مشرف این بار به اتهام  قتل بی‌نظیر بوتو محاکمه می‌شود

گروه بین‌الملل- دادستان‌های یک دادگاه پاکستانی قرار است طی چند روز آینده پرویز مشرف را رسما به توطئه و قتل بی‌نظیر بوتو متهم کنند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، پرویز مشرف، رییس‌جمهوری سابق پاکستان که زمانی در این کشور قدرتمندترین فرد بود از ماه آوریل تاکنون در بازداشت خانگی قرار دارد. وی روزسه‌شنبه شخصا در دادگاه مبارزه با تروریسم پاکستان حضور پیدا کرد.

اعلام جرم علیه فرمانده سابق ارتش پاکستان که بیش از نیمی از عمر خود را در ارتش سپری کرده اقدامی بی‌سابقه در این کشور است.

از دید بسیاری این اقدام بسیار جدی‌تر از قرار دادن پرویز مشرف در بازداشت خانگی است.

بی‌نظیر بوتو که دوبار نخست وزیر پاکستان شده بود در ماه دسامبر ۲۰۰۷ در بمب‌گذاری و حمله مسلحانه کشته شد.

چودری اظهر، یکی از دادستان‌های پرونده اظهار کرد: «پرویز مشرف روز سه شنبه در دادگاه مبارزه با تروریسم حضور پیدا کرد. قاضی دادگاه چودری حبیب الرحمان تاریخ شش اوت را به منظور جلسه بعدی دادرسی و اعلام جرم رسمی علیه پرویز مشرف ثبت کرد. پرویز مشرف مجبور است در این دادگاه شخصا حاضر شود. اتهامات پرویز مشرف در ارتباط با توطئه مجرمانه و قتل در مقابل وی خوانده شده و وی باید برگه اتهام را امضا کند و پس از آن محاکمه ادامه پیدا خواهد کرد». احمد رضا کسوری، وکیل پرویز مشرف اظهار کرد که موکلش اظهار بی‌گناهی کرده و همچنین دادگاه روز سه شنبه دستور داده است تا حساب‌های بانکی وی و دارایی‌هایش از حالت مسدود خارج شود.

کسوری گفت که مشرف در همه پرونده‌ها علیه خود حاضر خواهد شد. در تاریخ سوم مه دادستان اصلی این پرونده به نام چودری ذوالفقار با شلیک گلوله در شهر اسلام آباد کشته شد. پرونده بی‌نظیر بوتو یکی از پرونده‌هایی است که پرویز مشرف در ارتباط با دوران حکومتش از تاریخ ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ بارها با آن رو به رو شده است.

دولت جدید پاکستان به رهبری نواز شریف اعلام کرده است که پرویز مشرف باید به اتهام خیانت محاکمه شود و همچنین کمیته‌ای را به منظور تحقیقات در رابطه با اتهامات پرویز مشرف منصوب کرده است.

اتهامات پرویز مشرف در برگیرنده مجازات مرگ و حبس ابد نیز می‌شود.

پرویز مشرف همچنین درباره مرگ یکی از رهبران شورشی بلوچستان به نام نواب اکبر بوگتی، در جریان عملیات نظامی در سال ۲۰۰۶ نیز تحت تعقیب قرار دارد.

روز سه شنبه درخواست پرویز مشرف به منظور قرار وثیقه در رابطه با پرونده بوگتی رد شد و به وی دستور داده شد تا در تاریخ ۱۶ اوت در دادگاه حاضر شود.

مشرف ۶۹ ساله از تبعید به کشورش بازگشت تا در انتخابات پارلمانی ماه مه که پیروز آن حزب نواز شریف بود کاندیدا شود. اما به دلیل اتهامات حقوقی کاندیداتوری وی ممنوع اعلام شد. وی از ۱۹ آوریل تاکنون در خانه‌اش در حومه اسلام آباد در بازداشت خانگی قرار دارد.

انتخاب رییس جمهوری جدید پاکستان

در تحولی دیگر در رابطه با پاکستان پارلمان این کشور «ممنون حسین» نامزد حزب مسلم لیگ نواز را به عنوان رییس جمهوری جدید این کشور انتخاب کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، حسین که دوازدهمین رییس جمهوری پاکستان است، جانشین «آصف علی زرداری» خواهد شد که دوره فعالیتش در ماه سپتامبر به پایان می‌رسد.

حسین برای تصدی این سمت، با «وجیهه الدین احمد» نامزد جنبش عدالت رقابت می‌کرد.

رییس جمهوری جدید پاکستان از نهم ماه سپتامبر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.