گروه بین‌الملل- بخش تولیدی چین در ماه اوت رشد کرد، زیرا بهبود تقاضا در خارج و داخل به احیای اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ جهان کمک کرده است. به گزارش بلومبرگ، روز یکشنبه، آمار دولت چین نشان داد شاخص رسمی خرید مدیران در ماه اوت به بالاترین سطح شش ماهه یعنی رقم ۰/۵۱ واحد رسیده است. دیروز، دوشنبه، نیز مرکز اچ‌اس‌بی‌سی و مارکیت اکونومیکس اعلام کرد: شاخص خرید مدیران این مرکز از ۷/۴۷ واحد در ماه ژوئیه به ۱/۵۰ واحد در ماه اوت افزایش یافته است. این بیشترین رشد این شاخص از سال ۲۰۱۰ تاکنون به شمار می‌رود. سطح بیش از ۵۰ واحد نشان‌دهنده رشد است.

پس از انتشار این آمار، بازارهای سهام آسیا، ارزش دلار استرالیا و قیمت مس با افزایش رو به رو شد. بهبود اقتصادهای آمریکا و اروپا به تقاضای پایدار صادراتی در ماه‌های آتی کمک می‌کند. این در شرایطی است که پس از اعلام دولت مبنی بر اینکه از هدف رشد اقتصادی در سال جاری حمایت خواهد کرد و درپی فروکش کردن مشکل کمبود نقدینگی در سیستم بانکی، اعتماد سرمایه‌گذاران در چین افزایش یافته است.

لو تینگ، رییس بخش اقتصاد چین در بانک آمریکا، می‌گوید: «احیای اقتصادی عمدتا به دلیل بهبود تقاضای داخلی است، اما جهش سفارشات جدید صادراتی نشان می‌دهد تقاضای بین‌المللی نیز درحال افزایش است. با توجه به آشفتگی در برخی از اقتصادهای نوظهور، این مساله مطمئنا اعتماد بازارها را به احیای اقتصادی در چین تقویت می‌کند.»

از سوی دیگر، چشم‌انداز صادرات چین بهبود یافته به طوری که شاخص سفارشات صادراتی جدید برای نخستین‌بار از ماه مارس تاکنون به بیش از ۵۰ واحد رسیده است.

با این وجود رشد تولید ناخالص داخلی چین در فصل دوم نسبت به سال گذشته کند شده و به ۵/۷ درصد رسیده است. این کندی رشد این خطر را به وجود آورده است که دولت نتواند به هدف رشد ۵/۷ درصدی خود در سال ۲۰۱۳ دست یابد. نخست‌وزیر چین در ماه ژوئیه اعلام کرد، دولت رشد کندتر از ۷ درصد را تحمل نخواهد کرد.