استفاده مکرر از سلاح‌های شیمیایی در سوریه

گروه بین‌الملل- بازرس ارشد تیم تحقیقات در زمینه سلاح‌های شیمیایی در سوریه دیروز در شرایطی وارد دمشق، پایتخت سوریه شد که فرستاده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه از ۱۳ بار استفاده از سلاح‌های شیمیایی در این کشور خبر داده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از سایت اینترنتی شبکه النشره، بر اساس گزارش‌های منتشر شده آکی سلستروم، رییس تیم بازرسان تحقیقات در زمینه سلاح‌های شیمیایی در سوریه به همراه اعضای این تیم وارد دمشق شد. سلستروم پیش‌تر به ترکیه سفر کرده و با مجروحان سلاح‌های شیمیایی مصاحبه کرده بود.

این در شرایطی است که فرستاده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه از انجام ۱۳ مورد حمله شیمیایی در سوریه خبر داده است.

به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه خبری راشا تودی، «رابرت سری» به شورای امنیت سازمان ملل گفت که بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل به شدت نگران گزارش‌ها در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه و خواستار بررسی و تحقیق در این باره است.

بریتانیا، فرانسه و ایالات‌متحده اطلاعاتی را در مورد حملات با استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه تهیه کرده‌اند که مدعی است این تسلیحات توسط دولت بشار اسد، رییس‌جمهوری این کشور علیه غیرنظامیان و مخالفان سوری استفاده شده است؛ اگر چه بر اساس گزارش روسیه که به سازمان ملل ارائه شده مخالفان سوری گلوله‌هایی حاوی گاز سارین را در نزدیکی «حلب» در تاریخ ۱۹ مارس سال جاری میلادی شلیک کرده‌اند.

این گزارش‌ها بلافاصله پیش از نشست میان آکه سلستروم، رییس تیم تحقیقاتی تسلیحات شیمیایی سازمان ملل با آنگلا کین، رییس خلع سلاح سازمان ملل که قرار بود دیروز چهارشنبه در دمشق دیدار کنند، منتشر شده است.

دیدار رییس ائتلاف ملی مخالفان سوریه با رییس‌جمهوری فرانسه

از سوی دیگر و در تحولات سیاسی مرتبط با سوریه، رییس ائتلاف ملی مخالفان این کشور که برای مذاکره درباره کمک تسلیحاتی به ارتش آزاد به فرانسه سفر کرده است، برای بررسی مساله برگزاری نشست «ژنو ۲» روز جمعه نیز برای شرکت در نشست شورای امنیت به نیویورک خواهد رفت.

به گزارش «ایسنا» به نقل از منابع خبری، احمد عاصی جربا، رییس ائتلاف ملی مخالفان سوریه روزسه‌شنبه در راس هیاتی شامل سلیم ادریس، فرمانده ارتش آزاد سوریه وارد پاریس شد.

جربا، ظهر دیروز با فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه گفت‌وگو کرد.

فرانسه تاکنون از کمک تسلیحاتی به مخالفان سوری به این دلیل که این سلاح‌ها در دست گروه‌های «تندرو» مانند «النصره» قرار می‌گیرد، خودداری کرده است.

فیلیپ لالیو، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه فرانسه در این‌باره گفت: «فرانسه تاکنون سلاح‌های کشنده به مخالفان سوری نداده است؛ زیرا ضمانت‌های کافی برای این اقدام وجود نداشته است.»

او افزود: «البته پاریس سلاح‌های غیرکشنده از جمله تجهیزات رصدی و بی‌سیم در اختیار مخالفان قرار داده و علاوه بر این به آنها در زمینه فناوری کمک کرده است.»

فرانسه در ماه گذشته درباره لغو ممنوعیت کمک تسلیحاتی به مخالفان سوری در کنار آلمان بود اما اکنون این دو کشور و سایر کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا اقدامی عملی در این زمینه انجام نداده‌اند.

جربا و سلیم ادریس فرمانده ارتش آزاد سوریه اما اعلام کردند که از فرانسه انتظار کمک‌های نظامی و غیرنظامی دارند. جربا در شرایطی به فرانسه سفر کرده است که دولت آمریکا با وجود موافقت کنگره این کشور با کمک تسلیحاتی به مخالفان سوری، همچنان نسبت به در اختیار گذاشتن سلاح به ارتش آزاد سوریه تردید دارد.

