گروه بین‌الملل- آخرین برآوردها حاکی از آن است که بهارهای عربی تا پایان سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشورهای خاورمیانه خسارت وارد خواهند کرد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای‌ نیوز عربی، بر اساس جدیدترین پژوهشی که بانک بریتانیایی اچ.اس.بی.سی انجام داده است، انقلاب‌های کشورهای عربی منطقه خاورمیانه موسوم به «بهار عربی» تا پایان سال ۲۰۱۴، نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشورهای خاورمیانه خسارت می‌زنند، به طوری که این کشورها در بازگرداندن ثبات اقتصادی کشور خود دچار مشکل خواهند شد. طبق این تحقیق که به تازگی منتشر شده است، تا پایان سال ۲۰۱۴، تولید ناخالص داخلی هفت کشور مصر، تونس، لیبی، سوریه، اردن، لبنان و بحرین که بیشترین آسیب را دیده‌اند، حداقل ۳۵ درصد کاهش خواهد داشت.

این بانک اعلام کرد: کاهش شدید بودجه و کاهش کارآمدی دولت‌ها در برقراری امنیت و اجرای قوانین، به شدت بر بازگرداندن روال اقتصادی کشور به حالت قبل تاثیر می‌گذارد.

این تحقیق پیش‌بینی کرده است میانگین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا امسال ۴ درصد کاهش خواهد یافت، سپس در سال آینده این نرخ با کمی افزایش به ۲/۴ درصد خواهد رسید. این در شرایطی است که این نرخ سال گذشته ۵/۴ درصد و در سال ۲۰۱۱ برابر ۹/۴ درصد بوده است.

از طرف دیگر، کشورهای حوزه خلیج‌فارس به طور کلی از سال ۲۰۱۱، با شکوفایی اقتصادی مواجه شده‌اند. زیرا انقلاب‌های بهار عربی باعث افزایش بهای نفت شده است.

انتظار می‌رود اقتصاد عربستان امسال با ۳/۴ درصد رشد مواجه شود و پس از کمی رکود به ۴ درصد در سال ۲۰۱۴ برسد.