استقرار بازرسان شیمیایی سازمان ملل متحد در سوریه

گروه بین‌الملل- سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که گروه اعزامی به سوریه برای آغاز روند امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه متشکل از ۳۳ کارشناس و دیپلمات است. به گزارش ایسنا‌ به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که گروه اعزامی به سوریه که روز سه‌شنبه وارد دمشق شد، متشکل از ۱۹ کارشناس سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و ۱۴ کارمند سازمان ملل است.

او با بیان اینکه این گروه به سرعت برای آغاز به کار خود، مقری لجستیکی تاسیس کردند، تاکید کرد: «انتظار می‌رود این افراد برای انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه در ابتدا درباره اطلاعات ارائه شده از سوی دمشق تحقیق کنند.»

نسیرکی تاکید کرد که براساس مهلتی که شورای امنیت تعیین کرده است، باید کارهای مقدماتی برای آغاز عملی از بین بردن تسلیحات شیمیایی تا یک ماه دیگر به پایان برسد و سلاح‌های شیمیایی در سوریه به صورت کامل در نیمه نخست سال ۲۰۱۴ منهدم شود.

او اعلام کرد که ملیت اعضای تیم اعزامی از کشورهای، آمریکا، روسیه، بریتانیا، جمهوری چک، ازبکستان، ‌چین، کانادا، هلند و تونس است.

در همین راستا، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در مصاحبه با شبکه «روسیه امروز» اعلام کرد که خلع سلاح‌ شیمیایی سوریه راه را برای حل مشکلی دشوارتر که همان دستیابی به منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی است، هموار می‌کند.

او اضافه کرد: «خلع سلاح‌ شیمیایی سوریه شرایطی را فراهم می‌سازد که به ما برای توافق بر سر حل و فصل سیاسی بحران سوریه و برگزاری نشست ژنو ۲ کمک می‌کند.»

همزمان با شروع عملیات امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه، مشاور سیاسی رییس‌‌جمهوری این کشور اعلام کرد که دمشق همه تلاش خود را برای آسان کردن عملیات هیات بازرسان سازمان ملل با هدف انجام تحقیقات روشمند و شفاف به کار خواهد بست.

به گزارش ایسنا،‌ بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، در مصاحبه با شبکه «روسیه امروز» گفت: «حتی پیش از رسیدن بازرسان سازمان ملل به خاک سوریه، فعالیت‌های رسانه‌ای برای مخدوش کردن چهره دمشق آغاز شده بود.»

او گفت: «سوریه همه تلاش خود را خواهد کرد تا روند عملیات بازرسان برای انجام تحقیقات شفاف و روشمند به خوبی به پیش برود.»

شعبان در ادامه تاکید کرد: «برخی گروه‌ها هستند که دولت سوریه را به مسائلی متهم می‌کنند که از ریشه و اساس صحت ندارد.»

مشاور رییس‌جمهوری سوریه درباره هیات بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی نیز گفت: «صحبت درباره برنامه‌های سفر بازرسان به سوریه چندان مفید نیست و باید دانست که همه توافقنامه‌های امضا شده با بازرسان، شامل تضمین‌های کافی برای ارائه تسهیلات به آنها است و دمشق همه تلاش خود را برای تحقق این منظور به کار خواهد بست.»

شعبان در ادامه نسبت به اینکه جامعه جهانی نتایج تحقیقات بازرسان سازمان ملل را بدون هیچ‌گونه شبهه آفرینی بپذیرد ابراز امیدواری کرد.

بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی بعد از ظهر روز سه‌شنبه از طریق لبنان وارد سوریه شدند و رسما عملیات امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه را آغاز کردند.

همزمان وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور ترجیح می‌دهد سلاح‌های شیمیایی در داخل خاک سوریه از بین برود.

به گزارش ایسنا، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری نووستی، اعلام کرد: «نمایندگان روسیه در هیات بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی حضور دارند و با آنها در اجرای ماموریتشان همکاری می‌کنند.»

او گفت: «ما باید در عملیات امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه مشارکت کنیم؛ اما به باور ما بهتر است که سلاح‌های شیمیایی سوریه در خاک این کشور از بین برود، به ویژه آنکه توافقنامه منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، خروج این نوع سلاح‌ها را از کشوری که به آن تعلق دارند، ممنوع کرده‌است.»

پیش از این نیز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیشنهاد کرده بود که سلاح‌های شیمیایی سوریه در آزمایشگاه‌های سیار آمریکایی از بین بروند.

از سوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن حدود ۱۱۵ هزار تن در درگیری‌های دو سال و نیم گذشته در سوریه خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن، پایتخت بریتانیا است، اعلام کرد که در درگیری‌های دو سال و نیم گذشته در سوریه، حدود ۱۱۵ هزار تن کشته شده‌اند.

این سازمان اعلام کرد: «از میان این قربانیان، ۴۱ هزار تن غیر نظامی هستند که شش هزار تن از این غیر نظامیان را کودکان و چهار هزار تن دیگر را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین نزدیک به ۴۷ هزار سرباز و نیروی ارتش سوریه نیز در درگیری‌های این کشور در سال‌های گذشته کشته شده‌اند.»

دیده‌بان حقوق بشر سوریه در ادامه تاکید کرد: «تعداد نیروهای مسلح مخالف که در درگیری‌های سوریه کشته شده‌اند، به ۲۳ هزار تن می‌رسد.»

سوریه از دو سال و نیم گذشته شاهد درگیری‌های خشونت‌آمیز میان ارتش با گروه‌های مسلح در نواحی مختلف این کشور است.