گروه بین‌الملل- یک دادگاه در آمریکا بردلی منینگ، سرباز آمریکایی متهم به درز دادن اسناد محرمانه در مورد اتهام «جاسوسی» گناهکار و در ارتباط با اتهام «کمک به دشمن» که در بین ۲۰ اتهام وی مهم‌ترین بود، بی‌گناه شناخت. به گزارش یورو نیوز، بردلی منینگ گرچه به انتقال ۷۵۰ هزار سند نظامی و دیپلماتیک به گروه افشاگر ویکی لیکس اعتراف کرده است اما انگیزه‌اش را برانگیختن بحث عمومی درباره سیاست خارجی ایالات متحده دانسته و گفته که قصد ضربه زدن به امنیت ملی را نداشته است. افشاگری بردلی منینگ، بزرگ‌ترین نمونه درز اطلاعات طبقه‌بندی شده در تاریخ ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.

جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی لیکس در رابطه با اتهامات بردلی منینگ گفت: «جاسوسی همیشه نخستین اتهامی است که افشاگران اطلاعات در آمریکا با آن روبه‌رو هستند. این موضوع نمونه‌ای از افراط‌گرایی امنیت ملی و قضاوت کوته‌بینانه‌ای است که با آن مدارا نمی‌شود. افشاگری برای عموم را هیچ وقت نمی‌توان جاسوسی دانست.»

از مجموع ۲۰ اتهامی که بردلی منینگ هم اکنون با آن روبه‌رو است، وی به ۱۰ مورد از آنها اعتراف کرده است.

در حالیکه دولت آمریکا ادعا می‌کند افشاگری این سرباز آمریکایی ضربه سنگینی به منافع ملی و حیثیت دیپلماتیک کشور زده است، لیبرال‌های این کشور از او بسان یک قهرمان یاد می‌کنند و وی را جوان جسوری توصیف می‌کنند که به افشای کشته شدن غیرنظامیان در عراق و افغانستان پرداخته است.