انتقال ریسک جنگ به کنگره

گزارش‌ها از اختلاف نظر شدید اعضای کنگره آمریکا در مورد حمله به سوریه حکایت دارند اوباما در انتظار رای کنگره برای حمله به سوریه

گروه بین‌الملل- باراک اوباما و دستیاران وی یک کمپین سیاسی تمام عیار را به منظور متقاعد‌کردن کنگره آمریکا برای تصویب حمله نظامی به سوریه آغاز کردند،‌ اما برای جلب نظر موافق بسیاری از قانونگذاران و مردم خسته از جنگ آمریکا با نبردی دشوار روبه‌رو هستند.

به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه چندین تماس تلفنی با نمایندگان مجلس نمایندگان و سنای آمریکا داشت و قرار بود دیروز (دوشنبه) نیز در این راستا تماس‌های بیشتری را با گروه‌های دیگر داشته باشد.

وی طی این تماس‌ها بر اهمیت وظیفه پیش‌روی دولت آمریکا پیش از انجام استفاده از زور در پاسخ به حمله شیمیایی مورد ادعا در سوریه تاکید کرده است.

ده‌ها قانونگذار آمریکایی بعدازظهر یکشنبه با ناتمام گذاشتن تعطیلات خود با لباس تنیس و لباس‌های غیررسمی به راهروهای کنگره آمریکا آمدند تا در جلسه گزارش اطلاعاتی در خصوص سوریه همراه با تیم امنیت ملی باراک اوباما حضور پیدا کنند.

هنگامی که این نمایندگان حدود سه ساعت پس از آغاز این جلسه از آن خارج شدند، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه مخالفان حمله‌نظامی به سوریه نظر خود را تغییر داده‌اند، وجود نداشت.

جانیس هان، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد: من بسیار نسبت به اینکه آمریکا وارد جنگ دیگری علیه کشوری که به ما حمله نکرده شود، نگران هستم.

وی تاکید کرد که نیمی از شرکت‌کنندگان در جلسه گزارش اطلاعاتی موافق اعطای مجوز به اوباما برای حمله به سوریه بودند و نیمی دیگر مخالف.

قانونگذاران آمریکایی طیف وسیعی از نگرانی‌ها از جمله تاثیر بالقوه حملات محدود به سوریه، تبعات ناخواسته احتمالی وارد‌شدن آمریکا به یک جنگ دیگر در خاورمیانه، پایان نامشخص، عقلانیت عمل بدون کسب حمایت گسترده بین‌المللی به منظور تقسیم بار مسوولیت و همچنین خستگی مردم آمریکا از جنگ را مطرح کردند.

بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا از موضع‌گیری در خصوص ارزش حمله نظامی به سوریه طفره رفتند و به جای آن بر تقاضا از اوباما برای رایزنی با آنها و کسب موافقت آنها تاکید داشتند.

با وجود آنکه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌بینی کرده است که تصویب کنگره را دریافت خواهد کرد، اما طیف وسیعی از منتقدان در کنگره اعم از لیبرال دموکرات‌ها تا محافظه‌کاران حزب تی پارتی نشان دادند که کسب موافقت آنها سخت خواهد بود.

اتفاق نظر در کنگره آمریکا مبتنی بر این است که اوباما شانس خوبی برای کسب موافقت مجلس سنا دارد به دلیل آنکه تحت تسلط حزب دموکرات است.

اما برای کسب موافقت مجلس نمایندگان که تحت تسلط جمهوری‌خواهان است، کار سختی دارد چون مخالفان اوباما در این مجلس از هر فرصتی برای مسدود کردن راه وی استفاده می‌کنند.

تلاش‌های اوباما احتمالا توسط روابط تیره‌ای که وی با جمهوری‌خواهان کنگره دارد، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. همچنین یک رویارویی سخت دیگر نیز در انتظار وی در خصوص هزینه‌های دولت خواهد بود.‌ اغلب قانونگذاران آمریکایی از تصمیم باراک‌ اوباما برای رایزنی با آنها استقبال کرده‌اند، اما هیچ تصمیمی برای آنکه از تعطیلات تابستانی زودهنگام بیرون بیایند تا مجددا گردهم آیند، نداشتند.

این تعطیلات تا ۹ سپتامبر به طول می‌انجامد. اظهارنظرهای نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه اصلی کنگره نشان می‌دهد که تا چه میزان بحث روی حمله به سوریه دشوار خواهد بود و تردیدهایی را در خصوص اینکه اوباما بتواند موافقت کنگره را به دست آورد، به وجود آمده است.

احتمال رای‌گیری مجدد در پارلمان انگلیس برای جنگ با سوریه

از سوی دیگر نخست‌وزیر انگلیس به منظور بازگشت به پارلمان برای رای‌گیری مجدد در خصوص اقدام نظامی این کشور علیه سوریه تحت فشار قرار گرفته است.

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، «لورد هووارد» از رهبران سابق محافظه‌کاران، «مالکوم ریفکیند» وزیر امور خارجه سابق انگلیس و «لورد اشدون» از رهبران سابق لیبرال دموکرات‌های این کشور رهبری درخواست به منظور رای‌گیری مجدد در پارلمان برای اقدام نظامی علیه سوریه را بر عهده دارند.

مالکوم ریفکیند، رییس کمیته امنیتی و اطلاعاتی مجلس عوام انگلیس اظهار کرد که وضعیت اکنون تا حد چشمگیری تغییر یافته است و هر روز شواهد هر چه بیشتر قانع‌کننده می‌شوند. بوریس جانسون،‌ شهردار شهر لندن دیروز (دوشنبه) در مطلبی که در روزنامه دیلی تلگراف چاپ کرد، گفت اقدام دیگری در پارلمان در این زمینه می‌تواند در قالب دعوت به مشارکت انگلیس انجام شود.

