاری دولتی چین اعلام کرد نرخ رشد ۵/۷ درصدی، پایین‌ترین سطح رشد برای امسال درنظر گرفته شده است.

ژو هونگبین، اقتصاددان حوزه چین از مرکز اچ‌اس‌بی‌سی در هنگ‌کنگ، در این باره می‌گوید: «اکنون مساله کلیدی اعتماد است. درحال حاضر هم در بازارهای مالی و هم در شرکت‌ها اعتماد نسبتا ضعیف است.»