گروه بین‌الملل- وزارت دفاع چین دیروز (جمعه) اعلام کرد، ارتش چین در هفته جاری از آمریکا خواسته است نه از ژاپن درباره تعدادی از جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی حمایت کند و نه به این کشور اجازه دهد هر کاری مایل است انجام دهد.
به گزارش «ایسنا»،‌ به نقل از خبرگزاری شینهوا، روابط بین دومین و سومین اقتصاد بزرگ دنیا درخصوص جزایری غیر مسکونی تیره و تار شده است؛ جزایری که ژاپن آنها را تحت کنترل دارد، اما هر دو کشور ادعای مالکیت بر آن را دارند. این جزایر در ژاپن با نام «سنکاکو» و در چین با نام «دیائویو» شناخته می‌شوند. یک سال پیش دولت ژاپن سه تا از این جزایر را از یک مالک خصوصی خرید که باعث خشمگین شدن مردم چین و به راه افتادن اعتراض‌های بزرگ ضد ژاپنی در این کشور شد. هواپیماها و کشتی‌های نظامی دو کشور از آن زمان در مجاورت این جزایر به بازی موش و گربه مشغولند که این امر ترس‌ از درگیری‌ را افزایش داده است.
«وانگ گوآنژونگ»، رییس ستاد کل ارتش آزادی بخش خلق چین در گفت‌وگوهای پیش بینی شده با همتایان آمریکایی خود در پکن گفت: چین مصمم است از قلمروش دفاع کند، اما در این مورد خویشتن‌داری می‌کند.
وانگ افزود: آمریکا در این مساله باید موضع و خط مشی راسخ را حفظ کند و نه پیام‌های اشتباه بفرستد و نه از کشور مربوط حمایت و با آن همدستی کند تا هر کاری تمایل دارد انجام دهد. وی گفت: چین امیدوار است آمریکا با این موضوع به درستی برخورد کند تا اطمینان حاصل شود که این مساله بر اعتماد راهبردی دو جانبه تاثیر نمی‌گذارد.