گروه بین‌الملل- اقتصاد آمریکا در فصل دوم بیش از انتظارات رشد کرد. این مساله نشان می‌دهد اقتصاد این کشور بر کاهش هزینه‌های دولت و افزایش مالیات‌ها غلبه کرده است. به گزارش بلومبرگ، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد تولید ناخالص داخلی پس از رشد ۱/۱ درصدی در فصل نخست، در فصل دوم با نرخ سالانه ۷/۱ درصد رشد کرده است. ارقام تولید ناخالص داخلی نشان داد شرکت‌ها در تجهیزات جدید و پروژه‌های ساخت و ساز سرمایه‌گذاری کرده‌اند و افزایش سفارشات برای کالاهای مصرفی بادوام نشان می‌دهد رشد تولید ناخالص داخلی در نیمه دوم امسال پایدار خواهد بود. احتمالا از تاثیر منفی کاهش کسری بودجه دولت کاسته خواهد شد و رشد مشاغل و افزایش قیمت مسکن و ارزش سهام موجب بهبود اعتماد مصرف‌کنندگان خواهد شد.

مائوری هریس، اقتصاددان ارشد مرکز یو‌بی‌اس، در این باره می‌گوید: «وخامت شرایط اقتصادی را پشت‌سر گذاشته‌ایم. اعتماد کسب و کارها و هزینه‌های سرمایه‌ای درحال بهبود است.» هریس طی دو سال گذشته پیش‌بینی‌های درستی از تولید ناخالص داخلی ارائه کرده است. او پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصادی آمریکا در شش ماه پایانی سال ۲۰۱۳ به حدود ۳ درصد خواهد رسید.

ارقام تولید ناخالص داخلی آمریکا در شرایطی منتشر شد که فدرال رزرو در پایان نشست دو روزه خود اعلام کرد: «رشد اقتصادی نسبت به آهنگ فعلی سریع‌تر خواهد شد و نرخ بیکاری به تدریج کاهش خواهد یافت.» کمیته بازار آزاد فدرال همچنین اعلام کرد به خرید ماهانه ۸۵ میلیارد دلار اوراق قرضه ادامه می‌دهد. این اقدام به منظور تقویت رشد اقتصادی و بازارکار انجام می‌شود.

رشد بهتر از انتظار بخش تولیدی

از سوی دیگر به دلیل افزایش سفارشات و تولید، بخش تولیدی آمریکا در ماه ژوئیه با سریع‌ترین آهنگ طی بیش از دو سال گذشته رشد کرد. مساله‌ای که نشان می‌دهد شرکت‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصادی آمریکا خوش‌بین‌تر شده‌اند.

شاخص کارخانه‌ای موسسه مدیریت عرضه از ۹/۵۰ واحد در ماه ژوئن به ۴/۵۵ واحد در ماه ژوئیه جهش کرد. این در شرایطی است که ۸۴ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ افزایش این شاخص به ۵۲ واحد را پیش‌بینی کرده بودند.

آمار موسسه مدیریت عرضه همچنین نشان داد شاخص سفارشات به بالاترین سطح طی بیش از دو سال گذشته رسیده است و شاخص تولید در بهترین سطح از مه سال ۲۰۰۴ تاکنون قرار دارد. شاخص استخدام کارخانه‌ای این موسسه نیز از ۷/۴۸ واحد در ماه ژوئن به ۴/۵۴ واحد در ماه ژوئیه جهش کرد. این بیشترین میزان این شاخص از ژوئن سال ۲۰۱۲ تاکنون به شمار می‌رود. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند گزارش ماه ژوئیه وزارت کار آمریکا افزایش ۲ هزار شغل را در بخش تولیدی نشان خواهد داد. در این صورت، نخستین افزایش مشاغل طی پنج ماه گذشته در این بخش رقم خواهد خورد.