گروه بین‌الملل- سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه اعلام کرد که سوریه مدارک خود را برای پیوستن به معاهده منع جنگ‌افزارهای شیمیایی فرستاده است که نخستین گام برای پیوستن به این معاهده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل گفته است که نامه حکومت سوریه به جریان افتاده و «در مرحله ترجمه است.»
درخواست دمشق دو روز پس از آن فرستاده می‌شود که این کشور پذیرفت تا معاهده بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی را امضا کند. سوریه تاکنون‌ حاضر نشده بود که به این معاهده بپیوندد. معاهده منع جنگ‌افزارهای شیمیایی هر گونه توسعه، تولید، ذخیره و استفاده از این سلاح‌ها را ممنوع کرده است. این معاهده از اعضای خود می‌خواهد نسبت به اعلام و نابودی ذخایر زرادخانه شیمیایی خود اقدام کنند. با این وجود، بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسیه اعلام کرد که دمشق تنها زمانی نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی خود را خواهد پذیرفت که آمریکا تهدید به حمله علیه سوریه را متوقف کند. بر اساس گزارشی که خبرگزاری ریانووستی منتشر کرده است، بشار اسد همچنین گفت که دمشق یک ماه پس از پیوستن به معاهده منع تولید سلاح‌های شیمیایی اطلاعات مربوط به زرادخانه خود را به سازمان ملل ارائه می‌کند. وی به تلویزیون دولتی روسیه ۲۴ گفت: «زمانی که مشاهده کنیم آمریکا واقعا به دنبال ایجاد ثبات در منطقه ما است، تهدید به حمله را پایان داده و همچنین ارسال سلاح برای تروریست‌ها را متوقف کرده است، آن زمان به این نتیجه می‌رسیم که این روند لازم می‌تواند نهایی شود.»
او تاکید کرد که «تهدیدات آمریکا هیچ تاثیری» بر تصمیم حکومت او در زمینه تحت نظارت قرار دادن سلاح‌های شیمیایی ندارد و تنها به دلیل پیشنهاد روسیه بوده است. به دنبال حمله شیمیایی روز سی‌ام مرداد به حومه دمشق، آمریکا و کشورهای غربی ادعا کردند که رژیم بشار اسد در این حمله دست داشته است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند که در این حمله بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شده‌اند. حکومت سوریه این اتهام را قویا رد کرده است. باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، هفته پیش از کنگره خواست تا برای مجازات حکومت بشار اسد مجوز حمله نظامی محدود به سوریه را صادر کند. به دنبال اصرار واشنگتن بر مجازات نظامی دمشق، حکومت اسد در توافق با روسیه پذیرفت که زرادخانه شیمیایی خود را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد و سپس آنها را نابود کند. این در شرایطی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری، همتای آمریکایی او، در نشستی خبری در ژنو بر حل فوری مساله سلاح‌های شیمیایی سوریه تاکید کردند.
لاوروف در همین‌زمینه گفت که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه ضرورتی برای حمله نظامی آمریکا باقی نمی‌گذارد. وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که باید از رویارویی نظامی صرف‌نظر کرد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری مشترک با لاوروف روزپنج‌شنبه در شهر ژنو سوئیس گفت که حرف‌های مقام‌های سوری در این زمینه کافی نیست. او اضافه کرد که جهان نظاره‌گر عملکرد سوریه است تا ببیند آیا حکومت این کشور واقعا به خلع سلاح شیمیایی تن می‌دهد یا نه. طرح روسیه با مخالفت اپوزیسیون سوریه به‌ویژه ارتش آزاد وابسته به آن روبه‌رو شده است. ژنرال سلیم‌ادریس، فرمانده ارتش آزاد سوریه خواستار آن شد که مقام‌های رژیم اسد به دلیل حمله شیمیایی به حومه دمشق به پای میز محاکمه کشانده شوند. او طرح روسیه را راهی برای حفظ زرادخانه شیمیایی حکومت سوریه دانست. فرمانده ارتش آزاد سوریه در سخنانی تاکید کرد: «ما از جامعه جهانی می‌خواهیم نه تنها سلاح‌های شیمیایی را از سوریه خارج کنند، بلکه کسانی که این جنایت را انجام داده‌اند نیز به پای میز محاکمه بکشانند.» طرح روسیه باعث شد که احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه در کوتاه مدت منتفی شود و این در شرایطی است که شورشیان سوریه امیدوارند که انجام چنین حمله‌ای باعث تقویت موضع آنها در مقابل نیروهای دولتی شود. همزمان خبر می‌رسد که درگیری در شمال شرقی سوریه به شدت بالا گرفته است. فعالان سوری می‌گویند در رویارویی گروه‌های مسلح کرد و شورشیان افراط‌گرای مرتبط با القاعده نزدیک به ۵۰ نفر کشته شده‌اند. درگیری میان گروه‌های مختلف مخالف بشار اسد سابقه دارد. به ویژه پیش از این کردها چندین بار هدف حملاتی از سوی دیگر مخالفان مسلح حکومت سوریه قرار گرفته‌اند.