جشنی که عزا شد

گروه بین‌الملل- پلیس و منابع بیمارستانی عراق اعلام کرده‌اند که در انفجار خودروهای بمب گذاری شده روز شنبه در مناطق شیعه نشین بغداد، دست کم ۵۷ نفر کشته و ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند. در یک حمله انتحاری در شمال شرقی عراق نیز ۱۰ نفر کشته شده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، به گفته این منابع، بازار‌ها و خیابان‌های پر ازدحام در بغداد هدف ۹ حمله جداگانه قرار گرفته است. این رشته بمب‌گذاری‌ها هماهنگ شده و مشابه حملات روز سه شنبه هفته گذشته بود که در آنها نیز ۵۰ نفر کشته شدند. در سال جاری میلادی، عراق شاهد افزایش خشونت در این کشور بوده‌است. بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، در ماه ژوئیه دست کم ۱۰۰۰ نفر در این خشونت‌ها کشته شدند که پر تلفات‌ترین ماه از سال ۲۰۰۸ تاکنون ارزیابی شده‌است.

امسال بیش از ۴ هزار نفر در خشونت‌های عراق جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش رویترز، گروه‌های افراطی سنی طی ماه‌های اخیر حملات خود را تشدید کرده‌اند.

منابع بیمارستانی همچنین گفته‌اند که روز شنبه در یک حمله انتحاری در توز خرماتو واقع در ۱۷۰ کیلومتری شمال بغداد دست کم ۱۰ نفر کشته و ۴۵ نفر زخمی شده‌اند.

شهر توز خورماتو در منطقه‌ای قرار دارد که دولت مرکزی عراق، با اقلیم خودمختار کردستان برسر حاکمیت آن با یکدیگر اختلاف دارند.

در همین شرایط پلیس عراق اعلام کرده‌است که هدف حمله انتحاری در توز خرماتو دفتر یک حزب سیاسی کردستان عراق بوده‌است.

انفجار دو خودروی بمبگذاری شده در شهر ناصریه در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی بغداد نیز دست کم ۴۸ زخمی برجای گذاشته‌است.

انفجارهای اخیر، نشان‌دهنده بدتر شدن وضعیت امنیتی در عراق است. گروه ناظر بر خشونت‌ها در عراق اعلام کرده‌است که از آغاز سال جاری میلادی در حدود ۴۰۰۰ نفر در خشونت‌ها کشته شده‌اند.

درگیری‌های فرقه‌ای در سوریه تنش‌ها را در عراق تشدید کرده و گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه‌های پیکارجویی چون القاعده در حال جذب شمار بیشتری از سنی‌های ناراضی در عراق هستند.

در همین زمینه، مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق، ‌روز شنبه اعلام کرده‌است که کردهای عراق آماده‌اند برای دفاع از کردهای سوریه و مقابله با گروه‌های افراطی اسلام‌گرا اقدام کنند.

واکنش شدید آمریکا

در واکنش به این انفجار‌ها وزارت خارجه آمریکا به شدت آن را محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ایالات‌‌متحده، آمده‌است که این بمب‌گذاری‌ها زمانی انجام گرفت که جشن عید فطر باعث افزایش جمعیت حاضر در این مکان‌ها شده بود و بمب‌گذاران خانواده‌ها و مردم عادی را هدف قرار داده بودند.

در این بیانیه بمب‌گذاران «دشمنان عراق، ایالات‌متحده و جامعه بین‌المللی» خوانده شده‌اند.

خانم جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز شنبه (به وقت محلی) اعلام کرد که ایالات‌متحده این حملات بزدلانه را به شدت محکوم می‌کند. به گفته او، خانواده‌هایی که پایان ماه رمضان را جشن گرفته بودند، هدف این حملات بوده‌اند او گفت: «تروریست‌هایی که دست به این حملات زدند، دشمن اسلام و دشمن مشترک ایالات‌متحده، عراق و جامعه جهانی هستند».

رمضان امسال یکی از خشونت بارترین ماه‌ها در عراق بوده‌است. بیش از ۶۷۰ نفر در انفجار‌های ماه رمضان کشته شده‌اند.

این در شرایطی است که نیروهای امنیتی عراق در پایان ماه رمضان و پیش از فرا رسیدن جشن‌های عید فطر تدابیر امنیتی در کشور را شدت بخشیده بودند.

نوری مالکی اعلام‌کرده‌است که اجازه نخواهد داد پیکارجویان، عراق را به دوران خشونت‌های قومی بازگردانند.

بیشتر بمب‌گذاری‌ها توسط سلفی‌ها و علیه شیعیان صورت می‌گیرند.

آغاز طرح امنیتی جدید در بغداد از ماه آینده میلادی

در تحولی دیگر، سخنگوی رسمی فرماندهی عملیات بغداد و وزارت کشور عراق از آغاز طرح امنیتی جدید در بغداد طی ماه آینده میلادی خبر داد.

به گزارش «ایسنا»، سعد معن، سخنگوی رسمی فرماندهی عملیات بغداد و سخنگوی وزارت کشور عراق در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» گفت: «طرح امنیتی جدیدی که هم اکنون در حال تمرین آن هستیم اوایل ماه آینده میلادی اجرا خواهد شد.»

این طرح شامل احداث برج‌های مراقبتی جدید در بغداد و پرواز بالون‌های جدید بر فراز این شهر بوده و هدف از آن تحت کنترل گرفتن فعالیت‌های مشکوک است.

او افزود: «استراتژی امنیتی جدید همزمان با عملیات «انتقام خون شهیدان» که نتایج موفقیت‌آمیزی داشته است، اجرایی شد.»

سعد معن تاکید کرد: «همکاری شهروندان عراقی با واحدهای نظامی عراق چه در مورد لو دادن تروریست‌ها یا عناصر مشکوک یا آسان کردن کار سرویس‌های امنیتی، یک امر اضطراری است که نتایج مثبت و خوبی هم دارد.»

معن در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح امنیتی جدید با وجود تعامل دستگاه‌های امنیتی با اطلاعات افشا شده از حمله به زندان ابوغریب می‌تواند ماموریت خود را انجام دهد یا خیر، گفت: «این اتفاق هرگز دوباره تکرار نخواهد شد چون براساس اطلاعات به دست آمده مشخص شد که حمله به ابوغریب یک توطئه و تبانی بوده است و در مورد عاملان این توطئه نیز تصمیمات قاطعانه‌ای اتخاذ شده‌است. حمله به ابوغریب درس عبرتی برای همه بود. طرح امنیتی جدید در تعقیب خرابکاران نقش بسزایی خواهد داشت.»

وزارت دفاع عراق روز شنبه اعلام کرد که عملیات «انتقام خون شهیدان» همچنان و تا تحقق اهدافش ادامه دارد.

این وزارتخانه همچنین از شهروندان خواست همکاری خود را با دستگاه‌های امنیتی ادامه دهند و از در اختیار قرار دادن هر گونه اطلاعاتی که به دستگیری‌ گروه‌های تروریستی منجر می‌شود، دریغ نکنند.