هدف، دستیابی به صلح در مدت 9 ماه است

گروه بین‌الملل- وزیر امور خارجه ایالات‌متحده تاکید کرد که هدف مذاکرات سیاسی جدیدی که میان اسرائیل و فلسطین آغاز شده است، رسیدن به پیمان نهایی صلح بین طرفین در مدت ۹ ماه است. به گزارش منابع خبری، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، این سخنان را روز سه‌شنبه، هشتم مرداد، پس از دیدار باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا، با روسای هیات‌های اسرائیلی و فلسطینی در کاخ سفید واشنگتن اعلام کرد. کری که در ماه‌های اخیر با سفرهای پر‌شمار خود به منطقه، طرفین را به بازگشت به میز مذاکرات تشویق کرد‌ه است، در این نشست خبری افزود: «طرفین موافقت کردند که همه موضوع‌های مناقشه بر‌انگیز نزاع اسرائیلی‌فلسطینی، درمذاکرات ماه‌های آینده مورد بحث قرار گیرد.»

وزیرخارجه ایالات‌متحده اضافه کرد که «راه حلی که به‌دست خواهد آمد، باید به این نزاع و مطالبات طرفین، پایان دهد.»

به گفته کری «مذاکرات سخت است، اما ایمان داریم که می‌توان راه دشوار آن را پیمود». او از موافقت طرفین با محرمانه بودن جزئیات مذاکرات، تا دستیابی به رئوس پیمان نهایی، خبر داد.

مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین پس از سه سال وقفه، از سه‌شنبه هشتم مرداد در واشنگتن، پایتخت آمریکا، از سرگرفته شد.

کری با گفتن اینکه ملاقات رهبران هیات‌ها «بسیار مثبت بوده است»، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس رهبر دولت خودگردان فلسطینی را برای «نشان دادن قدرت رهبری» مورد تحسین قرار داد.

تسیپی لیونی، وزیر دادگستری رژیم اسرائیل به عنوان مذاکره‌کننده ارشد این رژیم در برابر صائب عریقات، بلند‌پایه ترین مذاکره کننده فلسطینی‌ها، این دور مذاکرات را آغاز کرده است.

تسیپی لیونی در نشست خبری روز سه‌شنبه، در واشنگتن گفت «به شکست مذاکرات فکر نمی‌کنیم». به گفته خانم لیونی، «صلح را کسانی عملی می‌کنند که رویایی در برابر خود می‌بینند.»

صائب عریقات نیز در همین‌باره گفت که «فلسطینی‌ها که رنج بسیاری تحمل کرده‌اند، بیش از هر کس دیگری از ثمرات صلح بهره‌مند خواهند شد.»

کری همچنین خبر داد که مرحله بعدی مذاکرات، دو هفته دیگر یا در فلسطین اشغالی یا در سرزمین‌های فلسطینی انجام خواهد شد.

مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی پس از آن تجدید شد که رژیم صهیونیستی روز یکشنبه، ششم مرداد، تصمیم گرفت ۱۰۴ زندانی امنیتی فلسطینی را که بیش از بیست سال است در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند، آزاد کند.

با این همه، اسرائیل به قطع کامل ساخت‌وسازها در یهودی نشین‌های کرانه باختری رود اردن و شرق بیت‌المقدس، که پیش شرط چند ساله فلسطینی‌ها برای بازگشت به میز مذاکرات بوده، تعهدی نداده‌است.

محمود عباس، رهبر تشکیلات فلسطینی که همزمان با تجدید مذاکرات، برای رایزنی با رهبران کشورهای عربی، به سلسله سفرهایی دست زده است، روزسه‌شنبه در قاهره، پایتخت مصر گفت که «در کشور آینده فلسطین، هیچ اسرائیلی، چه سرباز و چه شهروند، نباید حضور داشته باشند اما نیروهای ناظر بین‌المللی می‌توانند در مرز میان اسرائیل و فلسطین، استقرار یابند.»

تعیین مرزهای کشور مستقل فلسطین، سرنوشت میلیون‌ها نفر از چند نسل از پناهندگان فلسطینی پراکنده در جهان، موضوع آب، تدابیر امنیتی برای اسرائیل، سرنوشت یهودی‌نشین‌های ساخته شده در کرانه باختری و نیز سرنوشت سیاسی شرق بیت‌المقدس و تعیین این بخش به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین، شماری از مسائل مناقشه بر‌انگیزی است که باید برای آنها در مذاکرات نهایی اسرائیلی- فلسطینی راه‌حل نهایی به‌دست آید.

این در شرایطی است که شماری از نهاد‌های جامعه جهانی، از جمله کمیسیون چهار جانبه صلح خاورمیانه، موسوم به «کوارتت»، که مورد حمایت آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل است، از تجدید روند سیاسی صلح حمایت کرده‌اند.در مقابل اما گروه‌های فلسطینی عضو «جبهه مقاومت» و در صدر آنها، حماس، جهاد اسلامی و جبهه خلق برای آزادی فلسطین و همچنین دولت‌های ایران و سوریه از آغاز روند مذاکرات صلح خاورمیانه انتقاد کردند و آن را محکوم به شکست دانسته‌اند.

در این میان، جان بولتون سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد که یک نو‌محافظه‌کار حامی اسرائیل به شمار می‌رود مدعی شده است که نتانیاهو به این دلیل که باید حمایت آمریکا را برای حمله نظامی احتمالی علیه برنامه هسته‌ای ایران به دست آورد، حاضر به بازگشت به مسیر مذاکرات با فلسطینی‌ها و اتخاذ تصمیماتی مانند آزاد کردن زندانیان امنیتی فلسطینی شده است.

جان بولتون، که یک نو‌محافظه‌کار افراط‌گرا است و به شدت از سوی لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا حمایت می‌شود در ادامه ادعا‌هایش اضافه کرد که آزاد کردن «فلسطینی‌ها» اشتباه است، اما نتانیاهو برای مطمئن شدن از کمک آمریکا به اسرائیل در حمله احتمالی به ایران، با این کار موافقت کرده است.

بنابر ادعای بولتون، نتانیاهو می‌خواهد به اوباما بگوید «من خواسته‌های شما را درمورد روند صلح انجام دادم و آمریکا نیز باید در کنار اسرائیل در برابر ایران بایستد.»

به کارگیری ابزار قدرت در حل منازعات بین‌المللی و اجرای مشروط تعهدات جهانی آمریکا از جمله اصول اصلی نو‌محافظه‌کاران در عرصه سیاست‌خارجی و امنیتی ایالات‌متحده است.

نتانیاهو در روزهای گذشته گفته بود که در شرایطی که رژیم اشغالگر قدس با مساله اتمی ایران و بحران‌هایی مانند سوریه روبه‌رو است، بازگشت به مسیر مذاکرات برای اسرائیل اهمیت دارد.