ائتلاف ملی و دولت موقت را به رسمیت نمی‌شناسیم

گروه بین‌الملل- یازده گروه شورشی که بیشترشان را اسلام‌گراها تشکیل می‌دهند در سوریه اعلام کردند که ائتلاف ملی سوریه و دولت موقت در تبعید را به رسمیت نمی‌شناسند. به گزارش بی.بی.سی، این گروه‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که هر گروه مخالف بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، که در خارج از مرزهای سوریه مستقر است و با شورشیان درون سوریه هماهنگی نمی‌کند، نماینده آنها به شمار نمی‌آید. این بیانیه را جبهه نصرت که با القاعده ارتباط دارد و گروه تندروی احرار شام و گروه‌های میانه‌روتر کتائب التواحید و لواء‌الاسلام امضا کرده‌اند. همچنین تعدادی از اعضای ارتش آزاد سوریه نیز از این بیانیه حمایت کرده‌اند.

جبهه نصرت به عنوان «سازمان‌یافته‌ترین، تهاجمی‌ترین و موفق‌ترین» نیروی نظامی مخالفان اسد شناخته می‌شود. هدف این جبهه، تأسیس یک حکومت (به اصطلاح) اسلامی در سوریه است.

خبرنگاران می‌گویند این بیانیه به تلاش‌های مخالفان میانه‌رو اسد در خارج از این کشور و حامیان آنها برای تشکیل نیروی نظامی میانه‌رو لطمه جدی وارد می‌کند.

بیانیه این گروه‌ها خواهان آن شده است که ائتلاف مخالفان اسد در چارچوب اسلامی از نو شکل گیرد و تنها توسط گروه‌هایی که در داخل کشور می‌جنگند، هدایت و رهبری شود.

کشورهای غربی و متحدان این کشورها در حاشیه خلیج‌فارس از ائتلاف ملی سوریه و دولت موقت حمایت می‌کنند و از آنها خواسته‌اند تا نیرویی نظامی متشکل از گروه‌های میانه‌رو در سوریه با محوریت ارتش آزاد سوریه برای مقابله با نیروهای بشار اسد تشکیل دهند.

اسد از زمان آغاز ناآرامی‌ها نسبت به حضور عناصر افراطی در میان مخالفان هشدار داده و بارها تاکید کرده است که نیروهایش در حال جنگ با القاعده هستند.

جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از صدهزار قربانی به جا گذاشته است که طبق آمار گروه‌های حقوق بشری سوری، تقریبا نیمی از آنان از میان نیروهای هوادار دولت بشار اسد هستند.

کارشناسان شیمیایی سازمان ملل وارد سوریه شدند

در تحولی دیگر مرتبط با سوریه، کارشناسان شیمیایی سازمان ملل برای ادامه ماموریت خود صبح دیروز،، وارد دمشق، پایتخت سوریه شد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، کارشناسان شیمیایی سازمان ملل از طریق مرز لبنان وارد سوریه شدند و قرار است ماموریت ناتمام خود را مبنی بر تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه کامل کنند.

کارشناسان شیمیایی سازمان ملل پس از جمع‌آوری مدارک و نمونه‌ها از حمله شیمیایی حومه دمشق، از سوریه خارج شده بودند و قرار است ماموریت خود را با بازرسی از دیگر مناطق سوریه از جمله منطقه خان العسل که گفته می‌شود مخالفان در آن از سلاح‌ شیمیایی استفاده کرده‌اند، کامل کنند.

لاوروف: مخالفان سوری هم باید تسلیحات شیمیایی خود را تحویل دهند

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه روسیه گفت، مسکو تاکید دارد که همه تسلیحات شیمیایی در سوریه از جمله اجزای تشکیل‌دهنده تسلیحات شیمیایی که به احتمال زیاد در دست مخالفان سوری است، باید منهدم شوند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با جان کری، همتای آمریکایی‌اش در نیویورک اوایل دیروز گفت که هم مسکو و هم واشنگتن در جریان مذاکرات تاکید کردند که همه تسلیحات شیمیایی در سوریه باید منهدم و نابود شوند.

لاوروف افزود: «نگرانی‌های عمیقی در این باره وجود دارد مبنی بر اینکه احتمال دارد مخالفان دولت دمشق فاکتورها و اجزای تشکیل‌دهنده تسلیحات شیمیایی را در اختیار داشته باشند.»

او گفت: «دیدار با کری سازنده بود و روسیه و آمریکا به تبادل نظر درباره رویکردهای مشترک درباره اینکه در آینده چه باید انجام دهند، پرداختند. ما همچنین به بحث در این‌باره پرداختیم که چه اقدامی باید بر مبنای چارچوب توافقنامه به دست آمده در ژنو انجام دهیم.»

انتظار می‌رود که واشنگتن و مسکو طی چند روز آینده بر سر مساله قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در قبال سوریه در مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر مذاکره کنند.