مایک راجرز، رییس کمیسیون اطلاعات کنگره آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا با توجه به اینکه نگرانی‌های برخی نمایندگان کنگره از تامین سلاح مخالفان کاهش یافته است احتمال دارد برای اجرایی شدن طرح کمک تسلیحاتی به مخالفان سوری قدم‌هایی بردارد.

او افزود: «کمیسیون اطلاعات کنگره و دولت آمریکا در زمینه کمک تسلیحاتی به مخالفان به شرطی که برنامه‌های دولت با احتیاط‌های کنگره هماهنگ باشد، به توافق نظر رسیده‌اند اما با این وجود هنوز نگرانی‌های بسیاری در این مورد وجود دارد.»

پیش‌تر کاخ سفید در ژوئن گذشته بعد از توقف دو ساله کمک تسلیحاتی مستقیم به مخالفان اعلام کرد که به گروه‌های مخالف سوری به انتخاب خود کمک‌های نظامی خواهد کرد.

حامیان مخالفان سوریه امیدوارند که ارسال سلاح‌های آمریکایی در ماه اوت آینده به سوریه آغاز شود. هیات ائتلاف ملی مخالفان سوریه بعد از فرانسه برای نشست روزجمعه -فردا- در شورای امنیت سازمان ملل عازم نیویورک خواهد شد و با نماینده ‌آلمان و بریتانیا در سازمان ملل دیدار خواهد کرد.

مارک لیال گرانت، نماینده بریتانیا در سازمان ملل در این رابطه گفت که ۱۵ کشور عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین، روز جمعه در نشست این شورا با هیات ائتلاف مخالفان سوریه دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

او افزود: «شورای امنیت فضا را ‌آماده خواهد کرد تا کشورهای عضو صراحتا و به دور از تشریفات، دیدگاه‌های خود را با مخالفان سوری در میان بگذارند و در رابطه با مسائل اساسی درگیری سوریه بحث و مذاکره کنند.»

از جمله مسائلی که روز جمعه مطرح خواهند شد، پایان دادن به خشونت‌ها، آمادگی برای برگزاری نشست «ژنو ۲» ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه، حقوق بشر، مسائل آوارگان سوری و دفاع از غیرنظامیان سوری است.

ادعا‌های جدید نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد درباره سوریه

در این میان، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با ادعای اینکه این رژیم بیشترین حد خویشتنداری را در قبال درگیری‌های سوریه نشان داده است، تهدید کرد که در صورت ادامه «اقدامات تحریک‌آمیز» واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، ران پروسور، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در نشست شورای امنیت که با محوریت خاورمیانه برگزار شد، اعلام کرد: «اسرائیل بیشترین حد خویشتنداری را نشان داده است و ما قصد مداخله در درگیری‌های سوریه را نداریم اما اجازه نخواهیم داد که شهروندان‌مان همواره قربانی حملات شوند.»

او اضافه کرد: «اگر اقدامات تحریک‌آمیز دولت سوریه ادامه داشته باشد، اسرائیل هم گزینه واکنش و دادن پاسخ را انتخاب می‌کند.»

نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با بیان اینکه اوضاع در مرزهای شمالی اراضی اشغالی ناآرام و پرتنش است، مدعی شد: «من پیش‌تر گفتم و باز هم تکرار می‌کنم که بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، سلاح شیمیایی در اختیار دارد و آماده است برای در دست داشتن قدرت هر کاری انجام دهد.»

او در ادامه گفت: «بعد از اینکه سلاح‌های پیشرفته در اختیار نظام بشار اسد قرار گرفت، اوضاع وخیم‌تر شد و اسرائیل هم اجازه این مساله را نمی‌دهد.» پروسور در ادامه ادعا‌هایش افزود: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که این گونه سلاح‌ها به دست گروه‌های تروریستی مانند حزب‌الله برسد.»

این اظهارات نماینده رژیم صهیونیستی در نشست ماهانه شورای امنیت با محوریت بررسی اوضاع خاورمیانه ایراد شد که مساله حل و فصل اختلافات میان رژیم صهیونیستی و فلسطین نیز در آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.