گروه بین‌الملل- درپی نشانه‌های فزاینده مبنی بر این که اقتصاد حوزه یورو درحال خروج از طولانی‌ترین رکود خود است، بیکاری این حوزه در ماه ژوئن بدون تغییر باقی ماند. به گزارش بلومبرگ، دفتر آمار اتحادیه اروپا موسوم به یورواستت دیروز چهارشنبه، اعلام کرد نرخ بیکاری حوزه یورو در ماه ژوئن در رقم 1/12 درصد بدون تغییر باقی مانده است. یورو استت نرخ بیکاری در ماه مه را از 2/12 درصد اصلاح کرد و به 1/12 درصد تغییر داد. 36 اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی کرده بودند نرخ بیکاری در سطح 1/12 درصد خواهد ماند. درپی رشد غیرمنتظره بخش تولیدی حوزه یورو در ماه ژوییه و بهبود اعتماد کسب و کارها برای سومین ماه متوالی، به نظر می‌رسد روند احیای اقتصادی 17 کشور عضو یورو آغاز شده است. براساس پیش‌بینی اقتصاددانان، اقتصاد این حوزه که به مدت شش فصل در رکود به سر می‌برد، احتمالا در سه ماه منتهی به ژوئن متوقف مانده است، اما در فصل جاری دوباره رشد خواهد کرد.
سارا هوین، ریس مطالعات اروپا از مرکز استاندارد چارترد، در این باره می‌گوید:«تجربه نشان داده است که حتی زمانی که اقتصاد به رشد بازمی‌گردد، شش تا نه ماه طول می‌کشد تا بیکاری بهبود یابد. بنابراین تعجب‌برانگیز نخواهد بود اگر با وجود افزایش فعالیت‌های اقتصادی، بیکاری بالا بماند و تا سال آینده با افزایش رو به رو شود.»
براساس پیش‌بینی اقتصاددانان بلومبرگ، نرخ بیکاری در فصل چهارم به 4/12 درصد افزایش خواهد یافت و در سال آینده به طور متوسط به 3/12 درصد خواهد رسید.
براساس گزارش یورو استت، تعداد افراد بیکار در حوزه یورو در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل از آن ۲۴ هزار نفر کاهش یافته و به ۳/۱۹ میلیون نفر رسیده است. اما نرخ بیکاری جوانان از ۸/۲۳ درصد به ۹/۲۳ درصد افزایش یافته است.
کاهش بیکاری در آلمان
گزارش یورو استت در شرایطی منتشر شد که آژانس کار فدرال آلمان از کاهش بیکاری این کشور در ماه ژوییه برای دومین ماه متوالی خبر داد. این مساله نشان می‌دهد آهنگ احیای بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا درحال تسریع شدن است.
به گزارش بلومبرگ، آژانس کار فدرال دیروز،چهارشنبه، اعلام کرد تعداد افراد بیکار 7 هزار نفر کاهش یافته و به 93/2 میلیون نفر رسیده است. اما نرخ بیکاری در رقم 8/6 درصد یعنی نزدیک به کمترین سطح دو دهه اخیر باقی ماند.
الکساندر کوخ،اقتصاددان مرکز یونی‌کردیت در مونیخ، می‌گوید: «بازار کار باثبات است و تقاضای داخلی ستون محکمی برای اقتصاد به شمار می‌رود. علاوه براین، آلمان از خروج حوزه یورو از بحران سود خواهد برد.»
کاهش غیرمنتظره خرده‌فروشی

از سوی دیگر، خرده‌فروشی در آلمان در ماه ژوئن به طور غیرمنتظره کاهش یافت. این مساله نشان می‌دهد تردید درباره احیای اقتصادی اروپا بر هزینه مصرف‌کنندگان تاثیر منفی داشته است.
به گزارش بلومبرگ، دیروز،چهارشنبه، دفتر آمار فدرال آلمان اعلام کرد فروش، مطابق با تورم و نوسانات فصلی، نسبت به ماه مه 5/1 درصد کاهش یافته است. خرده‌فروشی در ماه مه با رشد 7/0 درصدی رو‌به‌رو شده بود. براساس نظرسنجی بلومبرگ از 25 اقتصاددان، پیش‌بینی می‌شد خرده‌فروشی در ماه ژوئن 2/0 درصد رشد کند. خرده‌فروشی نسبت به سال گذشته کاهش 8/2 درصدی را ثبت کرده است.
این در شرایطی است که سفارشات کارخانه‌ای، تولیدات صنعتی و صادرات آلمان همگی در ماه مه دچار کاهش شده‌اند. همزمان، شاخص اعتماد کسب وکارهای آیفو برای سومین ماه در ماه ژوئیه افزایش یافته و موسسه تحقیقاتی جی‌اف‌کی اعلام کرده است اعتماد مصرف‌کنندگان در ماه اوت به بالاترین سطح شش سال اخیر خواهد رسید. همچنین، بانک مرکزی آلمان-بوندس بانک- هفته گذشته اعلام کرد رشد اقتصادی پس از افزایش در سه ماه منتهی به ژوئن، در فصل جاری کند خواهد شد. کریستین لیپس،اقتصاددان مرکز نوردل در هانوفر، دراین باره می‌گوید:«رشد اقتصادی در بقیه سال اندکی کند خواهد شد، اما اقتصاد مطمئنا رشد خواهد کرد و آلمان موتور رشد اروپا باقی خواهد ماند.»
این در شرایطی است که تولید ناخالص داخلی آلمان پس از افت 7/0 درصدی در سه ماه پایانی سال گذشته، در فصل نخست امسال 1/0 درصد رشد کرد. دفتر آمار فدرال آلمان برآورد اولیه خود را از رشد اقتصادی در فصل دوم در تاریخ 14 اوت منتشر می‌کند.
«بهبود مقطعی» اقتصاد اسپانیا پس از دو سال رکود
از سوی دیگر، به نظر می‌رسد اسپانیا در ماه‌های گذشته موفق شده است تا نرخ بیکاری را کاهش دهد و به سمت رشد اقتصادی حرکت کند.
رونق مجدد بازار گردشگری و افزایش فروش محصولات کشاورزی اسپانیا دو دلیل اصلی افزایش تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری عنوان شده است.
براساس آمار بانک مرکزی اسپانیا که با گزارش موسسه آمار ملی این کشور همخوانی دارد، در ماه‌های آوریل تا ژوئن، تولید ناخالص داخلی اسپانیا نسبت به سه ماهه گذشته تنها ۱/۰ درصد کوچک شده است این رقم طی دو سال رکود اقتصادی در این کشور نرخی بی‌سابقه به شمار می‌رود.
وزیر اقتصاد اسپانیا هم این آمار را به از سرگیری رشد اقتصادی در این کشور تعبیر کرده است. با این وجود بسیاری از کارشناسان اقتصادی، خوش‌بینی دولت اسپانیا نسبت به افزایش تولید ناخالص داخلی در این کشور را مورد انتقاد قرار داده‌اند و بهبود محدود و مقطعی شرایط اقتصادی در فصل تابستان را مساله‌ای عادی از زمان شروع بحران در سال 2008 دانسته‌اند.