وی که نسبت به مداخله در سوریه به شدت تردید داشت، معتقد است که پارلمان با به تاخیر انداختن اقدام علیه سوریه برای جمع‌آوری شواهد بیشتر به جامعه بین‌المللی کمک کرده است.

همچنین نشانه‌هایی در خصوص مخالفت حزب کارگر با پاسخ اد میلیبند با بحران سوریه مطرح شده است.

جیم مورفی، وزیر دفاع دولت سایه انگلیس نخستین مقام حزب کارگر بود که پذیرفت پرونده مطرح شده علیه حکومت بشار اسد نسبت به حمله شیمیایی در سوریه با تردید روبه‌رو نیست. بن برادشاو، یک وزیر سابق دولت کابینه حزب کارگر هم تاکید کرد که اکنون به حمایت از رای‌گیری دوم پارلمان می‌پردازد.

جورج آزبورن و ویلیام هیگ، دو تن از مقامات بلندپایه کابینه کامرون روز یکشنبه مساله رای‌گیری دوم پارلمان در خصوص اقدام علیه سوریه را رد کردند. با این وجود ویلیام هیگ شرایطی را تعیین کرد که باید پیش از آنکه در اقدام علیه سوریه بازبینی انجام شود، مهیا شوند که از جمله آنها همکاری اد میلیبند خواهد بود.

وی هشدار داد که اگر امروز جلوی بشار اسد گرفته نشود این مساله در نهایت منجر به درگیری‌ای خواهد شد که بسیار بزرگ‌تر و دردناک‌تر خواهد بود.

بازبینی در چارچوب زمانی حمله آمریکا علیه سوریه و بروز اطلاعات جدید در خصوص حمله شیمیایی منجر به تقاضای برخی از بلندپایه‌ترین سیاستمداران انگلیس از پارلمان برای یک رای‌گیری مجدد در زمینه اقدام انگلیس علیه سوریه شده است.

بسیاری از ناظران معتقدند، دیوید کامرون بدون آنکه لزومی وجود داشته باشد در رای‌گیری قبلی بدون تعیین جزئیاتی برای اقدام علیه سوریه عجله به خرج داد. ده‌ها نماینده پارلمان انگلیس در آن هنگام در تعطیلات به سر می‌بردند و نمی‌توانستند رای دهند.

همچنین یک نقشه راه حزب کارگر برای اقدام نیز شکست خورد. روز یکشنبه لورد هووارد، از نمایندگان پارلمان انگلیس گفت امیدوار است که سخنرانی رییس‌جمهوری ‌آمریکا به پارلمان انگلیس فرصتی دیگر برای بررسی مجدد و رسیدن به نتیجه‌ای متفاوت بدهد. مالکوم ریفکیند نیز از چنین احتمالی حمایت کرد. وی گفت: بسیاری از نمایندگان پارلمان از جمله اد میلیبند و همکارانش که علیه اقدام نظامی علیه سوریه رای دادند بدین دلیل این کار را کردند که فکر می‌کردند هنوز برای انجام این کار زود است. وی تاکید کرد: او و نخست‌وزیر باید نزد یکدیگر بیایند و بگویند اگر ما اکنون می‌توانیم بپذیریم که شواهد قانع‌کننده هستند پارلمان باید فرصت مجددی برای بحث بر سر این موضوع داشته باشد. همچنین لورد اشدون، از اعضای پارلمان انگلیس نیز گفت که پارلمان می‌تواند در موضع خود بازبینی کند.

پرز: مطمئنیم آمریکا به سوریه حمله می‌کند

رییس رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: اطمینان داریم که آمریکا به سوریه حمله می‌کند..

به گزارش «ایسنا»، به نقل از سایت اینترنتی النشره، شیمون پرز، رییس رژیم صهیونیستی در مصاحبه با رادیو اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل از حمله نظامی آمریکا به سوریه مطمئن است.

وی همچنین اتهامات وارده علیه باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا از سوی برخی مسوولان اسرائیلی در خصوص به تاخیر افتادن حمله به سوریه را رد کرد و گفت: نباید نسبت به آنچه که اوباما برای تعامل با سوریه اعلام کرده است، بی‌تفاوت بود.

این اظهارات پرز در پی آن ایراد شد که وزیر امور دارایی اسرائیل در پیامی در پایگاه اجتماعی فیس‌بوک از اوباما به خاطر تاخیر در حمله نظامی به سوریه انتقاد کرد.

حمله خمپاره‌ای به کاخ ریاست جمهوری سوریه

در چنین شرایطی منابع خبری از حمله خمپاره‌ای به نزدیکی کاخ ریاست جمهوری سوریه در دمشق خبر دادند.

شبکه اسکای نیوز عربی به نقل از منابع داخلی در سوریه گزارش داد، دیروز چندین گلوله خمپاره به منطقه المالکی دمشق که کاخ ریاست جمهوری این کشور در آنجا واقع است، اصابت کرد.

بنا بر این گزارش، حملات دیروز دست‌کم چندین زخمی بر جای گذاشته، اما از اینکه کاخ ریاست جمهوری یا نهادهای وابسته به آن در این حمله آسیب دیده باشند یا خیر خبری منتشر نشده است. منطقه المالکی دمشق یکی از مناطق حساس پایتخت سوریه است که علاوه بر کاخ ریاست جمهوری، منزل بشار اسد، رییس جمهوری سوریه و چندین مقام عالی‌رتبه دیگر در آن واقع است.

انتقال ریسک جنگ به کنگره