آمریکا خواستار قطعنامه‌ای است که به این کشور اجازه دهد علیه سوریه دست به اقدامی نظامی بزند اما روسیه تاکید کرده‌است که اقدام نظامی نمی‌تواند جزئی از این قطعنامه باشد.

لاوروف در پاسخ به این پرسش که آیا واشنگتن همچنان بر اقدام نظامی علیه سوریه در صورت عدم تحقق توافق انهدام تسلیحات شیمیایی از سوی دولت دمشق پایبند است، گفت: «ما براساس چارچوب توافقنامه ژنو در حال همکاری و فعالیت هستیم.»

او درباره زمان تصویب این قطعنامه از سوی شورای امنیت به ذکر جزئیات نپرداخت و تنها گفت که در حال بررسی این مساله هستند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «انتظار داریم که بدون عبور و بی‌توجهی به خطوط اصلی و طرح کلی کنفرانس ژنو یا قطعنامه شورای امنیت موافقت کنیم و آن را کمی پس از رای اعضای سازمان منع تسلیحات شیمیایی به تصویب برسانیم. این سازمان نقش اصلی در این مساله ایفا می‌کند.»

عبدالله گل: ناکامی شورای امنیت در قبال سوریه یک رسوایی است

همزمان رییس‌جمهوری ترکیه در یک سخنرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به اینکه ناکامی سازمان ملل در قبال سوریه یک رسوایی و مایه بی‌آبرویی است، گفت که این امر مایه تاسف است که اختلافات سیاسی برای انجام اقدامی الزام‌آور با هدف پایان دادن به بحران سوریه سایه افکنده

است.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، «عبدالله گل» رییس‌جمهوری ترکیه گفت: «سوریه کشوری بزرگ و ملتی بزرگ، در حال از بین بردن خود است. این مایه تاسف و رسوایی است که شورای امنیت سازمان ملل در قبال سوریه ناکام مانده و شکست‌خورده است.»

عبدالله گل در این سخنرانی از همه جهان خواست تا مانع استفاده سوریه از سلاح شیمیایی شود.

او افزود:«ما همگی نیازمند یک سازمان ملل قوی، معتبر و موثق هستیم. ما نیازمند سازمان مللی هستیم که اقدامات لازم را در قبال بحران‌های کنونی به خوبی انجام دهد. سازمان مللی که هم اکنون من درباره آن سخن می‌گویم، باید ظرفیت انجام اقدامات برای ابقای صلح بین‌الملل و امنیت را داشته باشد. باید قادر باشد تا به تامین امنیت، عدالت و حقوق و آزادی بنیادین مردم جهان بپردازد.»

رییس‌جمهوری ترکیه در ادامه افزود: «تنها از طریق چنین سازمان مللی است که ما می‌توانیم به صلح راستین در جهان دست پیدا کنیم. اقدامی قاطع از سوی سازمان ملل تنها راهی است که سیستم سازمان ملل می‌تواند همچنان معتبر و موثق و قابل اعتماد باقی بماند. برای رویارویی با چنین واقعیتی جدید، ما نیازمند شورای امنیت هستیم که به واقع دموکراتیک، مسوول، موثر و پاسخگو باشد.

این امر کاملا ناروا و شرم آور است که اختلافات سیاسی، سیاست توازن قدرت و توجهات ژئوپلتیکی بر اقدامات موثر و معتبر سازمان ملل برای پایان دادن به بحران در سوریه سایه افکنده است. ما نباید مردم سوریه را با این سرنوشت شوم تنها بگذاریم. سنگینی مساله آوارگان سوری هم اکنون بر دوش جامعه بین‌المللی است. صحبت‌هایی که پیش‌تر درباره این مساله شده هم اکنون باید به صورت قاطعانه به مرحله اجرا درآید.

تقسیم سوریه، تقسیم کل خاورمیانه است

همزمان وزیر امور خارجه مصر درباره اوضاع سوریه گفت: «گروه‌هایی در سوریه هستند که بیشترشان از خارج ‌آمده‌اند و این مساله خود یک معضل پیچیده است.»

او هشدار داد: «اگر دولت سوریه سرنگون شود، پیامدهای خطرناکی بر همه منطقه بر جای می‌گذارد.»

فهمی گفت: «بحران سوریه به مساله‌ای ژئوپلتیک تبدیل شده‌است به همین دلیل برکناری دولت سوریه تاثیری در شرق و غرب و در کشورهای حوزه خلیج فارس می‌گذارد و حتی ممکن است به منافع مصر نیز لطمه وارد کند.»

او اضافه کرد: «هرگونه تلاشی برای تقسیم سوریه به معنای تقسیم تمام خاورمیانه در چارچوبی همچون معاهده سایس پیکو خواهد کرد.»

وزیر امور خارجه با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری نشست ژنو ۲ در آینده‌ای نزدیک اعلام کرد که به عقیده او راه‌حل فوری برای بحران سوریه وجود ندارد.