گروه بین‌الملل- همزمان با آغاز روند جدید گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، اولین گروه از زندانیان فلسطینی آزاد شدند، اما اعتراض‌ها به ساخت‌وسازهای جدید در شهرک‌های یهودی‌نشین همچنان ادامه دارد، موضوعی که به باور تحلیلگران مسائل خاورمیانه نوعی دهن‌کجی صهیونیست‌ها به روند صلح خاورمیانه و همچنین آمریکا به شمار می‌رود که مشوق اصلی برای از سرگیری مذاکرات بوده است. به گزارش منابع خبری، در نخستین گام برای آزاد کردن گروهی از زندانیان فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی، ۲۶ نفر از آنها از زندان به محل سکونت خود فرستاده شدند.

شامگاه سیزدهم ماه اوت، این گروه ۲۶ نفره در میان استقبال گروهی از فلسطینی‌ها به غزه یا کرانه باختری رسیدند. ۱۵ نفر از آنها اهل غزه و بقیه از کرانه باختری می‌آمدند.

همزمان گروهی از ساکنان رژیم صهیونیستی تلاش کردند تا در دادگاه جلوی آزادی آنها را بگیرند. این زندانیان عمدتا به قتل متهم هستند و بیشتر آنها بیش از ۲۰ سال گذشته را در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذرانده بودند.

در این میان اجازه ساخت‌وساز واحدهای مسکونی جدید در شهرک‌های یهودی‌نشین هم با واکنش فلسطینی‌ها روبه‌رو شده و هم واکنش آمریکا را که در گفت‌وگوهای صلح میانجیگری می‌کند در پی داشته است.

جان کری، وزیرخارجه ایالات‌متحده، روز گذشته گفت: از نظر آمریکا این ساخت‌وسازها در هر زمانی «نامشروع» است.

کری که در یک نشست مطبوعاتی در برزیل سخن می‌گفت، تاکید کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس، پیشتر گفته بود که اعلام ساخت‌وسازهای جدید به مناطقی مربوط می‌شود که در نقشه صلح وجود ندارند.

با این همه کری می‌گوید که مذاکرات صلح ادامه پیدا خواهد کرد. او همچنین از فلسطینی‌ها خواست تا در واکنش به اقدام جدید رژیم صهیونیستی خویشتن‌داری کنند و واکنش خشن نشان ندهند.

چهار روز پیش وزیر مسکن اسرائیل اعلام کرد که ساخت نزدیک به ۱۲۰۰ واحد مسکونی جدید تصویب شده است که نزدیک به ۸۰۰ دستگاه از آنها در بیت‌المقدس شرقی و مابقی در کرانه باختری ساخته خواهد شد.

اما پس از آن اعلام شد که در مجموع ۹۲۴ واحد مسکونی جدید ساخته خواهد شد.

این موضوع خشم مقام‌های فلسطینی را در پی داشت و صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی در مذاکرات صلح گفته است که هدف دولت بنیامین نتانیاهو «ضربه زدن» به مذاکرات صلح است.

شهرک‌های ساخته شده که با اعتراض‌ها روبه‌روست در زمین‌های فلسطینی بنا شده‌اند؛ مناطقی که پس از جنگ موسوم به شش روزه به اشغال اسرائیل درآمدند و از نظر قوانین بین‌الملل، ساخت‌وساز اسرائیلی‌ها در آنها غیرقانونی ا‌ست.