گروه بین‌الملل- دیده‌بان حقوق بشر کشته شدن نزدیک به ۲۰۰ غیرنظامی به دست مخالفان سوری در مناطق علوی‌نشین این کشور را «جنایت‌ علیه بشریت» خواند. به گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: دست‌کم ۱۹۰ غیرنظامی سوری در روستاهای علوی‌نشین این کشور به دست گروه‌های تندرو اسلامگرا و مخالفان سوری کشته شده‌اند.

پیش‌تر در حمله مخالفان سوری به ده روستای علوی‌نشین در استان لاذقیه، دستکم ۱۹۰ غیرنظامی از جمله ۵۷ زن و ۱۸ کودک کشته شده بودند. در این بیانیه آمده است که دست‌کم ۲۰ گروه در این عملیات دست داشتند که به اشغال ده روستای علوی‌نشین سوریه انجامید. در ۱۸ اوت نیروهای وابسته به نظام سوریه روستاهای مذکور را پس گرفتند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که گروه‌های تندرو از جمله «دولت اسلامی عراق و شام» و جبهه النصره (وابسته به القاعده)، «ارتش مهاجران و انصار»، گردان «انصار الشام» و گردان «صقور العز» (اسلامگرای تندرو) در این عملیات‌ها دست داشتند.

جو استورک، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر در امور خاورمیانه، این اقدامات برنامه‌ریزی شده علیه غیرنظامیان در روستاهای علوی‌نشین سوریه «جنایت‌ علیه بشریت» دانست.