گروه بین‌الملل- کندی رشد اقتصادی چین و هند در سراسر آسیا طنین‌انداز شده است، به طوری که بانک توسعه آسیا برای سال‌جاری کمترین نرخ رشد اقتصادی را طی چهار سال گذشته پیش‌بینی می‌کند و از سیاست‌گذاران می‌خواهد اقتصادهایشان را تقویت کنند. به گزارش بلومبرگ، دیروز،چهارشنبه، این وام‌دهنده که مقر آن در مانیل قرار دارد، اعلام کرد کشورهای درحال توسعه آسیا، که ژاپن را شامل نمی‌شود، در سال جاری ۶ درصد و در سال آینده ۲/۶ درصد رشد خواهند کرد. براساس گزارش بانک توسعه آسیا رشد اقتصادی این کشورها در سال جاری برابر با رشد سال ۲۰۰۹ خواهد بود. این در شرایطی است که این بانک در ماه ژوئیه رشد ۳/۶ درصدی برای سال جاری و رشد ۴/۶ درصدی برای سال آینده را پیش‌بینی کرده بود. کندی رشد در دو اقتصاد بزرگ آسیا با نگرانی از عقب‌نشینی فدرال رزرو آمریکا از برنامه‌های محرک اقتصادی همراه شده است. درصورت کاهش برنامه‌های محرک اقتصادی فدرال رزرو، سرمایه‌گذاران از اقتصادهای نوظهور خارج خواهند شد و بی‌ثباتی در بازارهای مالی به وجود خواهد آمد.

چانگ‌یونگ ریی، اقتصاددان ارشد بانک توسعه آسیا، در بیانیه‌ای گفت: «به دلیل تعدیل فعالیت‌ها در دو اقتصاد بزرگ منطقه و آشفتگی ناشی از کاهش محرک‌های اقتصادی فدرال رزرو، رشد اقتصادی آسیا و پاسیفیک در سال ۲۰۱۳ کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود.» از ماه مه یعنی زمانی که بن برنانکه، رییس فدرال رزرو آمریکا، اعلام کرد که کاهش برنامه‌های محرک اقتصادی احتمالا از سال جاری آغاز خواهد شد، به دلیل گمانه‌زنی درمورد آینده این برنامه‌ها بازارهای مالی جهان دچار نوسان شدند. بانک توسعه آسیا در گزارش خود می‌گوید: «گرچه خروج ناگهانی سرمایه آسیب‌پذیری را افزایش می‌دهد، اما با توجه به مازاد حساب جاری و ذخایر ارزی فراوان در اکثر اقتصادهای درحال توسعه منطقه، نگرانی درباره وقوع بحرانی شبیه به بحران سال ۱۹۹۷ بی‌مورد است.»

بانک توسعه آسیا اعلام کرد در شرایطی که چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان تلاش می‌کند حباب دارایی‌ها و بانکداری سایه را مهار کند، اقتصاد این کشور در سال جاری ۶/۷ درصد رشد خواهد کرد. به گفته این بانک، اقتصاد هند در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۴، ۷/۴ درصد رشد خواهد کرد،زیرا زیرساخت‌های ضعیف و کاهش سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی را محدود می‌کند.

براساس گزارش بانک توسعه آسیا، اقتصادهای جنوب شرق آسیا در سال جاری ۹/۴ درصد و در سال آینده ۳/۵ درصد رشد خواهند کرد. این بانک پیش‌بینی می‌کند قیمت مصرف‌کننده در کشورهای درحال توسعه آسیا طی سال جاری ۶/۳ درصد و در سال آینده ۷/۳ درصد رشد خواهد کرد، زیرا رشد محدود و قیمت کالاها تورم را تحت کنترل قرار می‌دهد. بانک توسعه آسیا اعلام کرد کشورهای درحال توسعه آسیا با دو چالش حفظ ثبات مالی و تداوم رشد روبه‌رو هستند. این در شرایطی است که خطر تنزل نقدینگی جهانی درپی کاهش برنامه‌های محرک‌ اقتصادی فدرال رزرو موجب شد اقتصادهای نوظهور بیشترین کاهش ارزش پول خود را طی پنج سال گذشته تجربه کنند به طوری که ارزش روپیه هند و لیر ترکیه به رکورد کمترین سطح رسید. به گزارش بانک توسعه آسیا در مقایسه با سال ۱۹۹۷، اکنون اکثر اقتصادهای منطقه نسبت به مقدار اندک بدهی‌‌های کوتاه‌مدت خارجی، مازاد حساب جاری عظیم و ذخایر ارزی فراوانی دارند. همچنین این کشورها به طور چشمگیری مدیریت اقتصاد کلان، قوانین و نظارت مالی و مدیریت شرکتی را تقویت کرده‌اند.